26 באפריל 2024 19:55
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל "דוקאביב" 2014

הוכרזו  14 הסרטים המשתתפים בתחרות הישראלית


14 סרטים ישראלים דוקומנטריים חדשים נבחרו לתחרות הישראלית שתיערך בפסטיבל "דוקאביב" 

ה- 16  שיתקיים בין התאריכים  17-8  במאי  בסינמטק תל-אביב , נמל ת"א, בר קיימא , גינת לווינסקי , המרכז הערבי יהודי ביפו וכיכר הבימה .

הפרס הכספי הגדול ביותר בארץ ליצירה דוקומנטרית בגובה 70,000 ש״ח, יוענק ליוצרי הסרט הזוכה בתחרות. כ-70 סרטים ישראליים שהופקו במהלך השנה האחרונה הוגשו לתחרות הישראלית .

לדברי חברי וועדת הלקטורים:  "בשל יבול הסרטים השנתי המשובח הבחירה הייתה קשה במיוחד"

ועדת הלקטורים כללה את:  סיני אבט המנהל האמנותי של פסטיבל דוקאביב , הבמאית הדוקומנטרית שירלי ברקוביץ (״שקרים בארון״) ואת ירון שרף, צלם הסרטים הוותיק שמאחוריו סרטים עלילתיים ודוקומנטריים רבים ("הנוער", הערת שוליים") סדרות, דרמות ועוד.

כמו כן, נבחרו גם 7 סרטים שהופקו במסגרת בתי הספר לקולנוע המובילים בארץ לתחרת  סרטי הסטודנטים המתקיימת מדי שנה במסגרת הפסטיבל. חברי וועדת הלקטורים כללו  את : קרין ריבקינד סגל, מנהלת התכנית של "דוקאביב", עורך הסרטים ירון רודה וטל ארדיטי .

התכנית המלאה של פסטיבל "דוקאביב" ה-16 תפורסם בהדרגה עד שתיחשף במלואה בתחילת חודש אפריל.

 

ואלה סרטי התחרות הישראלית:

"איזה ילד יפה – אבא שלי יעקב שבתאי"
ישראל 2014, 62 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

"אבא שלי מת כשהייתי בת שמונה חודשים. אין לי אף זיכרון ממנו, גם לא תמונה משותפת.
רק ערימת כתבות ואינספור מאמרים על הסופר החשוב יעקב שבתאי, מחבר "זיכרון דברים", שהיה נשוי ואב לשתי בנות כשהכיר את אמא שלי וניהל איתה רומן ארוך שהביא להולדתי.”
סרט על אהבה, זיכרון, והגבול המטושטש בין חיים ליצירה.
בימוי: נועה שבתאי
הפקה: אריק ברנשטיין וגיל סימה
חברת הפקה: עלמה הפקות

 

"אימא לא משוגעת"
ישראל 2014, 70 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

כבר בדייט השני אמירה לקחה את מיכאל אל המטפל כדי שיסביר לו על מחלת הנפש שלה (הפרעת אישיות גבולית). מיכאל לא נבהל וכעת יש להם ארבעה ילדים והם חיים על הקצה. מיכאל מכיר היטב את הדרך אל חדר המיון והמחלקה הפסיכיאטרית. למרות שלא רואים עליה, אמירה בוחרת לחשוף את הסוד שלה בפני הקהילה. היא מרצה ליהדות ויש לה ידע נרחב בהלכה, וחוקי הדת אינם מקלים עליה. אמירה יוצאת למסע בקרב רבנים כדי לחולל שינוי תודעה ביחס ההלכה למתמודדים עם הפרעות נפשיות. הסרט מלווה את אמירה במאבק שלה להישאר בחיים, לגדל את הילדים ולטעון שחולה נפש איננו משוגע.

