27 באפריל 2024 2:36
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט "קול שמחה" התזמורת הקאמרית הישראלית מגישה כליזמר

??????????

אחד הדברים שמייחדים את התזמורת הקאמרית הישראלית היא המקוריות, אין הצמדות רק למלחינים וקונצרטיים קלאסיים אלא פריצה לעולמות מוסיקאליים אחרים. הפעם בקונצרט זה (מס' 2) התכנית כולה התכוונה למוסיקה של אוליביה טרואן, מלחין ופסנתרן בעל שם עולמי עם הרכב שנקרא "קול שמחה".

קל להבין שמדובר בקונצרט כליזמר וקלרנית, אולם כאשר יושבים ומאזינים יש כאן עולם מוזיקלי שלם עם תזמורת קאמרית מהטובות בארץ וביצועים שנוגעים בסגנון ג'אז – צ'רלסטון – חסידי- כליזמר ועוד ומה שמעניין הוא שהמלחין אוליביה טרואן  בכלל לא יהודי ולא חסידי כלל וכלל.

??????????

המוסיקה של "קול שמחה" תוארה על ידי ה-Independent -כ-"מוסיקת עולם חדש" וכ-"בלתי אפשרית מבחינה אנטומית" על ידי הפרנקפורטר אלגמיינה צייטונג  והסגנון שלהם מוגדר כמוסיקת כליזמר עכשווית,  וירטואוזית ומורכבת מחד, משמחת ומקפיצה מאידך. להרכב השוויצרי צלע ישראלית – המנצח והחלילן אריאל צוקרמן שמכהן גם כמנהלה המוסיקלי של התזמורת הקאמרית הישראלית.

וכאן בא החיבור המופלא הזה, כי מהצלע הישראלית החלילן והמנצח הישראלי אריאל צוקרמן נוצר קונצרט שבו  3=1+1.

החמישיה הזו של  World Quintet – Kol Simcha,  חמישיית הכליזמר העכשווית משוויצריה, מונה 2 נגנים ישראליים (החלילן אריאל צוקרמן ונגן הבס ברק מורי) ונחשבת היום להרכב המוביל בעולם בתחום מוסיקת הנשמה היהודית. "מיכאל הייטצלר הוא כיום נגן קלרינט הכליזמר הטוב בעולם, לרבות גיורא פיידמן" (הפרנקפורטר אלגמיינה). בהרכב גם הפסנתרן אוליבייה טרואן  שהוא המלחין  והמתופף  כריסטוף  שטאודנמן.

מאז הקמתה בשנת 1986, המוסיקה של  Kolsimcha שובה את הקהל התובעני של קרנגי הול בניו יורק ושל הקווין אליזבת הול  בלונדון, כמו גם בפסטיבלים המפורסמים ביותר של    ג'אז קלאסי בעולם. בשפת המוזיקה המקורית שלהם, ההתלהבות והוירטואוזיות, הם יוצרים אווירה קונצרטית שלא בדומה לכל הרכב אחר.

יחצ
יחצ

ניצח על התזמורת וניגן בחליל אריאל צוקרמן.

מלחין ופסנתר אוליביה טרואן.

אוליבייה טרואן למד פסנתר בברקלי קולג' למוסיקה בבוסטון, שם קיבל תואר שני במוסיקה.לאחר לימודים נוספים בבית הספר למוסיקה במנהטן ובאקדמיה למוסיקה בבאזל, הלחין מחזות והצגות תיאטרון ובין מקבלי השירות שלו: אלטון ג'ון, צ'יק קוריאה, סטיבי וונדר ועוד.

במרכז הבמה כמובן הקלרניתן המעולה מיכאל הייטצלר.

??????????

מיכאל הייטצלר למד קלרנית קלאסית עם פרופסור דיטר קלוקר באקדמיה למוסיקה בפרייבורג, גרמניה וג'ז עם דייב ליבמן במכללת מאנס בניו יורק. גם הופיע עם תזמורת הרדיו "באדן-באדן", ה"קלזמטיקס" ועם יצחק פרלמן. הוא משלב בנגינתו ג'אז לצד כליזמר, מוסיקה אונגרדית ופולקלור.
מיכאל הייטצלר חי בניו-יורק במשך 8 שנים וניגן קונצרטים רבים ברחבי ניו-יורק.
מיכאל הוא המייסד של Kolsimcha ומלווה את הלהקה מאז 1986.

 

זו פעם ראשונה שבקונצרט  התופים נמצאים בקדמת הבמה עם המתופף המוכשר כריסטוף שטאודנמן  אשר למד בלוצרן ונחשב לאחד המתופפים הבולטים בשוויץ. כריסטוף הוא החבר החדש ביותר של קולסימקה  והוא חלק מהלהקה מאז סוף 2007.

??????????

??????????

גם הקונטרבס מהחמישייה ברק מורי שליווה את ההרכב הוא ישראלי שאינו מנגן דרך קבע בהרכב, משתתף פעיל מאוד בסצנת הג'אז והאירועים בארץ, למד בניו יורק ונגן שם.

אריאל צוקרמן – חליל, ניצוח

??????????

