19 במרץ 2024 10:15
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

ריגולטו האופרה באה לקולנוע – רואים משם שומעים מכאן

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Photo-Ralph-Larmannבאדיבות Ellacomm

 

לא כולם הולכים לאופרה, אולם האופרה באה אליכם בקולנוע הכי נח וקרוב אליכם והמחיר שווה לכל נפש. זאת ועוד, זו הופעה גרנדיוזית שטרם ראיתם או חוויתם מימיכם. שלש שנים לקח להקים את הבמה עם התפאורה ולתפעל את הביצוע הנדיר הזה.

האולם בו צפיתי היה כמעט מלא וזה אומר המון על הקרנה של אמצ"ש, כי הקהל רוצה לראות ולחוות את האופרה ועוד בביצוע הנדיר והנפלא הזה.

ריגולטו מאת ג'יוספה ורדי

ינואר 2020

מפסטיבל ברגנץ – אוסטריה

מנצח: אנריקה מזולה

Enrique Mazzola

במאי: פיליפ שטלצל

Philipp Stölzl

 

סולנים:

ריגולטו: ולדימיר סטויאנוב

ג'ילדה: מליסה פטי

הדוכס ממנטובה: סטפן קוסטלו

 

המותג ARIA on screen (לשעבר "רואים משם שומעים מכאן") פתח עונת הקרנות נוספת עם מופע מרהיב שכמותו טרם נראה בישראל. האופרה "ריגולטו" מוצגת על אגם קונסטנץ באוסטריה במופע בימתי חסר תקדים.

ריגולטו היא אופרה בשלש מערכות מאת המלחין גיוז'פה ורדי ומהפופולריות שלו כאשר האריה   "La donna e mobile" קורעת הלב היא כזו שתזמזמו כמה ימים לאחר ההקרנה.

העיצוב של במה מעל האגם הוא אדיר, "אין דברים כאלו". ראשו של ג'סטר ענק יוצא מאגם קונסטנץ, פניו הרגועים יכולים להשתנות משנאה תהומית לאישה לעוויתות צורחות. הצווארון הפרוע שהוא לובש משמש מגרש משחקים לקבוצת יוצאי מסיבות שתויים וממרומי רוח. כאילו בקסם, הכומר יכול להזיז את ידו הימנית, קרקעית בלון ענקית אחזה בשמאלו.האופרה של ג'יוזפה ורדי מבוצעת על סט מרשים, עוברת בין מחזה לבין לדרמה קאמרית אינטימית.

karl_forster באדיבות Ellacomm
karl_forster
באדיבות Ellacomm

ההפקות בפסטיבל ברגנץ ידועות כהפקות במה מרהיבות ומשוכללות, הכוללות טכנולוגיה מתקדמת ושימוש רחב בפעלולי במה. בהפקה זו שובר הפסטיבל את השיא של עצמו. שימוש במנופים, אקרובטיקה אווירית, לוליינות ותפאורות ענק הם רק חלק מהפלא המתרחש על הבמה. מה שבאמת כובש בהפקה הזו הוא שהתפאורה מלאה בהבעה אנושית. התפאורה היא רובוט אדיר בגודלו בדמותו של ריגולטו, עשוי מנופים בגובה עשרות מטרים ומה שמעורר התפעלות הוא שהמפלצת אדירת הממדים הזו, העשויה ברזל, עץ ומיני חומרים פולימריים היא יצור כמעט אנושי. התפעול של התפאורה הוא מלאכת מחשבת העשויה היטב ומתוזמנת באופן מדויק עם המוזיקה והמהלכים הדרמתיים בעלילה. לא יהיה מוגזם לומר שהתפאורה היא היא השחקן הראשי במופע הזה.

על תפאורה מורכבת זו נעים הזמרים הסולנים בווירטואוזיות. לא פעם הם נדרשים (במיוחד זמרת הסופרן בתפקיד של ג'ילדה) לבצע את השירה בגבהים פיזיים של עשרות מטרים, כשהם קשורים בכבלי בטחון לתפאורה, תלויים בין שמים למים. ניצבים, לוליינים, אקרובטים וליצנים חגים סביבם, חלקם נופלים, צוללים, טובלים ומעופפים. חוויית הצפייה באופרה בביצוע על האגם היא מיוחדת ואין לתארה במילים. צריך לראות (ולשמוע!) כדי להבין.

