26 באפריל 2024 20:47
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אקדמיה דניאל מנגנת מוסיקת בארוק של ויואלדי

הגענו להופעה נדירה של מוסיקת בארוק עם כלים מתקופת הבארוק המרכז עינב על גג העיר. ואני שואל את עצמי האם ויואלדי ממשיך להיות המלחין שנחבא אל הכלים? מדוע כל כך ממעטים להשמיע את היצירות שלו.

על כל פנים בערב הזה הצלחנו לשמוע את נגני אקדמית דניאל במיטבם מנגנים על כלים מיוחדים להנאתנו.

התכנית כללה את היצירות הבארוקיות

קונצ'רטו בפה מז'ור, RV 99

Allegro- Largo- Allegro- לחלילית, אבוב, כינור, בסון ובאסו קונטינואו

 

קונצ'רטו בסול מינור, RV 106

Allegro- Largo- Allegro

לחלילית, כינור, בסון ובאסו קונטינואו

סונטה בדו מינור, RV 53, לאבוב ובאסו קונטינואו

  Adagio- Allegro- Andante- Allegro לאבוב ובאסו קונטינואו

 

קונצ'רטו ברה מז'ור, RV 94

Allegro- Largo- Allegro לחלילית, אבוב, כינור, בסון ובאסו קונטינואו

קונצ'רטו בפה מז'ור, 'RV 98, 'La Tempesta di mare

Allegro- Largo- Presto- לחלילית, אבוב, כינור, בסון ובאסו קונטינואו

סונטה בלה מינור, RV 86, לחלילית, בסון ובאסו  קונטינואו

Largo- Allegro- Largo cantabile- Allegro molto לחלילית, בסון ובאסו קונטינואו

קונצ'רטו בסול מינור, RV 107

Allegro- Largo- Allegro לחלילית, אבוב, כינור, בסון ובאסו קונטינואו

לגבי הנגנים, ראשית  הנגן דייגו נדרה , ניגן באבוב בארוק אשר לו מנעד צלילים שונה מאשר האבוב הקלאסי

בהחלט צליל עשיר ומעניין את המאזין.

דייגו נדרה החל את לימודיו בחלילית ואבוב בארגנטינה. מתמחה באבוב בארוק, למד בהולנד, בקונסרבטוריון המלכותי בהאג, ובאמסטרדם. היה נגן אבוב ראשי במוסיקה אנטיקה קלן, ניגן והקליט עם הבולטים שבמנצחים בתחום מוסיקת הבארוק. שיתף פעולה עם הרכבים רבים כגון קונצ'רטו קלן, מוסיקאי הלובר, תזמורת הבארוק של סיביליה, תזמורת המאה ה-18 בהולנד ועוד.

השנייה הראויה לציון מיוחד היא הוירטואזית שנגנה בכינור בארוק, ליליה סלבני ניגנה בכלי העתיק הזה שהמבנה שלו שונה ובכל הצליל שלו שונה מהכינור אותו אנו מכירים. בכלי הזה אפילו הקשת והמיתרים עשויים מחומרים שונים וליליה ממש הפליאה לנגן בכלי הזה.

ליליה סלבני עלתה לארץ ממוסקבה בשנת 1991. סיימה את האקדמיה למחול ולמוסיקה בירושלים. היתה אחת המובילות של תזמורת הבארוק ירושלים. ניגנה בקונסורט הירושלמי ובאנסמבל פניקס. למדה בקונסרבטוריון המלכותי בהאג שם סיימה תואר שני. מנגנת עם תזמורות כגון תזמורת הבארוק אמסטרדם, סולני הבארוק אנגליה, והאמוני אוניברסל, וחברה קבועה במספר תזמורות, הצרפתיות- לה סרקל דל הרמוני, ולה ינביסיון, ובאנסמבל ההולנדי אפולו. זכתה בפרס הראשון בתחרות הבינלאומית לסולנים בברוננטל. מופיעה באופן קבוע בפסטיבלים למוסיקה עתיקה ברחבי אירופה.

ואי אפשר שלא לציין לשמח את נגנת חלילית הבארוק דורט פלורנטין גם חליל בארוק שונה במבנה, יש בו חור נוסף, והוא בנוי שלושה או ארבעה מפרקים הניתנים לשנוי. בהחלט הנאה עצומה לשמוע אותה מנגנת בכלי הזה.

דורט פלורנטין ילידת סלוניקי, למדה לתואר שני באקדמיה למוסיקה בתל אביב וסיימה בהצטיינות יתרה תחת הדרכתה של ברכה קול. השתלמה בהולנד בקונסרבטוריון המלכותי בהאג וקונסרבטוריון באוטרכת אצל סבסטיאן מארק והייקו טר סכחת והשלימה את לימודי התואר הראשון בבסון בארוק אצל דונה אגרל. הופיעה תחת שרביטם של טון קופמן, יוס ואן אימרסל ואלפרדו ברננדיני. נגינה בפסטיבלים למוסיקה עתיקה בישראל, יוון, צרפת, הולנד, אנגליה וגרמניה. ממקימי אנסמבל מה לה אמרגטס טו. מלמדת במדרשת לוינסקי, ובבתי ספר למוסיקה ברחבי הארץ.