אריאל צוקרמן למד במינכן עם פול מייזן ואנדראס אדוריאן. הוא השתתף בכיתות אמן עם    Alain Marion   ו  Aurèle Nicolet- וזכה בפרסים רבים בתחרויות בינלאומיות.הוא ניגן עם תזמורת הרדיו "בוואריה", "התזמורת הפילהרמונית הישראלית" ו"מנצ'נר סטאטסורצ'סטר ", שנערכו על ידי לורין מאזל, דניאל ברנבוים, זובין מהטה וריקארדו מוטי. כסולן, בקבוצות מוסיקה קאמרית, סייר בישראל, אירופה ואסיה.

אריאל צוקרמן החל את הקריירה השנייה שלו כמנצח הלומד אצל יורמה פאנולה האגדית והפך לעוזר ב- 2003/2004 לאיוון פישר, המנצח הראשי של תזמורת הפסטיבלים בבודפשט.

מאז ניצח על תזמורות רבות ובהן "התזמורת הפילהרמונית הישראלית", "סינפוניאורצ'סטר באזל", "התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון", "התזמורת הסימפונית של מינכן" ו"בייריש סטאטסורצ'סטר ". בשנת 2007 הוא הפך את המנצח הראשי של "Georgisches Kammerorchester  Ingolstadt.

אריאל הוא חבר קבוע בקול שימחה מאז שנת 2000.

בתכנית היו 12 יצירות ועוד הדרנים.

המבקרים בעולם אינם מפסיקים להתלהב מהופעותיהם המרובות. "חמישייה פנטסטית", כותב הלוס אנג'לס טיימס, "מה שהם עושים עם מוזיקת הכלייזמר דומה למה שעשה פיאצולה לטנגו או ואהן וויליאמס לשירי העם האנגליים – הם מעצבים את המוזיקה מחדש ומגלים אותה לעולם" כותב האינדפנדנט הבריטי. "מוזיקת כלייזמר עכשווית, בו בעת שהיא נאמנה לשורשיה, דומה לחיבור אלמנטים של קלאסיקות ג'אז, מוזיקה ים תיכונית ומוזיקה אוריינטלית. קול שמחה מבצעת בשלמות וירטואוזית עם מגע של גאונות והומור". "בתכניותיהם, כמעט כולן ביצירות שנכתבות ע"י ההרכב, הם כובשים את הקהל בצורה שבעבר יוחסה רק למספרי סיפורים אגדתיים" כותב הפרנקפורטר רונדשאו.

הביצועים לוו בנגינה של אריאל צוקרמן בחליל הצד שלו יחד או לבד עם הקלרניתן מיכאל     (או ההפך) וכמובן בליווי של הפסנתר הקונטרבס והתופים יחד עם התזמורת. חלק מהיצירות מתחילות בנגינה נוגה, אולי מעט חסידית של כליזמרים ומהר מאוד גועשת לשמחת חיים תוססת עד שחלק מהנגנים ממש רוקדים במקומם.

??????????

??????????

??????????

כך לדוגמה היצירה אינטרמצו,  התחלה עגמומית, כינור עצוב מאחור (אלינא גורביץ) גם כלי הנשיפה הקטנים  מאחור הוסיפו נופך לעומק לביצוע המדהים. כאן המלחין נתן ביצוע בפסנתר ששינה את כל המקצב. גם המאסטרו וגם הקלרניתן נתנו סולו נוגה ומעניין.

היצירה "ירושלים" מאסטר פיס, יצירה וירטואוזית עם להטוטים וירטואוזיים של מאסטרו צוקרמן בחליל.

כך גם ביצירות עד כלות הנשימה ונח, ביצירה נח שומעים את גאות המים במבול מתוך הצלילים ופריטת מיתרי הפסנתר. כאן מפתיעה אותך תרועת הקרן האדירה, פשוט יצירה וביצוע אדירים.

היצירה "טביה" כלייזמרית במיטבה.

ריקוד ב-11 שמיניות, כמה שמחת חיים יש בה. "פה דה דה " מתוך הבלט "טביה"  כוללת סולו ארוך של הקלרניתן, סלסולים ותרועות ותזמורת שמשלימה את הצלילים.  "פרייליך" יצירה עליזה עם ביצועים אדירים של המאסטרו אולי קצב צ'רלסטון אולי ג'אז של פעם, איזה אוקטבות אדירות.  ביצירה המרדף כריסטוף המתופף קיבל את הבמה נתן ביצוע ג'אז בן ימינו לתפארת. בסיום לפני ההדרן שוב יצירה "פרייליך משוגע" בו הכנרית אלינא גורביץ נותנת סולו אדיר, כפיים.

??????????

??????????

מי שלא חווה את "קול שמחה" לא חווה שמחת במת התזמורת מעודו.

בראבו!

הקונצרט החל בחושך למחאה על יחס חשוך לתרבות בארץ והחלות מה ראוי ומה לא ראוי

??????????

??????????

© כל הזכויות  לצילומים שמורות לאהרון שצקין – ששת שצ (פרט לצילום היחצ)

שתפו את הפוסט!