26 באפריל 2024 13:54
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תיירות וחקלאות בערבה התיכונה

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

מהמורדות של כביש 25 בואך צומת הערבה נשקפת לך הערבה במלוא עוצמתה. לכאורה שממה, מדבר וערוצי נחלים יבשים המבתרים את האדמה הצחיחה וחותרים בה בין הצוקים. צריך הרבה אמונה כדי להמשיך להיכנס ולהכיר את ההתיישבות בערבה על מנת להבין שאולי לא צריך להסתכל בקנקן אלה במה שיש בו – ויש בה המון!

המשאב הכי חשוב שם זה האדם, האנשים, אלו שבחרו להפריח את השממה, אלו שמקיימים שם חיים, חקלאות ענפה, תיירות, קולינריה, קהילה ויותר מכל חברה, חברה בה כל אחד מכיר את השני, מברך את השני, חברה בה אנשים קורנים משמחה ושמחים לאורחים וכשיש לך אנשים כאלה הכל אפשרי.

משהו שאין בשום מקום אחר מושך אותי שוב ושוב למקום הזה והנה זה כנראה הביקור השישי שלי שם אם לא יותר מכך, כשהביקור הקודם היה לקידום התיירות שם והנה נפתח לי חלון חדש לערבה.

חלון לערבה וליושביה אפשר וצריך לפתוח בתחנה הראשונה שאני ממליץ: מרכז המבקרים ויידור – המצוי ליד מושב חצבה, שהוא חלון לחקלאות בערבה והצצה לפעילות של מו"פ ערבה.

20191015_154041A

כאן תוכלו להכיר את הערבה, את החקלאות וגם הצצה למשפחות, תחוו כאן סיור רב חושי הכולל סרט מרתק ותכירו את הרקע הגיאולוגי, את החקלאות ואת פעילות המחקר של המו"פ.

סיפור ההתיישבות בערבה מעורר ההשראה, הוא סיפור של נחישות, עקשנות והתמודדות בלתי פוסקת של המתיישבים הראשונים בבידוד, באיתני הטבע, בחום, במחלות ובמזיקים. הלהט האידיאולוגי של המתיישבים מאז ועד היום יכל לכל אתגר. דרך חוויה של מסע פיזי, רב-חושי ואינטראקטיבי בתחומים השונים המרכיבים את החיים בערבה, יכולים כאן המבקרים להכיר ולהיחשף לערבה מקרוב. מסע זה יאפשר למבקר להכיר את מהות החיים בערבה, תוך שהוא לוקח חלק ממשי בפעילות הענפה המתרחשת באזור.

מה בסיור? מביטים מקרוב על חקלאות המדבר, חקלאות המים המתפתחת, החידושים הטכנולוגיים, זנים חדשים של ירקות, פירות ופרחים. מכירים את ההתיישבות בחבל ארץ קסום ומרוחק וזוכים להצצה באורח החיים היומיומי של תושביו. רואים כיצד מתמודדים המתיישבים עם אתגרי המים והקרקע באזור. לומדים על החי והצומח שבמדבר.

הסיור מחולק לשלושה חלקים: צפייה במיצג תלת מימד, ביקור בחלל אינטראקטיבי- חווייתי וסיור בחממות.

??????????

20191015_152649A

20191015_152034A

20191015_153116A

המו"פ הוא הגוף המקצועי החוקר ותומך ומקדם את החקלאות המקומית על ידי ניסוי ומחקר והתאמת זנים מיוחדים וחדשים לגידול באיזור ומתן פתרונות לחקלאות המקומית.

??????????

ענף הירקות מהווה כ- 75% משטחי הגידול בערבה התיכונה והצפונית כשהגידול העיקרי כיום הוא פלפלים מזנים שונים ומרהיבים. המו"פ בתחום הירקות מתמקד בפלפל, אך גם בעגבניות, חצילים, מלון, תות שדה וגידולים אחרים. העבודה כוללתבחינת גידולים, זנים חדשים ושיטות גידול משופרות, ייעול השימוש במים באיכויות שונות וברמות דשן משתנות, התמודדות עם מחסור בקרקע איכותית, אמצעים להורדת עלויות גידול, היבטים אקולוגיים – חקלאות בת קיימא ועוד.

