19 במרץ 2024 11:48
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ריגולטו" מאת ורדי באופרה הישראלית

ריגולטו

 

בבימויו של דיוויד פאונטני
21.5-30.5 ו- 26.6-30.6

בבית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה בת"א

האופרה הישראלית שבה ומעלה את "ריגולטו" מאת ורדי, אחת האופרות הפופולאריות ביותר בכל הזמנים, בהפקה העוצמתית שביים דייויד פאונטני עבור האופרה הישראלית. דניאל כהן, המנצח הישראלי הצעיר שהקריירה שלו נוסקת בימים אלו בכל רחבי העולם, ינצח על ההופעות בהפקה בה יככבו זמר הבריטון הספרדי קרלוס אלמגוור בתפקיד הראשי והסופרן הישראלית הילה בג'יו בתפקיד ג'ילדה.

האופרה תוצג בין התאריכים 21.5 – 30.5 ושוב בין ה-25.6 – 30.6 בבית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב ,
בניצוחם של דניאל כהן ואיתן שמייסר, בבימויו של דייויד פאונטני בחידושו של גדי שכטר ובהשתתפות צוות סולנים ישראלי ובינלאומי, תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון ומקהלת האופרה הישראלית.
האופרה "ריגולטו" מתבססת על מחזהו של ויקטור הוגו "המלך משתעשע" (1832) אשר נרדף על ידי הצנזורה הצרפתית בגלל ביטויי הביקורת של המחזאי על המלך הצרפתי והצגתו כרודף שמלות מרושע ומופקר.עצם הביקורת על השליט נתפסה בעיני הצנזורה כפשע לא יסולח.
כך קרה גם לאופרה שכתב ורדי, כאשר ראש הצנזורה האוסטרית קבע כי "אופרה זו היא דוגמה לחוסר מוסריות מתועבת" מתוך חשש לרגישות היחסים עם צרפת. אלא שורדי היה כבר באותה העת מלחין נודע ורב-תהילה ובעל יכולת ותעוזה להלחם בצנזורה. המאבק היה ארוך, ובסופו של דבר אושרה גרסה שהיא סוג של פשרה פוליטית: ורדי וכותב הליברית שלו, פרנצ'סקו מריה פיאווה, לקחו את התמה הבסיסית של הוגו אך התרחקו מצרפת, והלבישו אותה על דוכס דמיוני.

האופרה הפכה בן לילה להצלחה כבירה מרגע שהועלתה על הבמה.

ב"ריגולטו" משרטט ורדי את גורלו של ליצן החצר המעונה שמנסה לנקום במעבידו הדוכס חסר הלב שפיתה באכזריות את ג'ילדה בתו התמימה. היא מתארת מסע של נקם המסתיים ברצח מיותר, אהבה עיוורת ושנאה תהומית .

-יוסי צבקר-צלם
-יוסי צבקר-צלם

-יוסי צבקר-צלם

Rigoletto-יוסי צבקר-צלם (257)

Rigoletto--יוסי צבקר-צלם ) (117)

"ריגולטו" היא אכן התרסה פוליטית מתחילתה ועד סופה. התרסה כנגד השלטון באשר הוא שלטון, וכנגד הסדר החברתי. ויקטור הוגו עצמו, במבוא למחזה שלו, אומר כי ליצן החצר "שונא את המלך משום שהוא מלך, ואת האצילים משום שהם אצילים". באופרה הזו כל נתין מתריס ומתקומם כנגד "שליט" כלשהו ריגולטו פועל בגלוי נגד האצילים אנשי החצר, ורוחש מזימת מוות כנגד הדוכס. האצילים מצידם אינם מעיזים אמנם למרוד ישירות בדוכס המתעמר בהם, אך הם פוגעים במי שמזוהה אתו יותר מכל – בריגולטו הליצן הקשוח. וריגולטו עצמו, גיבן נכה ומבוזה, אף הוא שליט-עריץ שמורדים כנגדו: הוא כולא את בתו בביתו, לשם הגנתה לכאורה, אך במחיר בידודה מן העולם אותו בחר הבמאי פאנטני להציג כשהיא שוכנת בתא זכוכית.