 

בסון בארוק הוא כלי שכנראה זהה למוכר לנו, רק אולי הבניה שלו שונה, אני לא מכיר את ההבדלים. היטיב לנגן עליו בני אגסי אשר החל את לימודיו בחלילית, למד באקדמיה למוסיקה בירושלים, שם זכה במספר פרסים. סיים את לימודי התואר הראשון בהצטיינות בהאג, והתואר השני גם הוא בהצטיינות בקונסרבטוריון באוטרכט. מתגורר בהאג ומלמד בסון היסטורי בקונסרבטוריון של אמסטרדם . מנגן עם התזמורות המובילות בתחום המוסיקה העתיקה באירופה וביפן . זכה בשני פרסים בתחרויות האביב.

 

צ'לו בארוק הוא כלי שונה, לכלי הזה אין רגלית הוא נשען על שוקיו של הצ'לן ומגיע לצלילים גבוהים אחרים (ויברטו )

אפקט שונה אלא שכאן במופע, הקירבה הפיזית שלו על הבמה לצ'מבלו יצרה סוג של צילי הרמוני יחד כך שהיה קשה למאזין שלא הביט ממש לקשט להבין מנין מופקים הצלילים. על הצ'לו ניגן עירא גבעול המרבה לנגן מוסיקה קאמרית, חבר מייסד בשלישיית תל אביב , איתה זכה בפרסים רבים בתחרויות בין לאומיות למוסיקה קאמרית ביניהם פרס משרד החינוך והתרבות למוסיקה קאמרית לשנת 2006. בשנת 2009 זכה עם שלישיית ויס בפרס בתחרות פרגמנצ'יקוב בברלין. הופיע על מיטב הבמות הקאמריות בעולם. ניגן כסולן עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון, הפילהרמונית הצעירה ואנסמבל סולני תל אביב. מיסד אנסמבל הבארוק לה מלה בניו יורק. משנת 2007 חבר בשלישיית ענבר, וחבר קבוע באנסמבל קפריזמה. צ'לן ראשי של אנסמבל סולני תל אביב , וחבר ברביעיית הפסנתר הישראלית. בוגר בית הספר הגבוה למוסיקה בקלן.

שלו אל על הוא המנהל המוסיקלי של אקדמית דניאל הוא ניגן על הצ'מבלו בוגר תלמה ילין , חתן פרס פרנסואה שפירא לשנת 1987, בוגר האקדמיה הלאומית של האג. הופיע בארץ כסולן עם התזמורות המובילות ביניהן הפילהרמונית הישראלית.  חבר באיל גרדלינו הבלגית, בקונסורט דוראן השוויצרי ובסולני סטרדיבריוס של התזמורת הפילהרמונית ברלין. מנהל מוסיקלי של אקדמיה דניאל ושל סולני הבארוק של אוסלו. אורח קבוע כמנצח ונגן צ'מבלו בפסטיבלים ואולמות הקונצרטים החשובים בעולם. בין השנים 1997-2007 היה מנצח אורח קבוע של התזמורת הפילהרמונית של האלה. וניצח על תזמורות רבות כגון הסימפונית של ברלין, הפילהרמונית של בוגוטה, הסימפונית של בנקוק, התזמורת הסימפונית ראשון לציון, התזמורת הקאמרית הקיבוצית- נתניה, תזמורת קאמרטה ועוד. הקליט למעלה מ 70 דיסקים  בכמה חברות באירופה, ארצות הברית ויפן. לימד באקדמיות למוסיקה בברנו, דרזדן ואוניברסיטת בוסטון. ומעביר כיתות אמן בכל רחבי העולם. ב -2008 היה הזוכה הלא גרמני הראשון בפרס פאש היוקרתי, המוענק לתרומה על החייאת המוזיקה המרכז גרמנית.

 

ללא ספק אחד הקונצרטים שלא שוכחים מהר את הצלילים המיוחדים.

אקדמיה דניאל-

הוקמה בשנת 1995 הקימו על ידי כמה מבחירי נגני הבארוק הישראליים, קתי דברצני, נימה בן דוד , דפנה רביד, עמוס בועזסון, עופר פרנקל והמנהל המוסיקלי  שלו עד-אל.

ההרכב כולל את נגני המוסיקה הישראליים הטובים ביותר הפועלים בארץ ובחו"ל. חברי ההרכב מתגוררים בארצות שונות ומתקבצים בכל פעם בהרכבים שונים לביצוע מיטב יצירות הבארוק . האנסמבל מופיע בקונצרטים ובפסטיבלים החשובים בעולם. ומארח את הסולנים הבולטים הפועלים כיום בתחום המוסיקה העתיקה. האנסמבל הקליט ביחד עם קלאוס מרטן ודבורה יורק את כל הקנטטות לבאס מאת פאש, את כל אופוס 1 מאת הנדל, מבחר של קנטטות לבאס שלא היו מוכרות מאת גראופנר וסדרת קנטטות לבאס מאת טלמן.

ב- 2006 הקליט האנסמבל עם זמרת הסופרן דורותיאה מידלס ועם קלאוס מרטנס מחזור נוסף של קנטטות מאת טלמן. ב-2008 זכתה אקדמיית דניאל בפרס הביקורת של צ'ילה בקטגוריית הקונצרט הקאמרי.

שתפו את הפוסט!