מערכה ראשונה – תמונה ראשונה – הפתיחה

בעיצומה של מסיבה לכבוד הרוזן והרוזנת צ'פרנו מפתה הדוכס את הרוזנת, אולם לשיטתו אישה אחת אינה מספיקה אלא לזמן קצר בלבד  וכבר הוא שר בלהט על קורבנו הבא: נערה שאחריה עקב, כשהוא מחופש, מדי יום ראשון בעת שזו יצאה מהכנסייה.  ריגולטו, ליצן החצר, לועג לצ'פרנו הזועם, אבל מרולו, אחד מאנשי החצר, מגלה סוד מוזר: ריגולטו מחזיק בביתו פילגש!  צ'פרנו רוקם מיד מזימה, יחד עם אנשי החצר, להעניש את הליצן. הרוזן מונטרונה נכנס בזעם ומוכיח את הדוכס על שפיתה את בתו וחילל את כבודה. ריגולטו עונה לו בבוז מרושע, ומונטרונה משלח קיללת אב בריגולטו ובדוכס גם יחד.

כאן הקהל נפתח לבמה ולסיפור חיי ההוללות של הדוכס ולומד על יחסי הכוחות בין הדמויות.  כן התענגנו על קולו של הטנור באריה  Questa o quella.

בתמונה השניה ריגולטו המוטרד מקללת הרוזן מונטרונה, פוגש בדרכו הביתה את ספאראפוצ'ילה (שהוא עבריין העובד תמורת כסף). כך מתחילה הדרמה, האחד פוצע בסכינו, השני בלשונו החדה.

ב"ריגולטו" משנה ורדי סדרי עולם (מוזיקליים). באופרה, כולנו אוהבים לאהוב את הטנור ולתעב את הבריטון. אך ביצירה זו הטנור, ששר כל כך "יפה" הוא הנבל בסיפור. וה"מכוער" – הבריטון הגיבן, הדחוי והנלעג, הוא הטוב, המסור והדואג. זה לא מובן מאליו בתקופה שבה באופרה היה צריך לשיר יפה (סגנון האופרה בתקופה זו נקרא "בל קנטו" באיטלקית) וורדי, יחד עם כותב הליברית (טקסט) שלו, פרנצ'סקו מריה פיאבה מחוללים מהפכה של ממש. הטנור אמנם שר "יפה" וקליט מאד ותמיד נוצץ וחגיגי ומזמין, אך זוהי מעטפת למלכודת מסוכנת. במילים אחרות, מי ששר כאן הכי "יפה" הוא דווקא הרע בסיפור. כאן האריה "Pari  Siamo" מצמררת.

ובתמונה הנוספת אהבתה של ג'ילדה לדוכס המחופש לסטודנט, בהמשך אצילי העיר יחממו את האווירה כשהם גורמים לריגולטו להאמין כי הם חוטפים את הרוזנת צ'פרנו. כאשר הוא מגלה את האמת, מבין ריגולטו כי קללתו של מונטרונה החלה קורמת עור וגידים.

זהו, את שאר המערכות תצטרכו לראות, לצפות ולהבין אבל יותר מכך לשמוע את האריות הנהדרות הבלתי נשכחות.

המוזיקה של ורדי יוצרת אווירה עזה באופן ייחודי לאורך היצירה,סצנות גאלה שמזכירות קרקס, חטיפה נועזת וסערת לילה מוזרה עם סצנות אינטימיות בין אב לבת  ובין גילדה לדוכס.

הבמאי ומעצב הבמה פיליפ סטולזל  שנודע בהכנת קטעי וידיאו למוזיקה​​ וצילומי סרטים מגשים כעת חלום מוערך על ידי הצגת ריגולטו על במת האגם.

fotoprobe_anja_koehler באדיבות Ellacomm
fotoprobe_anja_koehler
באדיבות Ellacomm

הבמה הענקית בברגנץ, החוצה מעל אגם קונסטנץ מול קהל של כ-7,000 מלבנים, היא הישג מרהיב של הנדסה בפני עצמה.אבל עבור ההפקה הזו של ריגולטו  ניתן להעלות, להוריד ולהעביר את במת ראש הליצן שגובהו 14 מ' לגובה זז לכל הכיוונים. עיני הראש מסוגלות למצמץ, לבהות או להפגין תשומת לב אוהבת, ניתן לפתוח את הפה למערכת שיניים משתנות – ובהינתן אפקטים של תאורה מבריקות וגם האף מוסר כדי לחשוף כיצד נראית עצם ריקה – הראש יכול לשמש כגולגולת ענקית ומפחידה.