בסיור שלי ראיתי כמובן גידול פלפלים ועגבניות לגובה רב תוך ניצול מקסימלי של השטח על ידי פיתולים של ענפי הצמח, זה מדהים. ראינו גידול של סוגי חצילים מעניינים, תות שדה בשיטה הידרופונית, מלונים, אבטיחים, תרד גוליבר, אננס, גפנים, פטל, פרחים וירקות מעניינים ועוד. החוויה בחממות היא מאלפת. אתה מתחיל להבין איך מכון מחקר מצליח בעצם ליצור התיישבות וחקלאות בשממה הזו של הערבה.

??????????

??????????

??????????

מלפפון אבטיח
מלפפון אבטיח
תרד גוליבר
תרד גוליבר

??????????

דלוע לנוי
דלוע לנוי
דלוע לנוי
דלוע לנוי

??????????

תות שדה הידרופוני
תות שדה הידרופוני

מה דעתכם על הממורדיקה – צמח מרפא ממשפחת הדלועים?

??????????

או על דלועים לנוי לחנויות פרחים?

??????????

כ- 4000 משפחות מתגוררות בערבה על פני כ-170 קמ"ר (6% מגודל המדינה), אולי פחות מרחוב אחד בעיר והן מייצרות כ- 60% מיצוא הירקות הטריים בישראל, כאשר שטחי הגידול מתפרסים בערבה התיכונה ביישובים עידן, חצבה, עין-יהב, צופר וצוקים כאשר המרכז הקהילתי והמועצה האזורית יושבים בספיר. כפי שציינתי לעיל, חלק מהתושבים מתפרנסים מתיירות וחלקם גם וגם והשאר מקצועות חופשיים.

הסוד של הערבה הוא שכאשר באירופה קר, בערבה שמש ולכן יש ביקוש אדיר לירקות ולפירות.

תיירות: הערבה היא אוסף של אטרקציות לתיירים ונופשים באיזור. המקום והסביבה ממש נועדו לתיירות, סיורים, טיולים ונופש אקטיבי וכמובן מנוחה, רגיעה ורוחניות.

אם אתם הרפתקנים ואוהבי מדבריות מומלץ לנסוע למצפור עידן לראות את החווארים, הנוף ההררי ולהציץ למאגר המים והסביבה והמלצה להגיע בעידן לקפה סיגל וחוות דגי הנוי. משם תוכלו להגיע בדרך השלום עד עין-יהב (או לחתוך לחצבה ולמרכז ויידור שציינתי ולהמשיך בכביש 90). בדרך לעין-יהב תפגשו בתצפית בעין חופירה וממנה אפשר לצפות על החממות והמדבר ולצפות גם על דרך השלום.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

הפעם נסענו מכביש 90 לצימר שלנו בעין יהב:

צימר מלב אל לב אצל גיא שמארח נהדר ומעניק תחושה של משפחה ושייכות. גיא שלח לי בווטס-אפ את האתר של תיירות הערבה ומשם תיכננתי את הפעילויות שלי ותאמתי אותן:

https://goarava.co.il/

מלוא הטנא

בית התמר

חוות האנטילופות

המעדניה בצוקים

מסעדת אורסולה בצוקים

הגרוטאן בעין-יהב

יקב ויינשטיין

ובנוסף ביקרתי חברות בעין יהב ובספיר.

וכן זכיתי להביא איתי גשם ושיטפונות והיה מה לחוות ולראות.

צימר מלב אל לב

ענבל וגיא, תושבי עין-יהב אירחו אותנו בצימר המפנק שהקימו לאחרונה.
הצימר הזוגי מאובזר ומצויד להנאה מרבית של האורחים.

??????????

??????????

20191015_161530A

אורחי הצימר נהנים מחדר שינה מפנק עם מיטה זוגית נעימה, חדר רחצה מצויד, מטבח ובו ערכת קפה, מקרר, מיקרוגל, טוסטר וכלים. בחדר האורחים ייהנו אורחי הצימר מטלוויזיה בלווין (yes).

??????????