בימוי, תסריט ותחקיר: מרדכי ורדי
הפקה: מרדכי ורדי, עמי דרוזד
חברת הפקה: ורדים הפקות, אחרי הצילומים

"אנסטסיה ודורון "
ישראל 2014, עברית, תרגום לעברית

סיפור אהבה נדיר ובלתי אפשרי. אנסטסיה הייתה בת 10 כשהכירה את דורון. היא עולה חדשה גבוהה ויפיפייה, הוא מבוגר ממנה ב-21 שנה וסובל ממום שעצר את תהליך צמיחתו. כשהייתה בת 12 אנסטסיה האשימה את דורון באונס ובעקבות עדותה דורון נעצר ונשפט לשלוש שנות מאסר. ביום הכיפורים לפני כשנתיים, לאחר שחרורו של דורון, אנסטסיה אזרה אומץ והתקשרה אליו "רציתי לבקש סליחה על כל השקרים שסיפרתי כשהייתי בת 12". דורון סלח לה והקשר ביניהם הלך, התחזק והפך לסיפור אהבה. כיום הם נשואים עם שני ילדים. הסרט מתעד את סיפורם מתוך המוטיבציה שלהם ל"טהר" את שמו של דורון ולהפוך את הזוגיות שלהם ללגיטימית.


בימוי, תסריט ותחקיר: פז שוורץ
הפקה: שולה שפיגל, דנה עדן
חברת הפקה: שולה שפיגל בע"מ, דנה הפקות טלויזיה וסרטים בע"מ

"החיים על פי אוהד "
ישראל 2014, 75 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

אוהד הוא לוחם אקטיביסט למען חיות. לאחר נתק של שנים מבני משפחתו הוא מנסה לאחות את הסדקים ולחזור לחיק המשפחה, אלא שההחלטה שלהם לאכול בשר עומדת בדרכו, האם הם יצליחו לאחות את הסדקים ולהתחבר מחדש?

בימוי וצילום: ערי דניאל ארליך
הפקה: חגי ארד, אלעד פלג
חברת הפקה: דרומהפקות

 

"הנסיך הירוק"
ישראל / בריטניה / גרמניה 2013, 90 דקות, אנגלית, תרגום לעברית

מותחן דוקומנטרי המגולל את סיפורו של אחד ממקורותיו הבכירים של השב״כ אשר גויס כמרגל בצמרת תנועת החמאס למעלה מעשור. מערכת היחסים הייחודית בין המקור הפלסטיני לבין מפעילו הישראלי, חושפת סיפור מטלטל על טרור, בגידה, בחירות בלתי אפשריות ועל חברות חוצת גבולות.

בימוי ותסריט: נדב שירמן
הפקה: נדב שירמן, עמרי עוזרד, סיימון צ'ין, ג'ון באטסק
חברת הפקה:
A-list Films, עוזרד הפקות, רד בוקס פילמס, Passion Pictures


כמעט חברות
ישראל 2014, 56 דקות, עברית וערבית, תרגום לעברית ולאנגלית

 

שתי ילדות נפגשות ב״ענן״ )cloud(. סמר (12), שאימה ערבייה ישראלית ואביה פלסטיני מהשטחים, מתגוררת בלוד – עיר מעורבת מוכת עוני ופשע. לינור (11), נולדה בגוש קטיף, מתגוררת בתלמים – מושב דתי בחבל לכיש.
רק 67
קילומטרים מפרידים בין לוד לתלמים, אבל תהום לאומית, תרבותית ואידיאולוגית פעורה ביניהן.
המיזם החינוכי-טכנולוגי שתחילתו בהתכתבות תמימה ברשת, והמשכו במפגש פנים מול פנים, מוסיף אלמנט חדש – מרגש, מלחיץ ומפתיע – לחייהן של הגיבורות, וסוחף אותן ואת בני משפחתן לחוויה עמוקה ומורכבת.

 

"סרטם של ניצן אופיר וברק הימן" 
בימוי: ניצן אופיר
הפקה: ברק הימן , יוצרת שותפה: ענת כרם-אנג'ל
חברת הפקה: סרטי האחים הימן

"חבלי משיח "
ישראל 2013, 80 דקות, עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית

"קשה להיות אדם טוב" אומרת אריאלה (25) לאחותה אביגיל (40), קצת לפני שנכנסה שיכורה בלילה למי הים במטרה לשים קץ לחייה.
אריאלה, צעירה ממוצא אתיופי, אומצה על ידי משפחת שפרבר- משפחה דתית מירושלים, בהיותה בת ארבע. למשפחת שפרבר תשעה ילדים נוספים ואריאלה מאלצת את המשפחה להתמודד עם שאלות וקשיים – אלכוהול, הריונות שאינם רצויים, גנבות וכלא. האם סיפורה של אריאלה הוא סיפור עם סוף שידוע מראש? האם היה לה סיכוי להשתלב?
אביגיל, במאית הסרט, מתארת ברגישות את משפחתה המורכבת ואת סיפורה של אריאלה.

