26 באפריל 2024 13:06
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להקת המחול הבריטית ויין מקרגור ביצירתה ENTITY

photo credit - Ravi Deepres - Entity -להקת מחול ויין מקרגור
photo credit – Ravi Deepres – Entity -להקת מחול ויין מקרגור

להקת המחול של ויין מקרגור (Wayne McGregor), אחד הכוריאוגרפים המובילים היום בעולם ומי שמתואר כ"דבר הקרוב ביותר לכוכב רוק בעולם המחול העכשווי" (ניו יורק טיימס) הגיעה לישראל במסגרת סדרת המחול של האופרה הישראלית.

הלהקה ביצעה את היצירה עטורת הפרסים ENTITY בליווי מוסיקה של היוצר האגדי ג'ון הופקינס (Jon Hopkins) מ"קולדפליי" ו"מאסיב אטאק" והמלחין המוערך ג'ובי טלבוט (Joby Talbot).

מדובר ביצירה האורכת כשעה פלוס במערכה אחת ללא הפסקה. המייחד את היצירה זו הטכנולוגיה היוצרת לרקדנים מרחב תלת ממדי המאפשר לתת עומק ליצירה ולבמה.

לא סתם המחול נפתח ונסגר כאשר על המסך רץ כלב הגרייהאונד, יש בזה סימליות לא רק למהירות אלא ליכולת הבלתי נתפסת של גוף האדם והביצועים שלו.

לעבודתו של מקרגור השפעה מהפכנית על המחול הבריטי והבינלאומי. מקרגור מצא עניין מיוחד בחיבור בין מדע לבין תנועה. הוא חוקר את הגוף האנושי ותופעות בעולם בדרכים חדשות ופורצות דרך תוך שילוב טכנולוגיה, אמנות חזותית, קולנוע ומוסיקה. במשך השנים שכלל מקרגור את יכולות ההבעה שלו על הבמה באמצעות מחקר משותף עם מדענים ופסיכולוגים על הקשר בין המוח לבין פעולות הגוף. בעיניו, אחד הדברים המופלאים במחול הוא "שאי-אפשר להבין אותו עד הסוף, שהוא חמקמק ושמתחייבת איזו אלכימיה, פלא, נס שקורה כשהגופים זזים ומקיימים דיאלוג מתמיד בין הגוף לדמיון".

מקרגור לוקח את הרקדנים שלו לקצה היכולת האנושית בתנועה ולמרות שזה מופע מחול מודרני עם מוזיקת טרנס, התנועות של הרקדניות או בכלל מזכירות מאוד בלט קלאסי על כל תנועותיו, אלא שכאן יש פעילות של גמישות, פיתול ועוד תנועות שביכולת של הרקדנים והרקדניות וזה אכן משהו שטרם ראינו. אלא שהאפקט הגופני כאן מקבל ממד של עיוות התנועה והיא בלתי נורמלית לגוף אנושי עם עוצמה שלא תתואר.

photo credit - Ravi Deepres - Entity -להקת מחול ויין מקרגור (2)
photo credit – Ravi Deepres – Entity -להקת מחול ויין מקרגור (2)

יחד עם זאת התנועה על הבמה לאורך כל המחול מונוטונית, חוזרת על עצמה ולמרות שקבוצות הרקדנים, הצמדים השלשות והקבוצה מתחלפים, ראית אחד או שתיים ראית הכל. הייתי מצפה למשהו יותר גרנדיוזי במבנה הקבוצתי, משהו שונה ממתיחות הגוף למימד בלתי סביר.

ENTITY, עבודתו האייקונית נוצרה לפני עשור ומאז היא הסעירה קהלים רבים ברחבי העולם. היצירה נרקמה במקביל לפרויקט מחקר בינלאומי בנושא בינה מלאכותית ובמרכזה עומדים 16 רקדנים וירטואוזים במסע יצרי עוצר נשימה.

"נולדתי בשנות השבעים, באותה תקופה ג'ון טרבולטה היה גדול: "גריז", "שגעון המוסיקה". הוא סיפק לי מודל חיקוי גברי מעולה כדי להתחיל לרקוד. הורי תמכו בי מאוד ועודדו אותי לקחת סיכונים, ללכת, לנסות וזה מה שהדליק אותי, בזמנו, להפוך לכוריאוגרף" כך סיפר מקרגור בהרצאה הבלתי נשכחת שנתן בTED- תוך יצירת ריקוד בזמן אמת מול הקהל.

בגיל 22 הקים את להקתו "ראנדום דאנס" (כיום להקת ויין מקרגור). בשנת 2006 מונה לכוריאוגרף של להקת הבלט המלכותי האנגלי והיה הראשון מתחום המחול העכשווי בתפקיד זה ומי שהצעיד את הלהקה אל תוך המאה ה-21.

מחוץ לבלט המלכותי, מקגרגור ממשיך ליצור עבור להקתו ועבור להקות רבות וחשובות בעולם ובהן בלט האופרה של פריז והבלט של ניו יורק. הוא עובד עם אמנים מתחומים שונים כמו קולנוע, תיאטרון, ארכיטקטורה, אופנה ועיצוב סאונד. כך למשל יצר את הכוריאוגרפיה לסרט "הארי פוטר וגביע האש" ואת הוידאו לתום יורק . מקגרגור גם מחזיק במינוי ממשלתי מיוחד (וראשון מסוגו) שמטרתו לקרב בני נוער למחול המודרני.

מאותה הרצאה ב-TED עולה השקפתו של מקרגור על ריקוד ויצירתיות: " אני לגמרי מלא תשוקה לריקוד. אני מלא תשוקה ליצירתו, לצפייה בו ולעידוד אחרים לקחת בו חלק ואני גם מלא תשוקה לגבי יצירתיות. יצירתיות בשבילי היא קריטית ואני חושב שהיא משהו שאפשר ללמד. אפשר ללמד טכניקות ביצירתיות ולשתף אותן ואפשר לגלות את החתימה התנועתית האישית שלך, ההרגלים הקוגניטיביים שלך ולהשתמש בהם כנקודת מוצא להשתובבות יפהפייה".

מצ"ב לינק להתרשמות – take a look  https://www.youtube.com/watch?v=59SmBYWsMR4

 ??????????

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!