לצימר מרפסת פרטית נעימה ובה פינת ישיבה שקטה באווירת המושב. מי שמחפש ג'קוזי או אמצעי בישול לא ימצא את זה כאן אבל פרטיות כן, מכונת אספרסו וחדר מגורים מרווח ונעים הכולל גם מערכת קול. המטבח למרות שאין לו פלטה לחימום (כנראה בטיחות) מאובזר מעולה, לא חסר כלום. מיטה זוגית לא ברמה של מלון אבל נעים כאן לישון והיינו כל כך עייפים שנרדמנו כמו תינוקות. מתאים לזוג, אפילו + 1 ויש גם מיטת תינוק.

??????????

חניה פרטית לאורחי הצימר (לא ניתן להגיע עם בעלי חיים).

האירוח כולל כניסה לבריכת השחיה של המושב (לא היה לנו זמן!)

גיא   נ. 052-3666227

דוא"ל

lev@arava.co.il

https://my.weekend.co.il/%D7%9C%D7%91_%D7%90%D7%9C_%D7%9C%D7%91/

 

את ארוחת הבוקר שלי הזמנתי אצל "לילוש" , הזמנה מראש באינטרנט, יש אולי שני ספקים שמספקים ארוחת בוקר במושב, השניה לא השיבה ומסתבר שהפניה אל לילוש הייתה הרבה יותר מקולעת, הלוואי ויכולתי לאכול הכל. חשוב לציין שההגשה עצמה הייתה יותר ממדהימה ומדוייקת.

??????????

??????????

??????????

??????????

20191016_084026A

20191016_084037A

20191016_084220A

??????????

קיבלנו אם אני זוכר הכל: שקשוקה לי, חביתת ירק לה, קערת סלט ענקית טרי, טרי קצוץ, לחמניות תוצרת בית, 5-6 סוגי גבינות, חמאה, סלט סלק, מטבל חצילים בעגבניות, סלט טונה מדהים, פסטו, קערית טחינה, זיתים, סוג של מאפה גבינות, כדורי שוקולד וקנקן לימונדה. אפילו מלחיה ופלפליה. מושלם, חסכנו ארוחת צהרים.

לילית מציעה לכם ארוחת בוקר ביתית מפנקת מוגשת עד לצימר!

  • ממטעמי הבית ומתוצרת חקלאית מקומית
  • מארוחת בוקר זוגית ועד לארוחה משפחתית

בנוסף, לילית מארחת בביתה שבעין יהב לארוחת בוקר עשירה ומפנקת (עד 6 אנשים).

בדיוק כמו הבוקר עצמו, גם ארוחות הבוקר של "לילוש" טריות ורעננות ומבוססות ברובן על התוצרת המקומית הגדלה בערבה.

כתובת מושב: עין יהב

טלפון סלולרי 052-4260837

לילוש

זהו, מכאן המשכנו את המסע המרתק שלנו בערבה ופנינו מיועדים להכיר את החקלאות והחקלאי.

??????????

??????????

רונית ותומר טנא מגדלים ירקות אורגניים "מלוא הטנא". למטיילים ותיירנים רבים זה מהווה אטרקציה של קטיף ירקות אורגניים, אבל זה הרבה מעבר לזה. זה הלב של החקלאות בת ימינו בעין- יהב, כ- 50 דונם חממות של ירקות אורגניים כשרובם מיועדים לחו"ל ותחת פיקוח. אחרי שהייתי בסככה שבה מארגנים את הקטיף יצאתי לחממות, כאן רואים שהירקות לא גדלים בסופר על המדפים, העגבניות והצ'רי (שרי) בשורות שורות והפלפלים. תשמע, כשאתה מתחבר לחקלאות ולאדמה זו חוויה רוחנית למי שגר בעיר בגושי בטונים. הסתובבנו בערוגות החסה, הסלרי, השומר ( שפילחתי ובישלתי), הבצל הירוק השומית ועוד.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

לכם נאמר ונעדכן שיש חממה תיירותית אורגנית לקטיף עצמי .בחממה כ-40 זנים של עגבניות צ'רי, פלפלים בצבעים שונים ושאר ירקות.
כדאי ומומלץ להגיע לסיור מודרך בינות הירקות האורגניים. הסיור מלווה בהסברים אודות ההתיישבות בערבה, החקלאות המתקדמת, ביקור בכוורת והיכרות תחום הפריית העגבנייה והפלפל באמצעות הדבורים.

המבקרים מוזמנים לטעום מתוצרת החממה והמעוניינים לקחת צידה לדרך מוזמנים למלא סלסילת "מלא הטנא".
החממה עונתית ופתוחה בחודשים אוקטובר עד מאי.
בתשלום.

