8 במאי 2024 23:27
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב היוצר האומנות ביצירת יין

??????????

אנשים שניגשים בסופר ואפילו בחנויות יין ומושיטים את היד למדף היינות ובוחרים יין, לא תמיד יודעים מה עומד מאחורי היין ומה עבר עליו עד שהגיע בבקבוק למדף אנשים אולי בוחרים את היין לפי סוג היין, מה ששמעו או טעמו מהיקב הספציפי וסוג היין ואני מניח שגם המחיר. וכן, נכון יש פער בין אנשים שממש מבינים ביין לבין אנשים מהשורה שרק רוצים לקנות יין.

מה שאנשים בדרך כלל לא יודעים זה שכל יקב מתאפיין באיש, האדם שמאחורי היצירה הזו שנקראת יין – היינן. והיינן של יקב היוצר הוא פיליפ ליכטנשטין, יינן צרפתי מהמוערכים בארץ שעלה לישראל עם החלום לייצר יין איכותי. היקב מאמין שיין הוא יצירת אומנות והיינן הוא זה שיוצר אותה.

מכאן בא המותג "היוצר". יקב היוצר הוא יקב בוטיק, הוא אמנם מייצר כ 350- 400 אלף בקבוקים בשנה אולם התהליכים הייחודים לו והאומנות שביצירת היין נותנת לו מעמד של בוטיק

יקב היוצר - לוגו

??????????

האמת היא שאני למרות כמה כתבות והמון טעימות לא הצלחתי להבין מהו "יקב היוצר" עד שפגשתי את ידידי יוסי בן אודיס יושב ולוגם מהיין שלהם בתערוכת סומלייה 2018, ושאלתי אותו, יוסי מה זה היקב הזה? ויוסי ענה לי ששת, זה יקב ארזה של פעם. סוף סיפור.

היקב הוא מבית יקב ארזה הירושלמי הוותיק ואחד הגדולים ביקבים משפחתיים. יקב "היוצר" מציע יין פרימיום שיושן בחביות עץ במשך שנה עד שנתיים (בהתאם לסדרה) לרשתות השיווק כחלק מתפיסה כוללת להנגיש יין איכותי לקהל הרחב. על פי ההערכה מחירו של היין יהיה נמוך משמעותית מיין באיכות מקבילה הנמכר בחנויות המתמחות ביין. יקב ארזה נוסד בשנת 1847 על ידי משפ' שור וכעת זה הדור השמיני שמביא לנו את היצירה הזו הנקראת יין.

לצורך הקמת יקב היוצר, המשפחה נטעה כרמים בכל איזורי היין המובחרים בארץ החל מהגליל העליון בצפון ועד רמת הנגב בדרום מתוך הבנה כי בכל חלקה מתקיימים תנאי גידול עם מאפייני פרי שונים, המתאימים לסוגי יין מגוונים. כל כרמי היקב עומדים תחת פיקוח קפדני של צוות היקב בכדי לוודא תנאי גידול מיטביים לכל גפן וגפן. יינן היקב מקבל חירות יצירתית לשלב יינות הנוצרים מחלקות שונות, צפון ודרום, וזנים שונים לכדי יצירה אישית אמנותית המבטאת את החזון האישי שלו ללא מגבלות של מסורת והרגלי העבר.

 

בתכנון היין שם לעצמו ליכטנשטיין כמטרה לתת לטעם הפרי לשלוט בתמהיל הטעמים, על פני הדומיננטיות של טעמי העץ. יינות "היוצר" עברו תקופות התיישנות שונות בחביות עץ אלון, תוך בחירה ספציפית של סוג וגיל החביות בכדי לשמור את טעמי החבית, אך לא לאבד את ביטויו של כל זן. היקב פיתח מומחיות ייחודית בזנים ים-תיכוניים הנפוצים בעיקר בדרום צרפת, איטליה וספרד, הבאה לידי ביטוי בסדרת 'ליריקה' הים תיכונית שמציג היקב.

יין היוצר מופץ ונמכר בארץ וברחבי העולם, ומהווה עדות וחותם איכות לתעשיית היין הישראלית.
טעמו הנגיש מחד של היין ומגוון הזנים מאידך קולעים לטווח רחב של קהלים ואוהבי יין מכל העולם משבחים אותו.

אודות היינן הראשי פיליפ ליכטנשטיין

אמן היין הצרפתי פיליפ ליכטנשטיין למד את סודות המסורת הצרפתית של ייצור היין באוניברסיטת מונפלייה, בית ספר לאגרונומים המתמחה בגידול גפנים, וצבר כ-20 שנות נסיון באגרונומיה ובייצור יין. בתחילת דרכו עבד ביקב בדרום צרפת ושימש כיועץ הכורמים בקורסיקה. לאחר מכן, עלה לארץ עם חלום של להביא את הניחוחות והעונג החושי מכרמי פרובנס להרי ירושלים. ליכטנשטיין נחשב ליוצר ומומחה בתחום היינות, וכמו כן השתתף כשופט בתחרויות רבות בישראל ובאירופה.