בימוי, תסריט, צילום ותחקיר: אביגיל שפרבר
הפקה: מפיקה ראשית – אילנית באומן, מפיק – ענב שנהר


 

"מלך היהודים "
ישראל 2014, 56 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

כבר בגיל 30 הוא הפך למשורר הנודע בעולם היהודי, הוא חי בתל אביב מעט שנים, אבל אהב אותה עד מאוד, 100,000 אנשים נכחו בהלווייתו בשנת 1934 – "מלך היהודים" מביא את סיפורו של היהודי האהוב בזמנו, חיים נחמן ביאליק, דרך אנימציה ייחודית, בקולו של חיים טופול, דרך קטעי ארכיון נדירים, צילומים נשכחים, שירי ביאליק ששרה נינט, ומיטב חוקרי ואוהבי ביאליק מהארץ ומהעולם, ומספר מחדש את הסיפור על הילד מהעיירה שנהיה למלך היהודים.


בימוי, הפקה, חברת הפקה, תסריט ותחקיר: יאיר קדר
עריכה: רחל לאה ג'ונס, איילה בנגד

"משלוש יוצא אחד "
ישראל
2013, 60 דקות, עברית, תרגום לאנגלית


לפני כשלוש שנים, התגרשה ריקי מבעלה וביחד עם ביתה נור עברה לביתם של אחיה הגדול יקיר ובן זוגו רן. פיתרון המגורים הזמני נהפך לקבוע כאשר החליטו להביא כשלישייה הורית ילד לעולם.
כשהפנטזיה הופכת למציאות וריקי מולידה את יער, בנם המשותף, נאלצת השלישייה להתמודד עם אתגרים רבים ולהמציא מחדש חוקים משפחתיים משלהם.
שלוש שנים של תיעוד קונסטלציה ייחודית זו, מעוררות שאלות רבות על התא משפחתי המוכר, כשבמקביל נחשפת מערכת היחסים הייחודית של זוג האחים, הרצון שלהם לקשור את חייהם זה בזו, על רקע דיסוננס תמידי בין הניסיון לממש חיים עצמאיים ואוטונומיים לבין שמירה על הקשר הסימביוטי ביניהם.

בימוי ותסריט: סיון בן ארי
הפקה וחברת הפקה: נעמה פיריץ

כופר נפש
ישראל / שוודיה / מצרים 2013, 60 דקות, ערבית ואנגלית, תרגום לאנגלית

מרון אסטפנוס, שדרנית רדיו אריתראית, משדרת מביתה שבשבדיה את תכניתה השבועית "קולות של פליטים אריתראיים". בתכנית היא מראיינת אלפים הנמצאים במחנות העינויים במדבר סיני.
מבריחים בדואיים חוטפים גברים, נשים וילדים בדרכם לישראל ומחזיקים בהם עבור כופר. חבל ההצלה היחיד שלהם הוא קו הטלפון, כך הם מתקשרים לבני משפחותיהם ומתחננים לעזרה.
האריטי, בת
22 ילדה את בנה הראשון במחנות. בעלה, עמניאל, פליט בישראל, מנסה לאסוף את דמי הכופר על מנת לשחררם.
טימנית, בת 20
, נעלמה בדרכה לישראל לאחר ששולם עבורה הכופר. אחיה, דסאללה מנסה להבין לאן נעלמו עקבותיה.
מרון אסטפנוס חושפת את נתיב העוולות תוך שהיא מנסה לעזור לשבויים ובני משפחותיהם.

בימוי ותסריט: קרן שעיו
הפקה: אסנת טרבלסי, גלית כחלון
חברת הפקה: טרבלסי הפקות

 

"קולות מהבודקה"
ישראל 2013, 47 דקות, עברית ורוסית, תרגום לעברית

אנחנו פוגשים אותם בשערי בתי ספר, חניונים תת קרקעיים, בכניסה לקניונים, בלובי מפואר של משרדי הייטק וליד כניסות מוזנחות של מחסנים. צבא של שומרים המונה כ-180 אלף איש רובם ממוצא רוסי. גיבורי הסרט עלו לישראל בגיל לא צעיר, היו צריכים למצוא עבודה בשביל לשרוד וכך מצאו עצמם בשמירה. בחייהם הקודמים היו אינטלקטואלים ועסקו במקצועות חופשיים – שני מוזיקאים, סופר ורופאה כירורגית שלא ויתרו. בסרט זה אנחנו נותנים במה לשומרים שלא ויתרו שמצאו דרך להמשיך וליצור למרות הכל ואף על פי. העשייה היצירתית הזו היא התו האופטימי שקיים בגורלם ה-כמעט טרגי של האנשים האלה.