נ. 052-3666606 מומלץ לדבר עם רונית או תומר.

ואם כבר תדעו שיש שווק אורגני, שוק אורגני משגע! בכל יום חמישי אנחנו מקיימים שוק אורגני אצלנו בבית האריזה. בשוק תמצאו מגוון ירקות ופירות אורגניים שמרביתם גדלים בערבה.

למה באתי ביום רביעי?

מהחקלאות לחקלאית ושפית מבטיחה, הדס ב "בית התמר", הבעלים של קייטרינג "רוזטה: אולי קצת התעייפה מהבישול ופתחה את בית התמר. אנחנו העירוניים מעדיפים ומכירים רק את המג'הול ובראש השנה את הבהרי הצהוב שחלק אוכלים טרי וחלק אחרי הבחלה במקפיא (דליקטס) ואת תמר החיאני שמוכר לנו כתמר לח מעמק הירדן.

20191016_114715A

20191016_114621A

??????????

??????????

הדס ומשפחתה מגדלים כאן בעיקר את המג'הול על כ-50 דונם, שהסתגל מעולה לאדמה ולאקלים אבל בואו אליה ותכירו עוד סוגי תמרים טעימים. הדס שמה לעצמה למטרה לאסוף את כל סגי התמרים ולשווק אותם. המקום הולך והופך למרכז מבקרים ובשעה שהייתי שם הגיעו טורים של אנשים לקנות תמרים. הכוונה היא לערוך שם סדנאות ולמכור גם מוצרי תמרים ולקיים פעילויות מיוחדות בחגים. אז היכרנו וטעמנו שם קצת תמרים בנוסף למג'הול: דקל נור – תמר מאורך בצבע דבש בהיר ומרקם רך למחצה, הרכב הסוכרים בו יוצר את טעמו הייחודי, בעל נוגדי חימצון (2 ביום ואתם בריאים..), את הזהידי – יבש, מתוק, בעל מראה מעוגל וצבע זהוב, עשיר בברזל והעשיר ביותר בסיבים תזונתיים מבין הזנים. אם אתם עיראקיים זה מהבית שלכם. גם את החדראווי שטעמו כשוקולד, רך ובשרני, מתוק ונימוח, עשיר בנוגדי חמצון וסיבים. וכפי שציינתי את הבהרי אבל בשל טבעי – תמר מעוגל וצהוב, נאכל הן טרי והן מהקפאה ודל קלוריות יחסית.

אל תחמיצו!

הדס    נ. 0542323024

מכאן נסענו לחוות האנטילופות

החווה משמשת מתחם תיירות חוויתי המציע חווית ספארי ברוח אפריקאית ובית גידול ושימור ליונקים נדירים. יש כאן כ-10 סוגי יונקים ואנטילופות, המקום מדהים, ממש ספארי מדברי מרתק, זה מתאים למבוגרים לא פחות מלילדים .

במקום תמצאו מרכז מבקרים עם מתן הסברים ומזנון להתרעננות ומתחם "תיבת נח" שמכיל בעיקר בעלי חיים מדבריים ובקומה העליונה עופות וציפורים.

יוסי ושלומית בן ראו חזון להחזיר את היונקים למקום המקראי הטבעי שלהם והחזון הצליח למרות כל הקשיים של מחסור במים. תנאי האקלים והצמחייה בערבה דומים יחסית לתנאים שבערבות אפריקה ומאפשרים גידול אנטילופות וחיות אחרות. הם גילו נביעה שתספק מים, התארגנו עם מזון, בעיקר מעודפי ירקות של חקלאי הסביבה (פתרון לפסולת) האנטילופות הסתגלו מצויין לסביבה עד כי היה צריך להגביל את הריבוי הטבעי שלהן.

גרעין הרבייה הראשוני יובא בסתיו 1999: 140 אנטילופות מחוות גידול בדרום אפריקה. האנטילופות "עלו" לארץ בטיסת "אל-על" ומאז הכל היסטוריה.

