27 באפריל 2024 7:05
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בציר ראשון – סרט בניחוח יין

בציר ראשון באדיבות סרטי נחשון
בציר ראשון באדיבות סרטי נחשון

 

הסרט הזה ממש משכר, מי שהסתובב פעם בכרמים ובמרתפי היינות בין המכלים לחביות ממש ירגיש את זה מבעד למסך.

זהו סיפור משפחתי על כורמים וייננים בבורגונדי שבצרפת, במקום שכל כורם גר בחווה וסביבו הכרמים שלו מהם הוא מפיק את היין לפרנסתו. שם מתקיימת הדרמה במפגש בין-דורי בין הדור הישן (האב) ובין הדור החדש (הבן). מה שמסתתר כאן הוא דווקא המושגים שקיימים בעולם היין: "עולם ישן" מול "עולם חדש".

בהקרנה שהייתי בה היו ייננים וכתבי יין, חבל שלא שאלתי לדעתם על הסרט, בטח נקרא על כך.  אני שלפעמים חוטא בטעימות יין וסיורים ביקבים הרגשתי המון חיבור.

הסרט מציג את קשייו של האב פרנסואה לעמוד בחובות הכבדים ולהחזיק בחווה ובכרם. מדובר באדם מבוגר, דעתן, עקשן ונרגן שכועס על כל העולם וסביבתו ועל הבן שארלי שעזב את הבית והתפרסם כמבקר יין בינלאומי. אך כשאביו עומד לאבד את הכרם, הוא חוזר הביתה ומגלה שכדי לייצר את היין הטוב ביותר ולהציל את מורשת משפחתו עליו להתחבר שוב לאדמה, למשפחה ולאהבות ישנות.

אלא שלהפתעת הכל הבן בוחר את הדרך הקשה של עיבוד האדמה וגידול הענבים וגם בתהליכי הכנת היין והבשלתו הוא דבק בשיטות הישנות. יש עימותים רבים בינו לבין אביו וצוות העובדים שלהם אך בסוף נגלה מי צדק!

יש כאן סיפור על משפחה, על יחסי אב- בן, אח ואחות וגם דחפו לנו אהבה עם סיום קיטשי בנוסח  של "ובסוף כולם הלכו לים" … מיותר לגמרי ולא תורם דבר לעלילה.

ראויים לציון גם צילומי הנוף הנפלאים של אזור בורגונדי כפי שרק הצרפתים יודעים לצלם…

בציר ראשון סרטי נחשון
בציר ראשון סרטי נחשון
בציר ראשון סרטי נחשון
בציר ראשון סרטי נחשון

מומלץ מאד!

בראיון עם הבמאי – ז'רום לה-מר הוא אומר:

במהלך העבודה על התסריט בבורגון, נוכחתי מהר מאוד לדעת שנושא המורשת הוא מהותי. מדובר באזור המאוכלס ומעובד זה מאות שנה, מימי הרומאים. הכורמים בדרך-כלל עומדים בראש יקבים משפחתיים קטנים, ואינם בעלי אחוזות גדולות. לדעת מי ייטול על עצמו את ניהולו של יקב הוא אתגר של ממש בשביל הכורם בן-בורגונדי, ורעיון המורשת חיוני ממש.

אני לא בן בורגונדי בעצמי, אך ביליתי באיזור תקופות ארוכות. תמיד תהיתי למה לא נעשו סרטים על האיזור. זהו חבל ארץ שידוע בעולם כולו בזכות היינות שמיוצרים בו, אך רק מעטים יודעים כיצד נראים נופיו. כשהסתובבתי בין הכרמים בבורגונדי הרגשתי שלמקום יש הרבה סיפורים מעניינים לספר. כנראה שזה עניין של זמן, כמו בציר טוב גם לסיפור טוב לוקח זמן להבשיל עד שהגעתי לנקודה בה אני קם בבוקר ויודע שזה הסרט שאני חייב לצאת ולצלם. הרעיון לסרט עלה כבר בשנת 2006, ב- 2012 התחלתי לכתוב את התסריט ונדרשו לי כמה שנים לפתח ולשכלל אותו, בהחלט ניתן להגיד שהיה פה תהליך ארוך של הבשלה.

 

כיצד מוצאים את המקומות ההכרחיים לצורך הצילומים: הארמונות, היקבים, המרתפים, למשל?

נעזרנו בכתב מגזין יין מקומי המכיר היטב את האזור. זהו עולם סגור למדי שבו אתה חייב להוכיח את אמינותך, אבל מרגע שעברת את המבחן, קבלת הפנים חמה מאוד. תרנו את האיזור במשך שבעה שבועות לחפש את אתרי הצילום, וקיבלו אותנו נהדר. זו היתה חוויה בפני עצמה. לאחרונה חל שינוי שמשפיע על אורחות החיים באיזור. כדי להגיע לסיפור היה עליי לרדת מאם הדרך ולהגיע לאותם יקבים קטנים שמעבר לפינות התיירותיות. רציתי להראות את עיבוד האדמה, רגליים טבועות בבוץ, ידיים מושטות בין אשכולות הענבים, את השפעת מזג האוויר, הכל בצורה טבעית ולא רק מתוך שיקולים אסתטיים.

 

יוצרים:

בימוי: ז'רום לה-מר                 Jérôme Le Maire

תסריט:רמי בזאנסון , ונסה פורטל, ז'רום לה-מר
Vanessa Portal, Rémi Bezançon, Jérôme Le Maire

צילום: דויד אונגרו                  David Ungaro

עריכה: סילבי לנדרה               Sylvie Landra

מוזיקה מקורית: ז'אן קלוד פטי Jean-Claude Petit

הפקה: אלן טרזיאן                 Alain Terzian

 

 

שחקנים:

פרנסואה מרשאל: ז'ראר לאנווןGérard Lanvin

שארלי מרשאל: ז'ליל לספר      Jalil Lespert

בלאנש: אליס טאליוני             Alice Taglioni

מארי: לורה סמט                   Laura Smet

מרקו: לאניק גאוטרי               Lannick Gautry

 

לצפייה בטריילר:

https://www.youtube.com/watch?v=m7jDZHQQPEI

 

97 דקות, דובר צרפתית, כתוביות לעברית ולאנגלית

החל מתאריך 8 ביוני בסינמטק תל אביב ובבתי הקולנוע ברחבי הארץ

הפצה בישראל – סרטי נחשון

 

 

שתפו את הפוסט!