ליכטנשטיין שותף פעיל בטיפוח יקב היוצר יקב פרימיום איכותי ויצירתי. במסגרת התהליך מעורב ליכטנשטיין בטיפול בכרמים, כדי להבטיח התאמה של הזנים לתנאים הארץ-ישראלים ויצירת סדרות יוקרתיות המבוססות על זנים ים תיכוניים ייחודיים אשר זכו בפרסים בארץ ובעולם.

כעת, כמו לפני כל חגג וגם בלי קשר היקב ערך אירוע מדהים במסעדת "דקא" התל אביבית הכשרה והגיש לנו לטעימה את היינות וגם הסברים של שגיא קופר על איך מתאימים את היין לאוכל או לפי דבריו את האוכל ליין. והאמת שבערב הזה שתיתי כל כך הרבה יין ( בגלל שהייתה נהגת תורנית) שטוב ששגיא כתב את הדברים.

מה שתיתי, לגמתי וטעמתי, אני אנסה לזכור…

??????????

??????????

אני זוכר שהתחלתי עם רוזה Special Edition, יין שובב כזה, יין רוזה, בעל מרקם השופע ניחוחות של הדרים אשכולית אדומה. בטעם פירותי, עדין ומאוזן. יין מלא חיים ומרענן ומתאים לארוחות סוף הקיץ והחגים. מכיל 12% אלכוהול, כשר. מחיר לצרכן כ– 69 ₪.  בהשגחת בד"ץ עדה חרדית והרבנות הראשית מעלה אדומים. ניתן להשיג ברשתות השיווק המובילות:, מגה בעיר, יינות ביתן, רמי לוי, יוחננוף, אושר-עד וחנויות יין מובחרות.

המשכתי עם הגיוורץ שלכבודו התכנסנו, יין בצבע זהב ובניחוח פירותי שהולך מצוין עם הדגים שמגישים. ומתאים גם למאכלים אחרים.

סובניון בלאן היין בצבע צהוב מאוד בהיר עם גוון ירקרק, בעל ריחות אופיינים עשביים ושל פירות טרופיים עם מעט אפרסק לב. הענבים נבצרו בסוף יולי 2013. והותססו בטמפרטורה נמוכה במיכל נירוסטה. יין מאוד מרענן, מוגש קר, פירותי מאוד עם סיומת מרירה מעט.

כשר: בהשגחת בד"ץ עדה חרדית והרבנות הראשית מעלה אדומים.

והפצצה שכבשה את כל הבנות שם והיו כל כך הרבה (בנות) שהיין נגמר מיד! המוסקטו יין לבן עם טעם מתקתק, קליל, ריחני ורענן. היין מיוצר באזור Lazio במרכז איטליה, מזן מקומי של ענבי מוסקטו לבנים הגדל לאורך חופי Ulysses שבדרום Lazio. זן ענבי המוסקטו שייך לאחד מזני הענבים הוותיקים ביותר בעולם ויש הסבורים שבמקור מוצאו במזרח התיכון, והוא שימש לעשיית יין עוד בימי יוון הקדומה.
לשם בחירת הכרמים המושלמים שיביאו לידי ביטוי את חזונו, ערכו חיפושים באיטליה ואיתרו בין רומא לנפולי את הכרמים המתאימים במדויק ליצירת המוסקטו המבעבע.

??????????

סירה יין חם ועוצמתי בצבע אדום ארגמני עמוק, בעל ארומות וניל, קינמון ותותי בר עם גוף חזק אך מלטף. הזן פופולרי בצרפת ומתאים מאוד לשמש ולאקלים בישראל. מכיל 13.5% כהל. היין היה לי בעל חמיצות גבוהה, משהו פראי מדי בשבילי.

ה  G.S.M גרנאש-סירה-מורבדר. מסדרת Lyrica – הסדרה היוקרתית Vבנויה על זנים ים תיכוניים בעיקר "צרפתיים" הסדרה כוללת מספר זנים  G.S.M גרנאש-סירה-מורבדר: מורכב לפי סדר 10%-40%-50%, מ-2 כרמים סביב להר תבור. המורבדר והגרנאש מהכרם התלת זני שמדובר להלן, גם חלק מהסירה מגיע מאותו הכרם. החלק השני של הסירה מגיע מכרם הנמצא 5 ק"מ צפונית. כהל: 13.8%, עדין וקטיפתי. יין מעולה שאהבנו.

וזה הספיק לי להרגיש טוב שמח ולהנות מהאוכל, מבחר מתאבנים ומנה של דג בס על פטוצ'ני שחיכה זמן רב לסועדים, וכמה נגיעות של קינוחים.

??????????

??????????

20180205_193516A

להבנת החלוקה של גלריית היינות

??????????

??????????