יוצאים לסיור ברכב במסלול ספארי מעגלי. המסלול מאפשר לכם הצצה מקרוב בעדרי האנטילופות,
האיילים והיעלים הרועים בשלווה וחופשיות בשטח החווה. ערוד נדיר וזברה חביבה בין בעלי החיים בהם תוכלו לצפות בהם במהלך הסיור.בעלי החיים בחווה התרגלו למכוניות הנוסעות במסלול הספארי כך שניתן להתבונן בהם מטווח קצר מחלונות הרכב, אסור לגשת או להאכיל.

יש לציין כי ישנם בעלי חיים בסיכון, בשימור או בסכנת הכחדה ממשית.

IMG_20191016_153154_372

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

20191016_153845A

20191016_152141A

תפגשו כאן בספארי את העבדקן הכבש האפריקאי, ראם סהרה, ראם לבן, דישון מקראי, אילנד מצוי, ערוד, אייל נקוד, כבש קמרון, יעל נובי, זברה גרנט.

בנוסף בתיבת נח ראינו סרטן כחול, סוריקטות, דרבן, שונר, בז, תור מדברי, צבי ענק, איגואנות ובקומה השניה עופות ותוכים ועוד. יש גם תרנגול גאה עם נוצות מרהיבות וטווס שסרב לפרוס את זנבו למרות שהתחננו אליו ושניים אלה מסתובבים חופשי!

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

חניה בשפע, מתקנים לילדים ואפילו צימרים בכניסה.

20191016_151513A

??????????

??????????

זאת ועוד, הוקם מפעל לייצור סידן אמורפי המבוסס על השראה מחקר הסרטן הכחול, המפעל נמצא בצופר.

אם כבר מדברים על בריאות בעין יהב תמצאו את בית האלוורה:

20191017_105657A

20191017_105706A

??????????

ביקור במרכז המבקרים של בית האלוורה – אטרקציה תיירותית-חקלאית במושב עין יהב, לזוגות, משפחות וקבוצות. בביקורכם בערבה, אל תחמיצו ביקור במרכז המבקרים וחנות המפעל של מוצרי הקוסמטיקה מצמח האלוורה – JUST ALOE. בואו לשמוע על מטע האלוורה היחיד במזרח התיכון, תהליך הפקה ייחודי המשמר את מרכיבי הצמח הפעילים ההופכים למוצרי איכות שקנו להם שם בארץ ובעולם. קבוצות יוזמנו לסיור חקלאי חווייתי המספר את סיפור ההתיישבות, החלוציות והחקלאות המתקדמת בתנאי מדבר קשים. הסיור כולל תצפית מרהיבה על הערבה הישראלית והערבה הירדנית.

הסיורים בתאום מראש ללא תשלום.

בביקור הקודם קיבלתי שם דוגמית של אלוורה לדרך, מסתבר שזה עשה לי ניסים במחלות עור מסוימות, כעת רכשתי תוך קבלת ייעוץ כמה מוצרים נוספים.

מהסיור באנטילופות התחלתי להרגיש רעב, קבענו עם החברות שלנו פגישה על כביש 90 ונסענו לצוקים.

המעדנייה Route 90 – באופן כללי ניתן לומר שהמעדנייה היא חנות בוטיק למוצרי ייבוא ומוצרים טריים תוצרת הערבה, נמצאת במתחם הכניסה ליישוב צוקים.

??????????

??????????

??????????

אבל לא כולם יודעים שיש כאן אוצר קולינרי (אולי מבוזבז?) שמאחוריו עומד יריב איתני, שף, טבח, איש קולינריה עם ניסיון עתק למרות גילו הצעיר. המעדנייה קיימת 3 שנים אולם טרם ההחלטה שלו להקים אותה כסנדוויצ'יה בערבה והתיישבות בערבה הוא היה ב"רפאל",  שלוש שנים בצרפת במסעדת כוכב מישלן, עבד עם השף שחף שבתאי ועוד.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

