26 באפריל 2024 20:23
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תחרות החליל הבינלאומית


28 מתמודדים מרחבי העולם ועשרה שופטים ממדינות שונות יתארחו בתחרות החליל השביעית בחיפה ובנצרת

12-18 בדצמבר 2013

www.haifamusic.co.il/competitions.html

 

קרדיט צילום-מרקוס-פייג

מאז הקמתה בשנת 1997, מותגה תחרות החליל הבינלאומית כאחת מחמש התחרויות המובילות בעולם, לצד תחרויות בצרפת, בדנמרק וביפן. התחרות מתקיימת פעם בשלוש שנים והייתה לשם דבר בעולם המוסיקה. מאות חלילנים מרחבי העולם שואפים להתקבל לתחרות בישראל. מנהלה המוסיקלי של התחרות הוא החלילן הראשי של התזמורת הפילהרמונית הישראלית פרופ' יוסי ארנהיים. התחרות נוסדה על ידי המנצחת עדה פלג  להנצחתו של חבר ילדות שנפל במלחמת יום הכיפורים, אילן שפירא, והבחירה בחליל נבעה משירה של לאה גולדברג. במהרה התחרות צברה מוניטין והצלחה בארץ ובחו"ל.

אחד ממאפייניה של תחרות החליל הבינלאומית בישראל הוא תרומתה הגדולה לקידום ערכי תרבות ודו קיום באמצעות מוסיקה. תרומה זו מתבטאת בבחירת רפרטואר המשלב יצירות של מלחינים ערביים (למשל, הקונצ'רטו של המלחין הסורי/גרמני נורי אל רוהייבני) וישראלים (הקונצ'רטו של המלחין הישראלי מקסים לוי) לצד הרפרטואר הקלאסי; בשיתופי פעולה עם חלילנים ישראלים ופלסטינאים; בייזום פרויקטים ייחודיים כמו הקונצרט לשלום בלונדון ומיזם ההקלטות של מלחינים ברזילאיים ובקיומה בכל רחבי הארץ, בין צפת לנצרת חיפה ותל אביב.

עשרים ושמונה חלילנים צעירים מצטיינים מכל רחבי תבל – סין, גרמניה, בוסניה, קוריאה, צ'כיה, אסטוניה, קולומביה, סלובניה, רוסיה וישראל – יגיעו לתחרות החליל הבינלאומית בישראל 2013. עם חבר השופטים הבינלאומי נמנים חלילנים מובילים ופרופסורים חשובים מאוניברסיטאות ברחבי העולם: פליקס רנגלי משווייץ, הנס גאורג שמייזר מאוסטריה, סו יאנג לי מקוראה, בולנט אבצ'יל מטורקיה, הכנר הישראלי יליד נצרת נביל עבוד אשכר ומפסגת החלילנים הישראליים: משה אפשטיין, ליאור איתן ושרון בצלי. הקהל יזכה לראות את השופטים גם כמורים בכיתות אמן ואף יוכל להנות מנגנינתם בקונצרטים שונים במסגרת פעילויות התחרות.

שלבי התחרות הפתוחים לקהל הרחב יתקיימו השנה בנצרת. את התחרות יפתח קונצרט חגיגי שיתקיים בכנסייה הסלזיאנית בנצרת וישלב מוסיקה לחליל עם מוסיקה ווקאלית: הרכב חלילניות בראשות שירי סיון, זוכת התחרות האחרונה, יחד עם  נרדין בלאן הצעירה מנצרת, נעם שרת מכפר תבור, נעם דובסטר ונעמה ועקנין מקבוצת כינרת, ינגנו יצירות מאת מוצרט ובואמורטייה. בחלקו השני של הקונצרט תצטרף מקהלת עמק חפר וסולנים בעלי שם לתזמורת בעיקר מוצרט בגליל שמורכבת מנגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בניצוחה של עדה פלג, לביצוע "מיסה תרזה" מאת היידן.

