28 במרץ 2024 19:07
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסופרנוס – הפעם חגי יודן מארח את דנה מרבך

 

The Sopranos - Dana 5A

לחגי יודן, מוסיקאי, פסנתרן, מלחין, זמר טנור, מנצח ואף עוסק בסטיילינג, אמן רב תחומי, היה חלום. חלומו היה לארגן סדרת רסיטלים, קונצרטים עם מיטב הסופרניות איתן יצא לו לעבוד או לפגוש. כבר יצא לנו לשמוע אצלו בלופט את שרון רוסטורף-זמיר ואת אינס מסאלחה, שני רסיטלים מדהימים. כעת חגי הזמין את זמרת הסופרן דנה מרבך להתארח ברסיטלים המכובדים והעשירים שהוא מקיים.

The Sopranos - Dana 7A

דנה מרבך   סופרן

ילידת ישראל. תפקידה האופראי הראשון היה בגיל שמונה-עשרה, כאשר שרה את תפקיד הרועה בטוסקה (פוצ׳יני) באופרה הישראלית החדשה. בשנים שלאחר מכן הופיעה בבתי-אופרה ברחבי-העולם, בין השאר בתפקיד צרלינה בדון ג'ובאני (מוצרט) בבית-האופרה של פאלרמו; הקול מהשמיים בדון קרלו (ורדי) בבית-האופרה של נאפולי; אאורידיצ'ה באורפאוס (טלמן) בבית-האופרה של מגדבורג ובפריז; מליס בארמיד (גלוק) באופרה הישראלית החדשה, שם שרה גם את תפקיד אמור באורפאו ואאורידיצ'ה (גלוק); אניאס בדידו ואניאס (פרסל) בבית-האופרה של דרזדן; וסרוויליה ברחמיו של טיטוס (מוצרט) בפסטיבל למוסיקה עתיקה באינסברוק, אוסטריה. בין השנים 2012-2014, היתה חברה באנסמבל הזמרים של בית האופרה של לוצרן, שוויץ. בין תפקידיה שם: נורינה בדון פסקואלה (דוניצטי); סרוויליה ברחמיו של טיטוס (מוצרט); מורגנה באלצ'ינה (הנדל); פרסקיטה בכרמן (ביזה); קריסידה בסאטיריקון (ברונו מאדרנה); אנינה בלה טרוויאטה (ורדי); פורטונה וג'ונונה בשיבתו של יוליסס למולדתו (מונטוורדי) וקלורינדה בלה צ'נרנטולה (רוסיני). תפקידים נוספים כוללים את: אטלנטה בסרסה (הנדל) באולם הפילהרמוני בברלין; בלינדה בדידו ואניאס (פרסל) והאביב, המסתורין ונימפה במלכת הפיות (פרסל) – שתי ההפקות האחרונות בוצעו בכל רחבי אירופה עם תזמורת הבארוק האנגלית New London Consort; ועוד. בוגרת התכנית לזמרים צעירים (אופרה סטודיו) של האופרה הישראלית החדשה (2005-6), בה כלל הרפרטואר שלה את אמור באורפאו ואאורידיצ'ה (גלוק), פמינה ופפגנה בחליל הקסם (מוצרט), סרפינה בהשפחה הגברת (פרגולזי), פיית החול ופיית הטל בהנזל וגרטל (הומפרדינק), קלורינדה בלה צ'נרנטולה (רוסיני), ואת סוזנה וברברינה בנישואי פיגרו (מוצרט) עם התזמורת הסימפונית חיפה בהפקת האופרה סטודיו. דנה מופיעה בקביעות גם כסולנית בקונצרטים בארץ ובאירופה ובשנים האחרונות הופיעה באולמות ידועים וביניהם: הקונצרטחבאו (הולנד), קווין אליזבת' הול (לונדון), Palau de la Música Catalana (ברצלונה); ובפסטיבלים יוקרתיים וביניהם: פסטיבל לוצרן, הפסטיבל הבינלאומי למוסיקה עתיקה בפרייבורג, פסטיבל קלן למוסיקה עתיקה, פסטיבל Styriarte בגראץ ועוד. בין השאר, שרה את תפקידי הסופרן ב-chandos Antems (הנדל), בסימפוניה השניה “Lobgesang" (מנדלסון) בגרמניה, במיסה בסי מינור (באך) בדנמרק, ביוהאנס פסיון (באך) עם תזמורת הבארוק הידועה ״קונצ׳רטו קלן״ בגרמניה, בדיקסיט דומינוס (הנדל) בפולין, בקנטטה 51 (באך) בגרמניה, בדון קישוט (פרסל) בצרפת ועוד; בנוסף, הופיעה במשך שתי עונות רצופות בהפקה של קנטטות בארוק (גראון, האסה) בבימוי מלא עם האנסמבל הגרמני "I Confidenti" בארמון החדש בסן-סוסי, פוטסדאם. בנוסף להופעותיה בתחומי האופרה והאורטוריה, היא מקדישה חלק ניכר מזמנה לז'אנר השיר האמנותי (Lieder), וזאת לאחר שהתמחתה בתחום במסגרת לימודי התואר השני באקדמיה למוסיקה בהמבורג אצל פסנתרן הליד הידוע בורקהארד קרינג, לצד שותפה לדואו, הפסנתרן הישראלי דן דויטש. היא זוכת מלגות מטעם ״קרן רונן״, קרן התרבות אמריקה-ישראל, המכון הישראלי לאמנויות האופרה (IVAI), ״קרן בוכמן-היימן״, סידוניה ברקוביץ', קרן ההנצחה ע"ש מישקובסקי, קרן Emma Budge (גרמניה) וקרן Schierse (גרמניה). בעלת תואר ראשון מהאקדמיה למוסיקה ולמחול ע״ש רובין בירושלים כתלמידתה של מרינה לויט, ובהמשך תלמידתם של אפרת בן-נון, אבי פורמנסקי, ג'ון נוריס וטום אלן. מתגוררת בברלין.