יחד עם רעייתו שחר החליטו לעשות שינוי בחיים ולהקים משפחה בצוקים בערבה ומעיסוק בחקלאות מהר מאוד חזר לעיסוק סביב המזון. הוא חש באוויר את ההתפתחות התיירותית שסביב צוקים והנה כיום כשרבים מעדיפים לנסוע לאילת ברכב ולא להתעכב בשדות תעופה רחוקים, הכל מתגשם וגם מחייב הרחבה. כך לפני שלושה חודשים הוא הרחיב את המקום למרפסת חוץ מקורה וגם בפנים על מנת ממש להסעיד אורחים. תקופת החורף מביאה פסטיבלים ואנשים, תיירות בינ"ל מגיעה לעצירה כאן, גם פסטיבל יוגה בערבה מביא אנשים ויש גם אירועים. בעיקר תמצאו כאן אוכל מהיר אבל מחומרי הגלם הכי משובחים שיש, האוכל כאן איכותי והמנות גדולות. יש מבחר של נקניקים וגבינות ובירה ישר מהמפעל הסמוך. יש כאן מדפים מלאי עושר של מוצרים מהעולם ומהארץ, יש שת"פ עם יקבים ודבש מהערבה ובשרים מחוות צוק ויש חגיגת ספיישלים בימי שישי. וכן, המקום מלא והחבר'ה בדרך עוצרים, מתדלקים בסנדוויץ' ובירה צוננת, נחים וממשיכים. מצאתי כאן מקום מבטיח חוויה קולינרית שנראה בר סיכוי להרחבה בעתיד.

יריב     052-2290560

 

את ארוחת הערב שלנו בצוותא קיימנו באורסולה מסעדת פרם אורסולה – מסעדה כפרית בערבה המצוייה סמוך ל"המעדניה".

??????????

??????????

20191016_171151A

??????????

כאן יש סיפור של ממש, הקימה אותה אורסולה וינטר – אוסי כבית קפה גרמני אירופאי והמקום החזיק 4 שנים עד שלפני שנה בערך אוסי התעייפה וניצן ובעלה שרגא בעל ניסיון במטבחים רכשו את המקום ויחד עם השף דני פופר ושוהם דגני הם מקיימים כאן נקודת אור קולינרית, פנינה בערבה.

בית הקפה הגרמני עבר שינויים, הפך למסעדה אירופאית כפרית עם שת"פ לשכנים (המעדניה) (הבירה ) החקלאים בסביבה ( פארם טו טייבל) ועבודה עם חומרי גלם משובחים תוך נסיון להכין הכל לבד, גם הקינוחים. לאט לאט נוצר אוסף של מתכונים שהפכו לתפריט פיוז'ן של המסעדה.

הנה זה התפריט, ודאי יש שינויים אבל תקראו מה אנחנו אכלנו ותחליטו מה להזמין, מה שבטוח שהתיאורים של המנות מאוד מזמינים וכן לפעמים, בעיקר בחגים כדאי להזמין מקום, אל תחשבו שבמדבר אין אנשים שאוכלים במסעדות, המקום היה מלא!

הזמנו שני סוגים של סלטים, אינני חושב שהם מופעים בתפריט באינטרנט: האחד סלט פרם עם חסות שרי גזר ומוצרלה בייבי וינגרט בלסמי חומץ תפוחים עם פלחי תפוחים, השני עם עלי ביבי ורוקט, נאצ'וס, מוצרלה בייבי, אולי פיצוחים ובלסמי, אולי גם חומץ בן יין, מנות יפות וטעימות. הסלט בא עם לחם מחמצת שלהם שדרש שוב מילוי…

20191016_172655A ?????????? ?????????? ??????????

אני דווקא לקחתי פילה מתיאס – פילטים של דג כבוש עם בצל ושמנת חמוצה מלווה בצ'ופר של צ'ייסר-ערק, בקיצור דג מלוח ברמה כזו לא תמצא בקלות במדבר, אולי רק כאן.

רעייתי בחרה במרק תפוחי אדמה וכרישה מעולה.

20191016_172808A

20191016_175436A

20191016_175543A

לעיקרית אני בחרתי נקניקיות ברוקלין קנקרס שזו מנת הדגל המומלצת שלהם ומדובר לא בסתם נקניקיות אלא של אלן טלמור, הכי טובות בארץ. זה מוגש עם תפודים אפויים או פירה לבחירה, בצל מטוגן וכרוב כבוש שאנחנו מבשלים בבירה במטבח המסעדה. ברלין זה כאן! אני לקחתי פיירה והחברה עם תפודים אפויים, מצוין.

רעייתי הזמינה את הניוקי של שוהם עם רוטב אלי אוליו עם ברוקולי, שרי צלוי, קונפי שום, יין לבן, פסטו עם שמן כמהין. זו גם מנת דגל מומלצת, אנחנו לא ממש התחברנו, הניוקי לא נימוחים והפסטו השתלט על המנה.

