27 באפריל 2024 13:41
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מלחמות היהודים בהוט, על השינויים המז'וריים שעברו השבטים היהודיים בישראל

 

מלחמות היהודים

הבמאי רון כחלילי יוצא לבדוק את שלושת השבטים הדתיים המרכזיים בישראל 2021 – החרדים, הציונות הדתית והמסורתיים – ואת יחסיהם המטלטלים עם הרוב החילוני (43% ע"פ הלמ"ס 2020) שנתפס כמי שבנה את המדינה. מסמך דוקומנטרי שאפתני וראשון מסוגו הבוחן בשלושה פרקים אינטנסיביים את השינויים המז'וריים שעברו השבטים היהודיים בישראל ואת יחסיהם הכמעט בלתי אפשריים בינם לבין עצמם ובינם לבין המדינה היהודית והישראליות.

פרק 1: חרדופוביה

הפרק הראשון צולל אל יחסיהם העכורים של החילונים והחרדים שפתחו במהלך משבר הקורונה את כל מהדורות החדשות, לפעמים ערב-ערב. הפרק, שהולך קדימה ואחורה בזמן, מנסה לגעת בשורשי הקונפליקט החרדי-חילוני, שמשבר הקורונה רק הציף: בבדלנות החברה החרדית (שעוברת בעשור האחרון שינוי סוציולוגי עמוק) , בשאלת מקור הסמכות, בגלותיות המאיימת, בהשתמטות מהצבא, בלימודי הליבה וההשתלבות בשוק העבודה ועוד, אבל גם בריפיון החילוני, האידאולוגי והפוליטי, הנובע, כנראה, מהעובדה שהחילוני חי בתוך קונפליקט עמוק: מצד אחד הוא מתעב ופוחד מה"דתיים", ומצד שני, גם הוא יודע שבלי הדת והתנ"ך כקושאן, אין לנו מה לחפש בארץ הקודש.

משתתפים: ד"ר מיכה גודמן, אתי קצבורג, הרב מרדכי בלוי, הרב מנחם בומבך, חנה ורבקה בית הלחמי, ד"ר לי כהנר, פרופ' גיא בן פורת, פרופ' יגיל לוי, פרופ' יולי תמיר, פרופ' נמרוד אלוני, פרופ' יורם הרפז ועוד.

 

פרק 2: סוף העולם ימינה

הפרק השני במלחמות היהודים מתמקד בציונות הדתית, ובעיקר בזרם החרד"לי-קיצוני שהשתלט אחרי ההתנתקות על הייצוג הפוליטי והתקשורתי של הציונות הדתית המתונה, כבש את ההנהגה בסערה ועכשיו הוא מסתער על הישראליות עצמה ("להתנחל בלבבות"). בעשור האחרון השתלט המיעוט החרד"לי, מבנט ועד סמוטריץ', על מנגנוני הכוח של הציונות הדתית שהפכו תחת שליטתו למנגנונים לאומניים, שמרניים ודתיים יותר: על מערכת החינוך הממלכתית, על הנראטיב הצה"לי, על הגרעינים התורניים וישיבות ההסדר והמכינות הקדם צבאיות וכמובן על התקשורת החילונית ששינתה את פניה, כמעט מקצה לקצה. יש כאלה הקוראים לזה: הדתה. יצאנו לבדוק.

משתתפים:  ד"ר מיכה גודמן, אלון דוידי, הרב חגי לונדין, פרופ' יולי תמיר, פרופ' נמרוד אלוני, פרופ' יורם הרפז, פרופ' יגיל לוי, מיכל כהן, שרון מייבסקי, שירה בן ששון פרוסטנברג, עו"ד אושרת שוהם, אראל סג"ל, שמעון ריקלין, איתמר בן גביר, לבנת בן חמו, ירון דקל, חגי סגל, אורלי גולדקלנג ועוד.

 

פרק 3: מלכודת המסורתיות

השבט המסורתי הוא השבט השני בגודלו בישראל (25-35%), רובו ככולו מזרחי. ולמרות זאת, נדמה שהקבוצה המסורתית היא הקבוצה שאף אחד לא סופר. גם מזרחים, גם לא מתקטלגים לאחת משתי הקטגוריות המקובלות: דתי או חילוני. ככה הם באמצע, נופלים בין הכסאות. ללא ייצוג פוליטי מובהק, ללא ניסוח בהיר וסוחף, ללא כוח ממשי. הפרק, שנוסע קדימה ואחורה בזמן, מתאר את האופן שבו נדחתה המסורתיות המזרחית על ידי הקבוצות הליבראליות (שתמיד ראו בדת ובדתיים מכשול בפני הקידמה והליבראליות המערבית), את האופן שבו התקבלה על ידי הליכוד שהפך ל"מפלגה של המסורתיים בישראל", ועל תהליכי הסוציאליזציה שעבר הציבור המסורתי המתון והמכיל עם ערכי הימין והקפיטליזם, תהליכים שאילצו אותו לבחור צד פוליטי ובכך להפוך לאידאולוגי. והרי כל עוצמתה של המסורתיות המזרחית היא בהיעדר אידאולוגיה.

 

משתתפים: משפחת חסון (נס ציונה), פרופ' מאיר בוזגלו, עו"ד כנרת בראשי, אלברט סוויסה, אלונה אילוז, אושרה שייב לרר, ד"ר בני נוריאל, אמיר אוחנה ועוד.

ישראל 2021

במאי: רון כחלילי

עורך: ניסים מסס

צלם: עודד קירמה

ימי רביעי, החל מה- 10.03 בשעה 21:00 ב-HOT8 וב- HOTVOD ימי מוצ"ש, החל מה- 13.03, בשעה 21:00

 

שתפו את הפוסט!