26 באפריל 2024 23:08
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"תיק נעדר" – סרט צרפתי

ואנסן קאסל כוכב תיק נעדר באדיבות קולנוע חדש Fleuve Noir_0025
ואנסן קאסל כוכב תיק נעדר באדיבות קולנוע חדש Fleuve Noir_0025

נער בן 16 נעדר ואין שמץ של מושג מה קרה לו. אבל עם התקדמות החקירה והחשדות דברים מתפתחים עד לסיום הלא צפוי.

"תיק נעדר" הוא סרט צרפתי עם שחקני אופי מעולים כשכל אחד מהם משחק טיפוסים שלא בטוח שאפשר לקרוא להם נעימים. העלילה מסובכת, הסרט מתפתל בין הגחמות והקפריזות של הבלש שמתעקש שנכנה אותו "המפקד" לבין המורה שהוא החשוד המרכזי לבין האם של הנער הנעדר.

ונסן קאסל בתפקיד נהדר משחק את הדמות הראשית של הבלש. בסרט הוא מוזנח, קפריזי, שתיין ולא צפוי. חייו הפרטיים הרוסים, אשתו עזבה ובנו המתבגר הסתבך בכל פשע אפשרי.   רומן דוריס בהופעה מפעימה משחק את המורה/הסופר התמהוני, שכנו של הנעדר.

את אשתו של המורה בסרט משחקת אלודי בושז, החוזרת לשתף פעולה עם הבמאי אריק זונקה. שיתוף הפעולה הקודם שלהם משנת 1999 היה בסרט "חלומם של מלאכים", תפקיד שזיכה אותה בשלל פרסים, בהם פרס המשחק בפסטיבל קאן ופרס הסזאר.

באדיבות קולנוע חדש
באדיבות קולנוע חדש

רומן דוריס ואלודי בושז היו בני זוג לפני כ- 20 שנה ואף ביקרו יחד בישראל במסגרת פסטיבל הקולנוע הצרפתי. היום שניהם בראשית הקריירה המצליחה שלהם וכשכל אחד מהם עם בן/בת זוג אחר וילדים הם חוזרים לשחק בני זוג נשואים.

גם סנדרין קיברלן מופיעה בתפקיד האם בהופעה בלתי נשכחת וגם קשה לפספס את שרל ברלן בתפקיד המפקד של הבלש.

באדיבות קולנוע חדש
באדיבות קולנוע חדש

אני מאוד מפקפק אם בולשת כל שהיא או משטרה הייתה מחזיקה בלש-מפקד מכור לאלכוהול,  גס רוח ומחוספס, בוטה וכל מילת גנאי שאפשר להוסיף. אבל יאמר לזכותו שהוא עיקש, חדור מטרה ולא מוותר ולא פוסח על כל שמץ של ראיה בחקירה.

ונסן קאסל, רומן דוריס, סנדרין קיברלן, שרל ברלן, מגדולי שחקני הקולנוע של צרפת בשנים האחרונות נוטלים חלק בעיבוד המיוחד שעשה הבמאי אריק זונקה לעלילות הבלש אברם אברם שיצר הסופר הישראלי דרור משעני. ספריו של משעני תורגמו לצרפתית ויצאו לאור בצרפת ו"תיק נעדר" אף זכה בפרס חשוב שם.

הבמאי אריק זונקה העיד על עצמו שהוא בררן מאוד בבחירת הפרויקטים עליהם הוא עובד. הוא רצה להישאר בתחומי הז'אנר של הפילם נואר, הדרמה הבלשית. הוא חיפש חומרים לעבד מבין ספרי מתח שיעמדו בקריטריונים שלו. שני חברים בעלי חנויות ספרים נתנו לו שלושה ספרים ואחד מהם הוסיף ברגע האחרון את "תיק נעדר" של דרור משעני ואמר לו "אולי הספר הזה יתאים לך, יש בו משהו". ואכן, ביחד עם התסריטאית השותפה לו פנג'ה דניולה, הוא קרא את הספר והבין שיש כאן בסיס לסרט. לדבריו זהו סיפור אנרגטי, המאיר באור מיוחד את המורכבות של היחסים במשפחה, עם יכולת הבנה של בעיות רגשיות.

זכיתי להקרנה פרטית, שכן הגעתי לסרט בימיו האחרונים בסוף אוקטובר. האולם ריק, עוד שני בחורים וזהו. אם יצא לכם אני ממליץ לראות, אמנם יש בעיות בסרט כמו בסיום שלו אולם שווה לראות את המשחק.

 

 

שתפו את הפוסט!