בשלב הראשון, אשר יתקיים ב12 בדצמבר ינגנו המתמודדים, בין השאר, יצירה מאת המלחינה הישראלית שולמית רן. שלב זה יתקיים בחיפה במרכז יובל, מרכז הוראה לבני נוער, ובמסגרתו תלמידי המרכז יגיעו להאזין ויוכלו להשתתף בכיתת אמן עם שירי סיוון.

בשלב חצי הגמר, אשר יתקיים ב15 וב16 בדצמבר בכנסיית סנט גבריאל, ינגנו המתמודדים מוסיקה קאמרית בהרכב עם זמרים, פסנתר ועוגב. בין המשתתפים בקונצרט יהיו זמרות הסופרן יעלה אביטל והדס פארן, וזמר הטנור דורון פלורנטין. שלב זה ילווה בכיתות אמן לתלמידי חליל צעירים מקומיים.

בשלב הגמר, אשר יתקיים ב18 בדצמבר באודיטוריום גן התעשייה החדש מול הר הקפיצה, ינגנו המתמודדים קונצ'רטי על פי בחירתם בליווי התזמורת הקאמרית הישראלית בניצוחה של ג'יזל בן דור.

במקביל לשלבי התחרות, יתקיימו כיתות אמן ואירועים נוספים לחלילנים המתמודדים ולחלילנים צעירים מרחבי הארץ.

תחרות החליל נתמכת על ידי משרד התרבות, גני התעשייה בנצרת (שהוקדמו על ידי סטף וורטהיימר), הרשות לפיתוח הגליל וקרן ריץ'. התחרות מתקיימת בשיתוף העמותה לתרבות ותיירות נצרת, ומרכז יובל החיפאי. הפרס הראשון, על שם אורי טפליץ,  נתרם על ידי משפחתו.

 

 

 

 

 

תחרות החליל הבינלאומית ה- 7

מנהל מוסיקלי, יוסי ארנהיים

הזכות לשינויים שמורה

שבת, 14 בדצמבר

13:00 – נצרת, הכנסייה הסליזיאנית

קונצרט פתיחת התחרות

תזמורת בעיקר מוצרט בגליל

עדה פלג, מנצחת

שירי סיוון והרכב חלילניות

מקהלת עמק חפר, שמעון לבטוב, מנהל מוסיקלי

אירה ברטמן, סופרן; סבטלנה סנדלר, אלט; יותם כהן, טנור; איגור טברובסקי, באס

בתכנית:

בואמורטייה – קונצ'רטו בלה מינור לחמישה חלילים

מוצרט – אנדנטה ק.616 לארבעה חלילים

היידן – מיסה תרזה

15:30 – נצרת, סנט גבריאל

הפנינג חלילים צעירים

כיתות אמן ונגינת אנסמבלים של תלמידי חליל מצפון הארץ

18:00 – נצרת, סנט גבריאל

קונצרט קאמרי בנגינת שופטי וזוכי תחרות החליל

פליקס רנגלי, משה אפשטיין, סו יאנג לי, נעמה נוימן, שירי סיון, בולנט אבצ'יל, שרון בצלי, הנס גאורג שמייזר.

התכנית תפורסם

15, 16 בדצמבר (ימים א', ב')

14:30 עד 18:00 נצרת – סנט גבריאל

שלב חצי הגמר עם מתמודדי תחרות החליל

יעלה אביטל, הדס פארן, סופרן; דורון פלורנטין, טנור

אינה קויטון, פסנתר; רומן קרסנובסקי, נגן עוגב

בתכנית מוסיקה קאמרית: אריות מאת י.ס. באך ויצירות מאת פורה, גובר ואנסקו

18 בדצמבר

20:00 נצרת – גן התעשייה

שלב הגמר בתחרות החליל

התזמורת הקאמרית הישראלית

ג'יזל בן דור, מנצחת

סולנים: המעפילים לשלב הגמר בתחרות החליל

בתכנית:

י.ס. באך: סינפוניה מתוך קנטטה 209

אנדרה ז'וליבה – קונצ'רטו לחליל

מלקולם ארנולד – קונצ'רטו לחליל

פרנק מרטן – בלדה

שתפו את הפוסט!