??????????

לקינוח ביקשנו טירמיסו שמכוון להיות מהטובים בישראל, הוא נגמר מהר מדי ,אני כבר לא זוכר…

??????????

??????????

חברה הזמינה את הקרמבל, לא שמעתי חוות דעת.

בקיצור מבאר שבע עד אילת לא תמצאו כנראה מסעדה ברמה הזאת, אז תרשמו לכם:

טלפון 08-6444421 נ. 052-4260112

א', ד', שבת – 13:00-21:00
ה', ו' – 13:00-22:00
בימי ב' ו-ג' המסעדה סגורה

איך שיצאנו – ברקים, גשמים ומתחיל טיפטוף, באילת גשם הן אומרות, אנחנו נפרדים לשלום ונוסעים לצימר. איך שמגיעים לשם – גשם זלעפות, גיא אומר שלא לדאוג אם יש הפסקות חשמל, יש גנרטור, והיו עוד איך היו, אבל לנו היה חשמל.

בבוקר יום ה' החברה מצלצלת: קדימה בואו נזוז לראות שיטפונות, תכנית לא תכנית, שיטפונות לא רואים כל יום. אז נסענו לנחל הערבה בכביש המוביל לג'בל חופירה, הזרם מנתק את עין יהב מדרך השלום והוא מדהים, כולם באים לראות. מישהו ניסה לחצות את הנחל עם רכב אך התחרט.

20191017_102951A

??????????

??????????

אחרי זה נסענו לגרוטאן, אמנון נבון פנסיונר הופך כל גרוטאה ליצירת אמנות עם סיפור.

??????????

??????????

20191017_111637A

20191017_11140A

??????????

??????????

??????????

20191017_111410A

??????????

20191017_111203A

??????????

??????????

מזמרה הפכה למקור של ציפור וגלגלים ישנים לאזניים של פיל. איש הפח מחייך אלינו ודון קישוט מסתכל על סנשו פנשה. אמנות במתכת ואורה רעייתו בפסיפס ובקרמיקה וביחד זו חוויה שלא כדאי להחמיץ.

ללא עלות אבל מחייב תיאום מראש. נ. 052-3666232

הזמן החל דוחק וקפצנו לטעום יין ביקב ויינשטיין אצל אריק ויינשטיין בעין יהב. יקב צעיר בן 9 שנים, אריק עשה קורס בשורק וירא כי טוב, זה יקב קטן בכל המושגים, 2000 בקבוקים, שלושה זנים, קברנה, מרלו ושיראז. אין לו כרמים, הוא קונה ענבים בכפר שמאי ומוביל לכאן, יש לו ציוד שקנה מאחרים וכמה מיכלי נירוסטה וחביות. היין נשמר בן שנה לשנתיים, רוב היין נמכר במקום למבקרים ואת השארית שותים החברים. עיקר פרנסתו מגידול ירקות ליצוא, טבק, עגבניות ופלפלים.

??????????

??????????

??????????

רשמי טעימה, יין שיראז ממיכל נירוסטה צעיר מדי להתרשמות, הקברנה מהחבית בעל צבע מדהים פירותי אבל גם הוא צעיר להתרשמות.

אריק מקבל את פני אורחי היקב ומזמינם לשעה וחצי של סיור חקלאי מודרך בשטחי החממות וטעימות יין ביקב . הסיור מתאים למשפחות ולקבוצות וכמובן שניתן לרכוש יין במקום.

נ. 052-8991070

רצינו לבקר ביקב מואה אבל הוא לא נענה לפניה.

רצינו גם להגיע לדגי הנוי בעידן אבל הזמן והתנועה לא איפשרו, שיירות של מכוניות דרומה לאילת ופקק אדיר בצומת הערבה.

לסיכום: יש מה לעשות בערבה, יש צימרים ברמות שונות, יש קולינריה ואיפה לאכול, יש ספורט מוטורי, יש חקלאות ואטרקציות רבות, יש מה לראות, לטעום ולבלות – רק תבואו. יש גם פעילות לילדים.

??????????

20191017_103931A

20191017_103207A

20191017_103920A

פרטים נוספים באתר התיירות של הערבה https://goarava.co.il     /

וכתבה קודמת שלי http://www.shshet.com/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!