27 באפריל 2024 4:58
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

" הרוח עולה " האנימציה היפנית במיטבה

 

הרוח העולה- פוסטר

זהו סרט אנימציה מעולה ולא לילדים, סרט אשר גם אם מיאזקי לא התכוון בו להעביר ביקורת או לגנות את המלחמה הרי שכצופה בסרט אני מתרשם שיש בסרט ביקורת על ייצור כלי משחית, זה ניכר באמירה ( בחלום של גיבור הסרט ) של קפרוני, מהנדס מטוסים איטלקי "מטוסים נועדו להוביל נוסעים ולא פצצות ומלחמות". עוד יש בסרט ביקורת על שיטות הניהול היפניות הקשוחות הדורשות מהעובד לעבוד עד "צאת הנשמה" ולהשקיע את כל זמנו ומרצו וחייו הפרטיים למען המטרה והבוסים והחברה. לצד זה הוא מתייחס לכל האירועים שעברה יפן ובמיוחד לרעידת האדמה הגדולה בקנטו בשנת 1923 , שנות השפל הכלכלי , אבטלה גדולה, עוני ומגפת שחפת, פשיזם ודיכוי חופש הדיבור ומלחמה אחת אחרי השנייה.

Nahoko

 

הגיבורים הם ג'ירו ונהוקו, שני צעירים שנפגשו במקרה ברכבת שהובילה אותם לרעידת האדמה הגדולה שמחברת ביניהם בעתיד לברית נישואין. ג'ירו הוא מהנדס מטוסים, תוצר טיפוסי של החינוך היפני הנוקשה, חרוץ, שאפתן ושקוע כל כך בעבודתו שאין לו זמן להקדיש לאשתו שדועכת וגוססת ממחלת השחפת.

המהנדס המוכשר ג'ירו אכן מצליח במלאכתו ובחיפוש שלו לתכנן מטוס שימריא כמו הרוח היפה העולה, הוא הופך למהנדס בכיר במשרד העוסק בהגנה צבאית. הכישרון שלו פורח והוא יוצר מטוס מדהים ביופיו, מטוס שישאיר את חותמו על ההיסטוריה של התעופה, המיצובישי .A6M1המטוס הופך עם השנים מטוס תובלה צבאי המוכר בשם "זירו פייטר". במשך שלוש שנים החל מ-1940 היה זירו פייטר המטוס הטוב ביותר בעולם.זהו המטוס שמוביל את יפן לקרב שסופו חורבן יפן.

c0044.0011

c0498.000a

בסרט יש סצנה מוחשית ביותר של רעידת האדמה בקנטו, סצנה שהאנימציה שלה כה מורכבת שלקח שנה שלמה לאייר ולצייר אותה! כל עבודת האנימציה בסרט מאוד מורכבת ולחלק מהתמונות הרחבות המורכבות נדרשו כמה חודשים של עבודה.

מיאזקי אומר "רציתי לצייר אדם מסור שרדף בשאפתנות אחר הגשמת חלומותיו. החלומות מכילים אלמנט של שיגעון שאסור בשום פנים להסתירו מתחת לפני השטח. כמיהה למשהו "יפה מדי" יכול להרוס אותך. להימשך אל היופי עלול לגבות מחיר. ג'ירו אדם מורכב ומובס כשקריירת העיצוב שלו נקטעת בשיאה. ובכל זאת, ג'ירו הוא אדם יצירתי ביותר, בעל כישורים יוצאי דופן. אלה הם הדברים שאנו שואפים לתאר בסרט"

הסרט משלב סיפור אהבה נוגע ללב והמוטו שלו "תנסה ותמשיך לחיות".

שם הסרט "הרוח עולה" הגיע בהשראת רומן הנושא שם זה, שנכתב על ידי טאטסו הורי

(Tatsuo Hori). הורי לקח שורה מתוך פואמה של פול ואלרי:
" le vent se leve, il faut tenter de vivre" ("הרוח עולה! אנו חייבים לנסות לחיות).
הסרט שלנו משלב בין ג'ירו הוריקושי והסופר טאטסו הורי, שני אנשים אמיתיים שחיו באותה תקופה, מגולמים בתוך דמות אחת – ג'ירו, גיבור הסרט. זוהי עבודה דמיונית, יוצאת דופן, המתארת את רוח הנעורים בשנות ה-30. הסיפור שלנו נארג על רקע הולדת מטוס ה"זירו פייטר" המיתי, וכן שזור בו המפגש בין המעצב הצעיר ג'ירו עם נהוקו, צעירה יפיפייה מוכת גורל.

מומלץ בחום, שיא האנימציה היפנית.

 

 

יפן 2013 , 126 דקות , תרגום לעברית ואנגלית.

הפצה בישראל סרטי אורלנדו

החל מן ה-24 ליולי בבתי הקולנוע אורלנדו וברחבי הארץ

 

 

שתפו את הפוסט!