דנה מרבך השתתפה בסטודיו של זמרי האופרה הישראלית והופיעה בכמה מההפקות כאן. לי לא זכור שצפיתי בה וזו הייתה הפתעה נעימה לראותה ולהאזין לסופרן הנקי שלה.

הלופט של חגי יודן הוא מקום אינטימי, היכול להכיל להערכתי כ-50 איש והפעם החדר היה מלא עד אפס מקום. בקבלת הפנים יש גבינות משובחות תוצרת חוץ ויין, שתיה חמה ומתוקים, בקיצור דואגים לכם כאן…

The Sopranos - Dana 3A

???????????????????????????????

חגי התאים את השירה של דנה ליכולות הגבוהות שלה ולרפרטואר שלה ולניסיונה, כך למשל מוסיקת הבארוק אותה היא שרה לאחרונה (דידו ואינאס  של פרסל) ועוד. זאת ועוד, חגי לא מנסה למצוא חן בעיני הקהל (אם כי הוא מצליח) בהביאו קטעים מוכרים אלא הפגיש אותנו עם מלחינים ולידרים גרמניים שלא כל כך מוכרים ופתח לנו כאן צוהר להתעניינות והאזנה למשהו שאינו מוכר (לי לפחות).

התכנית נקבעה לשירי לילה ואור הסהר וכללה:

 The Sopranos - Dana 6A

דנה מרבך, סופרן

חגי יודן, פסנתר וצ׳מבלו

הנרי פרסל (1659-1695) – מתוך Harmonia Sacra

An Evening Hymn – המנון לעת ערב (Z 193) (מלים: וויליאם פולר)

מתוך The Fairy Queen – האופרה ״מלכת הפיות״ (Z 629) (ליברטו: תומאס בטרטון; בהשארת

See even night herself is here (לילה) (״חלום ליל קיץ״ מאת שייקספיר)

I am come to lock all fast (מיסתורין)

One charming night (סוד)

Now the night is chased away

הנרי פרסל מגדולי מלחיני הבארוק באנגליה כתב והלחין בסגנון איטלקי- צרפתי ש"הותאם" לאנגליה בהלחנה.

המוסיקה של פרסל נוגנה בצ'מבלו על ידי חגי.

היצירה הראשונה היתה סוג של דקלום על שמחה ועצב והעיקר הללויה כפי שהיא שרה שהיה נוגע.. בהמשך שירים מתוך האופרה מלכת הפיות, שנתנו לדנה את יכולת הביטוי והבמה של קול הסופרן המעולה, עירסולים בסופרן, היא מצליחה לבטא המון רגש בשירתה. היה בשירים האלו מעין שמחה מיוחדת כאילו מתוך שירי עם המבטאים את ההקרבה של האנשים ושירי הלל, כצופה ומאזין אתה מצליח לבנות תמונה מהמילים אותן היא שרה.

 

קלוד דביסי (1862-1918) – מתוך Suite bergamasque לפסנתר: Claire de lune

את היצירה הראשונה של Claire de lune ניגן חגי יודן ושתי הClaire de lune- הבאות שרה דנה מרבך, מורגש שינוי העולמות שעובר בין הנגינה של חגי על הצ'מבלו והמעבר שלו לפסנתר האהוב שלו.

את הClaire de luneשל פורה ששרה דנה במלוא הרגש אפשר לסכם כך: רומנטיקה מהממת בסופרן כובש בצרפתית. ואילו ההלחנה של יוזף-זיגמונט שולץ נשמעת מעט נוגה יותר.

גבריאל פורה (1845-1924) – Claire de lune, אופ. 46 מס. 2

יוזף-זיגמונט שולץ (1875-1956) – Claire de lune, אופ. 83 מס. 1

הוגו וולף (1860-1903) – מתוך שירי מריקה: Elfenlied (מלים: אדוארד מריקה)

ביצירה הזו של הוגו וולף העצימה הזמרת את שפת הגוף והפנים שלה ממש הצגה מלווה בדקלום סופרן. בראבו.

אלכסנדר זמלינסקי (1871-1942) – Elfenlied, אופ. 22 מס. 4 (מלים: יוהאן וולפגנג פון גתה)

Der Traum, אופ. 2 (מלים: ויקטור בלוטגן) ביצוע מרתק ומעניין של דנה מרבך, אולי השהייה שלה בגרמניה מעצימה את יכולת הביטוי שלה בגרמנית.

Empfängniss, אופ. 2 (מלים: פאול ורטהיימר)

פרנץ שרקר (1878-1934) – Wiegenliedchen, אופ. 7 מס. 1 (מלים: יוליוס שטורם) ביצירה זו הסגנון שונה יותר הנאה ועדינות שהזמרת מצליחה לבטא ולהעביר לקהל.

Traum, אופ. 7 מס. 3 (מלים: דורה לין) ביצוע מצויין

Spuk, אופ. 7 מס. 4 (מלים: דורה לין)

 

לסיום, כמנהגו של חגי יודן להביא יצירה מקורית של מלחין ישראלי, נוגנה כאן הווקליזה ללא מילים לסופרן ופסנתר בבכורה עולמית, תמיד שומרים את הדברים הכי טובים לסוף? הביצוע שלה ללא מילים, רק קול היה מהמם!

גילעד הוכמן (נ. 1982) – Night Winds – ווקאליזה לסופרן ופסנתר (בכורה עולמית)

וכן, גם תערוכת צילומים של דנה בשעות הפנאי.

 The Sopranos - Dana 2A

 

 

 

שתפו את הפוסט!