יתרה מזאת, שתי הידיים הענקיות של הדמות, שכל אחת מהן כ-9 מטר גובהה, הן משימות רב-משימות אדירות. הם משמשות כמקלט, מפנות תשומת לב לדמויות, אפילו נותנות "את האצבע" כשהפעולה מזויפת או מוטעית. וזה רק חלק מהמחזה: במערכה 3, בתו האהובה של ריגולטו, גילדה, מתנשאת כ -90 מטרים מעל הבמה בכדור פורח; הנואף הידוע לשמצה, הדוכס, מתנדנד בערסל מעל מצחו של הראש הענק; ואת הבמה עצמה – שמשקלה לא פחות מ -140 טון המעוגנים על כ -120 מזחים – ניתן לפרק ולנתק וזה משקף את פירוק כל המוסכמות חברתיות ובסופו של דבר שפיותו של ריגולטו המסכן. אכן, אין זה מפתיע כי תחת מעצבי הבימוי והבמאי פיליפ שטצל וההובלות של הייקה וולמר לא פחות מ -46 חברות שונות לקחו חלק בבניית התפאורה וכוונון הדק.

https://www.youtube.com/watch?v=U6wp7QExEWk

 

המוזיקאים הנוסעים, בגדי המשי המנצנצים, מכנסי הבלון האקרובטיקה המתפננת הופכים יחד לקרקס מפוארים ומעצימים את האופרה

 

 

 

המחזה המקורי של ויקטור הוגו מותח ביקורת על המלך הצרפתי פרנסואה הראשון שהיה הולל חסר מצפון וניצל את מעמדו הן כלפי נשים והן בקרב אנשי החצר שלו שבעל כורחם סרו למרותו. הוגו סבל קשות מיד הצנזורה בצרפת וגם ורדי, שהלחין את הנושא לאופרה עבור תיאטרון לה פניצ'ה בונציה בשנת 1850, בזמן הכיבוש האוסטרי, נאלץ לערוך שינויים, בעיקר הקשורים לזמן ומקום העלילה.   כך נקבע בסופו של דבר שהעלילה מתרחשת במנטובה במאה ה-16 וההולל הוא הדוכס של העיר.

עורכת התוכן של הסדרה, מרב ברק, בחרה לפתוח עם ביצוע זה לאופרה "ריגולטו" את שנת ההקרנות השנייה של מיטב הביצועים מבתי האופרה והפסטיבלים באירופה. גם השנה מגיע המיזם מבית אלה.קום תקשורת לבתי הקולנוע בכל רחבי הארץ, בליווי כתוביות לעברית ולאנגלית (תרגום לעברית – ישראל אובל) ובעלות כרטיס המאפשרת לכל אחד ליהנות מקלאסיקה עולמית בביצועים הכי איכותיים באופן נגיש.

בסיכום הריגולטו של ברגנץ שיא של הישג וכושר ביצוע שאין שני לו.

טריילר

 

איפה לראות

מועדי הקרנה

רשל"צ  yes planet 13.1 שני 19:00
 yes planet קניון אילון 13.1 שני 19:00
באר שבע  yes planet 13.1 שני 19:00
זכרון יעקוב  yes planet 13.1 שני 19:00
חיפה  yes planet 13.1 שני 19:00
ירושלים  yes planet 13.1 שני 19:00
רב חן גבעתיים 13.1 שני 19:00
רשל"צ  yes planet 15.1 רביעי 19:00
 yes planet קניון אילון 15.1 רביעי 19:00
באר שבע  yes planet 15.1 רביעי 19:00
זכרון יעקוב  yes planet 15.1 רביעי 19:00
חיפה  yes planet 15.1 רביעי 19:00
ירושלים  yes planet 15.1 רביעי 19:00
היכל התרבות סביון 19.1 ראשון 18:00
19.1 ראשון 21:00
HOT CINEMA חיפה- גראנד 20.1 שני 19:00
HOT CINEMA קריון 20.1 שני 19:00
HOT CINEMA כפר סבא 20.1 שני 19:00
HOT CINEMA רחובות 20.1 שני 19:00
סינמטק הרצליה 20.1 שני 19:00
סינמטק חיפה 22.1 רביעי 19:00
סינמטק תל אביב 20.1 שני 19:00
24.1 שישי 14:00
25.1 שבת 17:00
סינמטק חולון 22.1 רביעי 19:00
קולונע מיזרע 27.1 שני 17:30
29.1 רביעי 19:15
קולנוע כוכב 23.1 חמישי 17:00
27.1 שני 19:00
תיאטרון ירושלים 30.3 שני 18:30

 

שתפו את הפוסט!