מתוך רשימותיו של הבמאי דייויד פאונטני: "אי אפשר בימינו לפתור את עצמנו מאחריות למעשינו על ידי הצבעה על כוחות עליונים כאחראים לדמות שאנו מעצבים עבור עצמנו. הגורל, האלים והקללות היו פתרונות יצירתיים עבור תרבויות עתיקות שלא הבינו כי כל אדם ואדם אחראי על מעשיו ואל לו להאשים את זולתו או כל כוח אחר לגבי התוצאות שנובעות מהבחירות שהוא עושה ריגולטו, ליצן החצר, מסיים את האופרה כשבתו המתה בין זרועותיו והוא זועק למרומים: "הקללה". אבל האם הקללה שמונטרונה קילל את ריגולטו והדוכס יכולה להיות האשמה היחידה במוות הנורא של ג'ילדה התמה והנאיבית? האם הכל תוצאה של הנסיבות? אני לא מאמין בכך. לדעתי מותה של ג'ילדה היה ברור מראש ואי אפשר היה למנוע אותו, כיוון שג'ילדה מתה מוות רוחני זמן רב לפני הרגע הנורא בו היא נכנסת לפונדק כשחזה מופנה באון לעבר סכין המרצח.

סולני אופרה מובילים מכל העולם בהופעת בכורה בארץ

 

בתפקיד הראשי הבריטון המקסיקני קרלוס אלמגוור, בתפקיד ג'ילדה: הילה בג'יו שניהם זכו לשבחים על תפקידם באופרה כשהועלתה לאחרונה בישראל בתפקיד הדוכס ממנטואה הטנור האיטלקי איבן מאגרי שזוהי הופעתו הראשונה באופרה הישראלית ומרבה להופיע ברחבי העולם ביחד עם הטנור הצרפתי ז'אן-פרנסואה בוראס אשר זכור מההפקה הקודמת והופיע באופרה הישראלית בתפקידי ורדי נוספים והטנור הדרום אפריקאי גיבן נקוסי, בתפקיד ספרפוצ'ילה זמר הבס-בריטון הישראלי ולדימיר בראון בתפקיד מדלנה תופיע נעמה גולדמן שנקראה לשיר את התפקיד הראשי ב"כרמן" במצדה, את תפקיד הרוזן מונטרונה ישיר זמר הבריטון הישראלי נח בריגר בתפקיד מרולו הבריטון עודד רייך בתפקיד הרוזן צ'פרנו יאיר פולישוק וסורין סמיליאן, בתפקיד בורסה הטנור גיא מנהיים שזכה לשבחים על תפקידי המשרת ב"סיפורי הופמן" בתפקיד ג'ובאנה: זמרות המצו סופרן הישראליות שי בלוך וענת צ'רני בתפקיד הרוזנת צ'פרנו יופיעו ענת צ'רני וניצן יוגב, בתפקיד המשרתת זמרת הסופרן הצעירה דניאלה סקורקה ובתפקיד השוער זמר הבס-בריטון יעקב סטריז'אק.
מופעים :

מאי : *יום ד' 21.5 20:00 | יום ו' 23.5 13:00 | מוצ"ש 24.5 21:00| יום ב'  26.5 20:00 | יום ד' 28.5 20:00| יום ו' 30.5 13:00 | | יום ה' 1.5 20:00 | יום ו' 2.5 13:00 | מוצ"ש 3.5 21:00 |יום ה' 8.5 20:00 | יום ו' 9.5 13:00
יוני: יום ד' 25.6 20:00 | יום ו' 27.6 13:00 | מוצ"ש 28.6 21:00 | יום ב' 30.6 20:00

מחירי כרטיסים:175/237/304/378/428 ₪| תוספת 15 ₪ למחיר הכרטיס במוצ"ש
השירה באיטלקית- תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית |
משך המופע: כשעתיים וארבעים דקות

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il
בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 ת"א

שתפו את הפוסט!