27 באפריל 2024 4:02
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

געגועיי לנוריקו סאן תערוכה בגלריית החווה בחולון

 

 

מחווה של מעצבים ואנשי אופנה לסדרת הספרים המצליחה "ילדי העולם":

נוריקו סאן, מוקהינה מהוואי, דירק הילד מהולנד, אלה קארי מלפלנד

אוצרות: אדריכליות גיתית מגל ונואית נופר

 

24/6/14 – 30/8/14

 

 

התערוכה "געגועי לנוריקו סאן", הינה תערוכת מחווה וגעגוע אל גיבורי ילדותינו, גיבורי סדרת "ילדי העולם" אשר יצרה בהצלחה רבה קרבה בין ילדים מתרבויות שונות בכל רחבי העולם. במסגרת התערוכה יציגו מעצבים ואנשי אופנה מחוות אמנותיות אל הילדות הזרה שנגעה בהם.

 

התערוכה תוצג בגלריית החווה בחולון, בין התאריכים 24/6/14 – 30/8/14

אוצרות התערוכה הינן האדריכליות גיתית מגל ונואית נופר.

 

מבין כל דמויות-הילדות של שנות החמישים בישראל, בולטת בהצלחתה סדרת 'ילדי-העולם', סדרת צילומים שצילמה הצלמת היהודייה אנה-ריבקין בריק בשנות החמישים והשישים של המאה שעברה ואשר רובם נכתבו ע"י אסטריד לינדרגן. סדרה זו אשר צולמה ונכתבה לאחר מלחמת העולם השנייה ביקשה להביא את דמותם וקולם של ילדים מתרבויות מכל רחבי העולם: 'נוריקו סאן' הילדה מיפן שלא אוכלת בסכין ומזלג, אלא בשני מקלות ; 'מוקיהנה מהוואי' שמכינה 'לאים' מעשרה סוגים שונים של פרחים ; 'דירק הילד מהולנד' שחיכה לאביו שיחזור מהים, כדי לסדר את החכות ; 'אלה-קרי', ילדת הכפר מלפלנד שמצטרפת אל השיירה היוצאת אל ההרים. דמויות אלו ואחרות, אשר חשפו את עולמם של ילדים במקומות מרוחקים, הציתו את דמיונם של ילדים בישראל, וברחבי העולם.

 

"געגועי לנוריקו סאן" מנסה לפענח מדוע הילדים של פעם נקשרו כל-כך לילדי העולם ומה ילדי שנות החמישים כבר ידעו אז שנתגעגע אליו כל-כך היום:

 

הצלמת והסטייליסטית, תמר קרוון, בחרה בנוריקו סאן, ילידת טוקיו שנות ה50 כהזדמנות להתבוננות עצמית. תמר מעתיקה את נוריקו אל שנת 2014, כשהיא בת 30, 'אוהבת אופנה, אך לא שוכחת את המסורת ממנה באה'. בגרסתה של תמר נוריקו כבר לא מוקפדת, כבר לא מסתירה, פותחת את המחיצות, וחושפת טפח. היא אישה, אוטונומית, אבל עדיין מנהלת יחסים עם הקימונו והמסורת.

תמר קרוון. מחווה לנוריקו סאן.

מעצבת האופנה, ילידת צרפת, שרה בראון מבקרת בלפלנד אצל אלה-קרי של היום, ומפגישה אותה עם חברה חדשה מעולם אחר. אלה קארי היא הדמות הכי 'מסורתית/עממית' בסדרת ילדי העולם ובהתאם לכך חברה בראון להביא את המסורת והלבוש המסורתי אל הקיצוניות החייתית שלהם. כמחווה לספר "אווה נפגשת עם נוריקו סאן", בחרה שרה ליצור מפגש בין שתי מסורות עתיקות – העמים הלאפים, ויפן, וניסתה להתחקות אחר המתח העתיק בין מסורת וקידמה.

צילום-טל-קירשנבאום
צילום-טל-קירשנבאום

שרה בראון. מחווה לאלה קארי מלפלנד. קרדיט טל קירשנבאום2צילום-טל-קירשנבאום

מעצב התאורה אסף ויינברום חוזר אל הנמל של דירק בהולנד, ומנסה לשחזר את החיים המכאניים מפעם. בעבודתו עוקב אסף אחר המסלול של דירק, בוחן את הדופק של חפצים, ומנסה להתחקות אחר המנגנונים הנסתרים שלהם. ויינברום בחר לעצב מנורות FISHING LIGHT, מנורות העשויות בקונטור של חכת דייג.יותר מן הפיתיון, המנורות מדגישות את הציריות של החכה, את מאחז המנורה ולא את האהיל. במקביל, חושף אסף את תהליך יצירת המנורות/חכות, החוטים/החבלים – באמצעות מגוון סקיצות, תוך הכנסת הצופה אל עולמו של דירק –הנמל, שולחן העבודה של דירק, והקצב המכאני.

 

מעצבת האופנה קארין דרסה בחרה בדמותה של מוקהינה, ילדה שגדלה בסוף שנות ה50 בכפר פופוקיאה ("קונכיות לבנות") בהוואי. קארין יוצאת בעקבות מוקהינה למסע איסוף פרחים בחצר שלה. בעבודתה, קארין נמשכה לצבעוניות בחייה של מוקהינה, והחליטה לצאת למסע שיכרון בתוך הפרחים, תוך בניית 'לאי' ענק, ויצירת טייק-אוף מודרני ללבוש הפולינזי המקורי.

 קארין דרסה. מחווה למוקהינה מהוואי. קרדיט צילום טל קירשנבאום 2

צילום-טל-קירשנבאום

קארין דרסה. מחווה למוקהינה מהוואי. קרדיט צילום טל קירשנבאום

עבודותיהם של הארבעה יוצרות קולאז' עשיר של נבואות עבר וגעגועים אל הדברים שידענו כבר כילדים קטנים שעשויים להיעלם: הדמיון והמוזה, שהתבטלו לטובת התיעוד. המסורת והעבר, המשתעבדים אל העתיד. הזרות המוחלטת. הידיעה שאם אלה-קרי נבדלת מאיתנו, אולי גם כל אחד מאיתנו נבדל גם הוא, כלומר בעל ממשות משל עצמו. 'לפלנד' כאפשרות של ההוויה, לא כיעד-תיירות שיש לכבוש. הגעגוע לזרות, הרצון שלא להיות ב'מרכז העולם' – מה יכול להיות מתוק מזה כשיש לך רגישות של ילד.

 

***

גיתית מגל, בת 34 גרה בתל אביב, אדריכלית פנים בוגרת שנקר, מתמחה בתכנון ועיצוב פתרונות לחללים קטנים, נואית פרידריך (נופר) בת 34 גרה בתל אביב, אדריכלית בוגרת בצלאל. מתמחה בתכנון ועיצוב חללים ציבוריים

בעלות סטודיו  Mag&Frid לאדריכלות ועיצוב .

 

 

פתיחת התערוכה:
גלריית החווה בחולון
רח' הנחושת פינת רח' המלאכה, א.ת חולון

טלפון: 035596590

 

שעות פעילות הגלריה:

 

יום שני:     13:00-16:00
יום שישי:   10:00-14:00  
יום שבת:   10:00-14:00

שתפו את הפוסט!