בימוי ותסריט: לינה צ'פלין
הפקה וחברת הפקה: לינה צ'פלין, דניאלה רייס רזון

"תחנה סופית "

ישראל 2014, 76 דקות, עברית ואנגלית, תרגום לעברית ולאנגלית

בלב תל אביב ניצב לו לבירינט אלים וענקי – עורק התחבורה המרכזי של מדינת ישראל. בתוכו וסביבו גרים אלפי פליטים חדשים, דור שני של עובדים זרים ללא זהות ,משפחות יהודיות קשות יום שחשות זרות בביתם. מרכז החיים של כולם הוא בתוך הלבירינט . המפגש הבלתי אפשרי הזה הפך למקום שבו שולט הכאוס והגזענות שפרצה ממרתפי הלבירינט יצאה מכלל שליטה, כמו חיים בקצה של חבית אבק שריפה. מלחמת הכל בכל.

בימוי: ג'ולי שלז
הפקה: שולה שפיגל ודנה עדן, דנה עדן
חברת הפקה: שולה שפיגל בע"מ, דנה הפקות טלויזיה וסרטים (
2001) בע"מ

"תפקוד גבוה "
ישראל
2014, 52 דקות, עברית ואנגלית, תרגום לאנגלית


דנה היא אמא של תמרה – ילדה מקסימה בת 8
ואוטיסטית בתפקוד גבוה.
דנה לא מרוצה מהפתרונות שהעולם הטיפולי מציע לה ומחפשת אלטרנטיבה.
בחיפושיה היא פוגשת את חן גרשוני ורונן גיל, מייסדי אס"י: אנשי הספקטרום הישראלים- קבוצה אקטיביסטית שכל חבריה הם אוטיסטים המנסים לחולל מהפכה תודעתית – לגרום לציבור להבין כי אוטיזם אינה נכות אלא זהות.
חן ורונן "חוטפים" את דנה למסע מופלא ומבלבל בעולמם.

בימוי ותחקיר: דנה דימנט
הפקה: קלאודיה
חברת הפקה: קלאודיוס פילמס בע"מ

"תרשום אני ערבי "
ישראל / פלסטין 2014, 73 דקות, ערבית, תרגום לעברית ולאנגלית

תרשום אני ערבי, הוא פורטרט אישי, חברתי של המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש ועל נשים שהשפיעו על עבודתו. הכמיהה והמסירות לנשים אלה הופכים למטאפורה לכמיהתו לפלסטין. דרך השירה, הקשר האישי, האינטימי, מכתבי אהבה וחומרי ארכיון נדירים נחשפים לסיפורו של האיש שהפך לשופרו של העם הפלסטיני. הסרט מצייר דיוקן היסטורי, פוליטי ואישי עשיר של חייו של אחד המשוררים החשובים ביותר של המאה 20 ושל אזור השקוע בסכסוך מתמשך. 

בימוי, תסריט, צילום ותחקיר: אבתיסאם מראענה מנוחין
הפקה וחברת הפקה: אבתיסאם פילמס

הסרטים המשתתפים בתחרות הסטודנטים:

" 2-3 יום הזיכרון"

ישראל 2013, 28 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

2-3 יום הזיכרון. אני מגיעה הביתה לתעד את אבא שלי. לפני 10 שנים אמא נהרגה בפיגוע ומאז אני מנסה לעשות סרט ולהתמודד עם הכאב. תמונות כהבלחות ביומיום, מצטרפות למקטע בו אין תועלת או הבנה. חיתוכים חדים אל מול הקשבה רגישה מוכחים את הפער בין הכאב הגדול לאבסורד.

