26 באפריל 2024 3:00
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לואיזה מילר באופרה הישראלית

 לראשונה בישראל הועלתה האופרה לואיזה מילר של ג'וזפה ורדי במשכן האופרה הישראלית בינואר 2013.

זוהי תחילתה של חדשנות נועזת של האופרה הישראלית הפותחת את השנה הזו.

הבכורה בסן קרלו נפולי הייתה ב דצמבר 1849 ורק כעת היא הועלתה באופרה הישראלית.

זוהי אופרה ב3 מערכות על פי מחזה של שילר " מזימה ואהבה"

מנצח דניאל אורן

מאסטרו דניאל אורן, משמש כיום כמנהל האמנותי של בית אופרה ע"ש ורדי בסלרנו, איטליה. מנצח באופן קבוע בכל בתי האופרה המובילים בעולם כולל האופרה המלכותית קובנט גרדן בלונדון, המטרופוליטן אופרה בניו יורק, הארנה בוורונה שם הוא מנצח בקביעות מדי קיץ, האופרה הממלכתית בווינה, האופרה הלאומית של צרפת בבסטי בפריס, ובבתי האופרה של רומא, טרייסטה, גנואה, פירנצה, פרמה, טורינו, ונציה, בואנוס איירס, סן פרנסיסקו, טוקיו, יוסטון, וושינגטון ובתי אופרה רבים אחרים. הרפרטואר שלו כולל אופרות רבות מאת ורדי ביניהן "אאידה", "סימון בוקנגרה", "לה טרוויאטה", "ריגולטו", "נבוקו" ואחרות, אופרות מאת פוצ'יני כולל "מאדאם בטרפליי", "טורנדוט" ו"טוסקה" ועוד רבות נוספות

בהשתפות: לאה קרוצ'טו, סטיוארט ניל, ויטלי בילי, יונוץ פאסקו, רוברטו סקנדיוצי, ולדימיר בראון, קרלו צ'יני, קרלו סטריולי, ברברה די קסטרי, אורליה פלוריאן, פרנצ'סקו הונג, איילה צימבלר, נעמה גולדמן

רוב הסולנים בהפקה, אותם בחר דניאל אורן באופן אישי, מגיעים ארצה לראשונה. ביניהם יש לציין את הסופרן האמריקאית הצעירה לאה קרוצ'טו, שנחשבת כיום לאחת מזמרות ורדי המובילות בעולם, כוכב עולה שכל בתי האופרה חפצים ביקרה והיא תשיר את התפקיד הראשי בהפקה. לצידה יופיע בתפקיד רודולפו הטנור האמריקאי סטיוארט ניל, אחד מהטנורים המובילים בעולם כיום שמופעי בקביעות בין השאר בלה סקאלה ובמטרופוליטן. הבריטון האוקראיני ויטלי בילי, המופיע בקביעות בכל בתי האופרה החשובים בעולם ישיר את תפקיד מילר כשבחלק מההופעות ישיר את התפקיד הבריטון הרומני יונוץ פאסקו ששר כבר בהפקת "לוצ'יה די למרמור" באופרה הישראלית בניצוחו של אורן. הבס האיטלקי רוברטו סקנדיוצי (ששר כאן ב"יהודיה" וב"נורמה" בניצוחו של אורן) ישוב לאופרה הישראלית לשיר את ולתר, תפקיד אותו יבצע בחלק מההופעות הזמר הישראלי  המוביל ולדימיר בראון. בתפקיד הבס השני בהפקה, וורם הנבל הראשי בסיפור, ישירו לסירוגין שני זמרי בס איטלקים, קרלו צ'יני (ששר קבוע בבית האופרה הלה סקאלה) וקרלו סטריולי ששר כבר פעמים רבות באופרה הישראלית. את תפקיד פדריקה תשיר המצו האיטלקיה ברברה די קסטרי ששרה את התפקיד הזה בלה סקאלה לאחרונה. כן משתתפים בהפקה הסופרן הרומניה אורליה פלוריאן (לואיזה) והטנור הקוריאני פרנצ'סקו הונג (רודולפו) ואיילה צימבלר ונעמה גולדמן שיחלקו ביניהם את תפקיד לאורה.

ומקהלת האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ראשון לציון.

בשתי מילים: אופרה מדהימה.

יש כאן באופרה זו המוצגת באופרה הישראלית חדשנות  בעיצוב ובתלבושות, הבמאית המחדשת גרלינדה פלקובסקי, ומעצבת התלבושות איזבל אינס גלאתאר הן בטח אלו שלקחו חלק כך יחד עם הנהלת האופרה וההפקה. האופרה  היא בשפה האיטלקית ויש כתוביות בעברית ואנגלית. והיא נמשכת 3 שעות.

אולי  זו המתנה והערכה של משכן האופרה הישראלית לג'וזפה ורדי ליום הולדתו ה 200. לנו הקהל בחזרה הגנרלית והבכורה זו בהחלט הייתה מחווה נאה מאוד לורדי.

זהו סיפור אהבה מלא מזימות ותכים, תוך העלאת הנושא של יחסי הורים וילדים מה שבא לידי ביטוי באהבתה של לואיזה לאביה עד כדי ויתור התאבדות אהבתה למענו.

ורדי העמיק את המט הישיר לנפש האדם תוך כדי שהוא חושף לצופה את התככים והרוע הזדוני  במיוחד בדמותו של וורם.

לעומתו לואיזה היא שיא הטוהר, נערה צעירה מאוהבת בגבר רם מעלה, אולם לואיזה היא בחורה תמימה ולמרות אהבת האמת שלה לרודולפו  היא נקלעת למאבק אכזרי ביותר בו וורם החושק בה מוכן לעשות הכל על מנת לזכות בה, וכך נרקמת לה מזימה שפלה.

מבעד האב של לואיזה, מילר מי שחשד ברודולפו מוצא עצמו מול התככים של וורם ומסתבך עם האציל האב של רודלפו,

עד כדי מאסרו והעמדתו מול הגרדום , הכל כמובן חלק מהמזימה של וורם לאלץ את לואיזה לבגוד באהבתה לרודלפו ולכתוב מכתב בו היא מתוודה על אהבתה בוורם. כך וורם רוצה גם לזכות בה וגם לרצות את האציל הרוצה שבנו רודלפו יינשא לדוכסית.

אין סוף טוב כמו בכל אופרה , רק דבר אחד טוב. האופרה מעולה. הזמרים במיטבם, המקהלה מצויינת וכדאי לכת ולצפות.

שתפו את הפוסט!