??????????

v    סדרת בראשית הזנים השונים נוצרו מכרמים רעננים מצפון הארץ ועד דרומה. תחילתה של יצירת בראשית נעוצה באופן גידולם הייחודי של הכרמים המספק ליינן את חומרי הגלם הראויים ביותר.

v    סדרת VIRTUOSOהסדרה הקלאסית המבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז. ויין אחד לבן – הגוורצטרמינר. היינות מתיישנים במשך תשעה חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. הסדרה בעלת עיצוב בקבוק ייחודי הנוטל השראה מעולמות המוזיקה וכלי הנגינה.

v    סדרת SPECIAL EDITIONסדרת הפרימיום של יקב היוצר, מבוססת על שלושה זנים אדומים מובילים: קברנה, שיראז ומרלו ועל שני יינות לבנים – שרדונה ורוזה. היינות מתיישנים במשך 9 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

v    סדרת Lyricaהסדרה הים תיכונית עטורת הפרסים, יינות הסדרה נוצרו ממבחר זני ענבים שמוצאם באגן הים התיכון ומתאימים מאד לאקלים הישראלי בהם: מורבד, סירה, ארגמן, ארמוני, GSM. הענבים מגיעים מכרמים באזור הכרמל וסביבת הר תבור שבגליל העליון. היינות מתיישנים במשך 18 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

v    סדרת Auteurסדרת יינות עטורת פרסים, יצירה אישית ייחודית של יינן היקב, פיליפ ליכטנשטיין. היין מהווה תוצר של בחירותיו של היינן, ללא מגבלות של אזורי גידול, זני ענבים וטיפול בכרם, ולפיכך מהווה ביטוי אישי שלו. שם הסדרה AUTEUR – (יוצר בצרפתית) , מבטא קשר מיוחד זה בין היינן היוצר לבין היין. היינות מתיישנים במשך 24-26 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי.

לקראת החג הצטיידתי ביין גיוורצטרמינר שאותו נטעם רק בליל הסדר

??????????

על היין

וירטואוזו גוורצטרמינר 2017 – יין לבן חצי יבש, מעודן ורענן, מלא טעמים ומהנה, מתיקותו מרומזת והוא מציג ניחוחות אקזוטיים ומאפייני טעם ארומטיים של ליצ'י וקיווי, תבלינים, שושנים ופריחת תפוזים.

וירטואוזו גוורצטרמינר מבית יקב היוצר מוכן להגשה ושתייה כעת, וצפוי להיות במיטבו ולשמור על איכותו בשלוש השנים הקרובות.

vיקב היוצר - וירטואוזו גוורץ 2017 (צילום איל קרן)
vיקב היוצר – וירטואוזו גוורץ 2017 (צילום איל קרן)

וירטואוזו גוורצטרמינר ואוכל

וירטואוזו גוורצטרמינר 2017 מבית יקב היוצר הוא יין בעל נוכחות המאפשרת שילובו עם מנות מגוונות כגון: מלוחים לאפריטיף, מנות דגים, עם מנות אסיאתיות: ספרינג רול ותבשילים עם ג'ינגר, עם שוקרות גארני – המאכל המקומי בחבל אלזס שבצרפת, עם גבינות מבושלות בעלות אחוז שומן גבוה וטעם בולט כמו רוקפור או מונסטר.

 

בציר 2017

של הענבים הלבנים, לגוורצטרמינר הראשון של יקב היוצר, החל בלילה של ה-20 באוגוסט. לאחר קירור והשריה המיץ הנקי הותסס בחום מבוקר, במשך שלושה שבועות בתהליך השומר על הניחוחות, הזניות ומשאיר חותם מרומז מהמתיקות הטבעית של הפרי.

וירטואוזו גוורצטרמינר 2017 של יקב היוצר עשוי מענבי גוורצטרמינר הגדלים באזור הנגב הצפוני – אזור המניב ענבי גוורצטרמינר באיכות גבוהה בשל האוויר הקר היורד בלילה מהרי חברון הקרובים, המאפשר הבשלה נאותה של הזן.

במקור יין גוורצטרמינר מופק מענבי גוורצטרמינר שמקורם בצדו הצרפתי של עמק הריין.

תעודת זהות: שם: יין גוורצטרמינר 2017, סדרה: וירטואוזו, יקב: היוצר. סוג היין: לבן חצי יבש

נתונים: 11.5% אלכוהול, חומצה (גר'/ל') 7.7, מחיר מומלץ: 49.90 ₪. להשיג ברשתות השיווק.

סדרת וירטואוזו (Virtuoso) של יקב היוצרהינה סדרה עטורת פרסים (מדלית כסף – אשכול הזהב 2017, מדלית זהב – בסט ווליו 2016 ופרסים נוספים) מבוססת על שלושה זנים אדומיםמובילים: קברנה סוביניון, מרלו ושיראז ויין לבן: גוורצטרמינר.

 

נראה לי תהיה חגיגה.

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!