בימוי, הפקה, תסריט וצילום: רותם פסחוביץ'
חברת הפקה: מכללת ספיר


"אני אראה אותך בית"  –
ישראל 2014, 25 דקות, עברית, תרגום לאנגלית

סבתא רבקה, נאלצת לעזוב את ביתה וזיכרונותיה ולעבור לגור לצד ילדיה ונכדיה. הפרידה מהבית ומהחיים שהיו –קשה מנשוא. צאצאיה מובילים אותה באהבה וברגישות אל עתיד חדש, שיש בו מקום גם לזיכרונות.


בימוי, הפקה, תסריט, עריכה וצילום: אחוה הרשטיק
חברת הפקה: בית הספר לקולנוע מעלה

"אנשי ההר"
ישראל 2013, 29 דקות, עברית וערבית, תרגום לאנגלית

"אנשי ההר" הוא יומן מקום המשרטט את דיוקנותיהם של פלשתינאים ממזרח ירושלים, המגיעים כל בוקר לעבוד בתעשיית המוות של בית הקברות היהודי הגדול ביותר במדינת ישראל, הר המנוחות.

בימוי, הפקה, תסריט וצילום: דן ברונפלד
חברת הפקה: בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב


"העלמה והמוות "
ישראל 2014, 29 דקות, עברית ואנגלית, תרגום לעברית ולאנגלית

זמן קצר לאחר מלחמת העולם השנייה, נמצאו יותר מ-1000 ציורים במרתף בכפר קטן בדרום צרפת. הציורים נוצרו בידי אמנית צעירה בשם שרלוטה סלומון. ביצירתה הייחודית, היא תיארה את סיפור חייה הסוער.
הסרט מתאר מסע בעקבותיה של שרלוטה סלומון וחושף את הסיפור מאחורי יצירתה.

בימוי, הפקה, תסריט ותחקיר: יעל לוטם
חברת הפקה: החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת ת"א

"יהוא ירון- אמן השכנוע העצמי "
ישראל 2014, 48 דקות, עברית, תרגום לעברית ולאנגלית

קברט דוקומנטרי אודות דרכו של מוזיקאי האינדי יהוא ירון לקראת אלבומו השני. בשירים על אהבה, לידה ומחלה – יהוא חושף את מה שהוא לא מסוגל לדבר עליו מחוץ לשירים. מסע אל נבכי תהליך היצירה המוזיקלית- מכתיבת השירים ועד מופע ההשקה. פורטרט אינטימי של אמן שחייו האישיים פולשים ליצירתו ומעצבים אותה.

בימוי, הפקה ותסריט: מיה זיידמן
חברת הפקה: בית ספר מנשר לאמנות

"מילה של פאפא "
ישראל 2014, 60 דקות, עברית ורוסית, תרגום לעברית ולאנגלית

"ילדות שלי, היום גיליתי כי למרות הכל, נשארו לי 4-5 חודשים של חיים נורמלים. מהיום אדבר איתכם כל זמן שהיד מצליחה להחזיק את העט". במלים אלה מתחיל אבא שלי להפרד ממני ומהחיים. 25 שנה לאחר שנפטר בברית המועצות, אני מוצאת בישראל את היומנים שלו. המלים שואבות אותי ואני יוצאת למסע חוצה ארצות על מנת לפסוע בצעדיו ולהכיר אותו, את העבר שלי. אט אט מתגבשת מולי דמותו הסבוכה ויחד איתה דמותה של אמי שהתאלמנה בגיל 34, אופיה של רוסיה הסובייטית, יחסי משפחה קשים, אהבות שמחות וסודות. חיים שנגדעו בשיאם כשהכל רק החל להסתדר. 

בימוי ותחקיר: אנה גורביץ'
הפקה: ליאור שגיא, אנה גורביץ'
חברת הפקה: החוג לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל אביב

"עקרב לא מטפס על זכוכית"
ישראל 2013, 24
דקות, עברית, תרגום לאנגלית
אבישי, במאי הסרט, מאמין כי בהיותו בן 11, דודו, מורה מבית ספרו, ניסה להרוג אותו בדרך מחוכמת. כיום, 17 שנים לאחר מכן, מחליט אבישי לצאת למסע שמטרתו לבדוק האם חשדותיו מוצדקים.

בימוי, הפקה, תסריט ותחקיר: אבישי בקר
חברת הפקה: המחלקה לקולנוע וטלוויזיה המכללה הטכנולוגית תל חי


שתפו את הפוסט!