27 באפריל 2024 7:13
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל טאלין תל אביב – מסטונן פסט – מנגנים באך בפרשנות ג'אז

 

ירית הפתיחה לפסטיבל המרתק שיש לנו זו שנה שניה החלה עם הקונצרטי ברנדנבורגי מס' 2, 3 ו-4 של באך בפרשנות ג'אזית רעננה. על הכל ניצח כמובן אנדרס מוסטונן , האחד והיחיד!

אנדרס מוסטונן

הפסטיבל הזה – טאלין תל אביב מחבר בין התרבות הנורדית מאסטוניה לבין התרבות הישראלית ועוד, זהו פסטיבל בוטיק אסטוני-ישראלי למוסיקה קלאסית, ג'אז, רוק ובארוק החוזר לשנה נוספת עם מקהלות מאסטוניה, הרכבי ג'אז, מוסיקה עתיקה, מוסיקאים ישראלים מובילים והרבה רוח נורדית רעננה שתנשב ברחבי תל אביב. ורוח וגשם לא חסרו בערב זה בחוץ, אבל בפנים בתוככי האולם העתיק שנבנה ב 1892 ושימש טרמינל סחורות היה חמים ( יחסית) ושמח בעיקר שמחה שחיממה את הלב והנשמה.

??????????

??????????

לאחר ההצלחה הגדולה של שנה שעברה. חוזר מוסטונן-פסט טאלין – תל אביב, לשנה נוספת ומורחבת. מוסטונן-פסט טאלין תל אביב הוא פסטיבל מוסיקה אסטוני ישראלי בו המוסיקאים המובילים של אסטוניה חוברים לאמנים ישראליים מהשורה הראשונה ומעלים יחדיו מופעים של מוסיקה קלאסית, ג'אז, רוק, מוסיקת עולם ועוד.

הערב הזה שבו השתתפתי וחזיתי הוקדש לעיבודי ג'אז לקונצ'רטי של באך.

קונצרט פתיחה חגיגי לפסטיבל עם מיטב המוסיקאים בתחום הקלאסי והג'אז מישראל ואסטוניה .

בתקופת הבארוק מוסיקאים גיוונו בבחירת הכלים לביצוע יצירות, בהתאם לרצונם ויכולתם. כלים מודרניים העניקו גוון שונה למוסיקה זו ויבוצעו בידי נגנים קלאסיים ונגני ג'אז וירטואוזים, שניגנו את כל הצלילים שבאך כתב ועוד רבים נוספים

בתכנית:

יוהן סבסטיאן באך

קונצרטי ברנדנבורגיים מס 2 בפה מג'ור, רי"ב 1047, מס 3 בסול מג'ור, רי"ב 1048

ברנדנבורגי מס 4 בסול מג'ור, רי"ב 1049

ניגנו והשתתפו ארט ג'אז (אסטוניה): וירגו סילמה – גיטרה, איבו סילמה -עוגב

גן לב – סקסופון, יורם לכיש – אבוב; דואו גורפינקל – קלרינטים; רביעיית כרמל

אין זו הפעם הראשונה ובכלל שמבצעים עיבודים של מוסיקה שכתב והלחין יוהן סבסטיאן באך לג'אז, האמת שגם אשתקד בפסטיבל טאלין תל אביב ניגנו עיבודי ג'אז ליצירות שלו, אולם בכלל הרבה יוצרים, מלחינים, מעבדים ומוסיקאים מקבלים השראה לעבד יצירות ג'אז המבוססות על יצירות של באך.

??????????

דואו גורפינקל

עם רביעית כרמל

בערב הזה נוגנו 3 קונצרטי הברנדנבורגים וזה היה מרתק ונפלא.

???????????????????????????????

את הפסטיבל הקים ב-2014 המנצח והכנר האסטוני אנדרס מוסטונן, יוזמו ומנהלו האמנותי של "מוסטונן-פסט" – פסטיבל בעל שם עולמי שמתקיים כבר 26 שנים בטאלין, בירת אסטוניה. מוסטונן נודע ברחבי העולם בשל גישתו הא-פורמלית למוסיקה ושבירת הקונספט המעונב של אולם הקונצרטים המסורתי, ומשלב בין סגנונות המוסיקה השונים בהפקה חדשה וייחודית – עם דגש מיוחד על חוויה כיפית ומשחררת, תוך הצגת מוסיקה נגישה שפונה לקהל רחב.

החיבור של מוסטונן לתרבות הישראלית אינו חדש למעשה הוא מנצח בכמה וכמה תזמורות וקונצרטים ברחבי הארץ ונודע בדמותו הססגונית מלאת השמחה וכך הוא מביא זאת לבמה.

לקונצרטי מס' 3 הזמין מוסטונן את התאומים האחים, דואו גורפינקל המנגנים נפלא על הקלרניתות ויחד עם גן לב – סקסופון והשאר פשוט הגישו ביצוע מדהים:

 

רואים את השמחה והנועזות של אנדרס מוסטונן על הבמה.

כמובן צריך לציין את רביעית כרמל שגם שם יש … תאומות… ומוסטונן ניסה לבדוק אפשרות של שידוך… רביעית כרמל: אליאנה לובנברג, ליאה רייחלין כינורות. שולי ווטרמן ויולה, תמי ווטרמן צ'לו., ליוותה בכלי מיתר את הקונצרט וזכתה לתשואות.

יורם לכיש גם הנחה את הקונצרט וגם ניגן באבוב

???????????????????????????????

לסיכום הפסטיבל רק התחיל וכבר אנחנו מחכים לשנה הבאה…

לפסטיבל הגיעו 105 אמנים מאסטוניה: המקהלות הלאומיות של אסטוניה, אנסמבל הורטוס מוסיקוס המתמחה בנגינה בכלים עתיקים, סולנים מבית האופרה הלאומי של אסטוניה, זמרת הג'אז קדרי וורלנד, רביעיית ארט ג'אז ואחרים. אותם יפגשו על הבמה טובי המוסיקאים הישראלים, בהם זמרות האופרה קלייר מגנאג'י וקרן הדר, הזמרות האתניות אתי בן זקן ומרים מגנאג'י, דואו גורפינקל בקלרינט, הפסנתרנית ענת פורט; האבובן יורם לכיש, הסקסופוניסט גן לב ורביעיית המיתרים כרמל. הפסטיבל מביא לקהל ניחוחות וצלילים חדשים ואקזוטיים ממדינה קטנה ומרתקת זו שבצפון אירופה.

עוד הקלטות

https://www.youtube.com/watch?v=8OtQWdKq5AE

https://www.youtube.com/watch?v=cVV0VbhpvZg

 

 

שתפו את הפוסט!