27 באפריל 2024 8:07
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אורחים מברזיל בסימפונית ראשון לציון

IMG_0137A

קונצרט מס' 5 של התזמורת הסימפונית ראשון לציון אירח הפעם אורחים מברזיל .

ניצח המנצח הברזילאי רוברטו מינצ'וק.

וכן הסולן על הפסנתר ז'אן לואי שטוירמן שנולד למשפחת מוסיקאים בריו דה ז'ניירו, החל בלימודיו בגיל צעיר והופיע כסולן עם התזמורת הסימפונית הברזילאית כשהיה בן ארבע-עשרה. שהוא בוגר הקונסרבטוריון בנפולי וזוכה תחרות באך בלייפציג. מאז הזכיה היה לפסנתרן מבוקש באירופה. הוא מופיע ברסיטלים באולמות רבים באירופה, אמריקה ובמזרח הרחוק. בין הקלטותיו יצירות באך שזכו בפרס "דיאפזון הזהב", קונצ'רטות לכלי מקלדת של באך עם התזמורת הקאמרית של אירופה, יצירות מנדלסון לפסנתר ולתזמורת עם הקאמרית מוסקבה וכן מכלול יצירות הפסנתר של שנברג, אוטמר שק וגירולמו אריגו. הרפרטואר של שטוירמן כולל יצירות חשובות של המאה העשרים. השמיע בביצועי בכורה יצירות עכשוויות חשובות.

ז'אן לואי שטוירמן. קרדיט יחצ מאושר לפרסום.

בתכנית

רוברטו מינצ'וק, מנצח (ברזיל) Roberto Minczuk
ז'אן לואי שטוירמן,
פסנתר (ברזיל) Jean-Louis Steuerman
בתוכנית:
סרג'ו נטרא פתיחה חגיגית – טוקטה ופוגה לתזמורת Natra – Toccata-Fuga Festive Overture
הייטור וילה-לובוס בכיאנס ברזילייראס מס' 3 לפסנתר ולתזמורת Villa-Lobos – Bachianas Brasileiras no. 3 for piano and orchestra
רחמנינוב סימפוניה מס' 1 בדו מינור אופ' 13, Rachmaninov Symphony no. 1

הפתיחה החגיגית לטעמנו לא היתה ממש חגיגה, הצלילים שמאפיינים את שטוירמן היו יוצאי דופן ליצירות הקלסיות שאנו רגילים להן, אבל זו העצמאות שהוא לוקח לעצמו שלא להיכנע לאופנות ולתת דרור ליכולת הביטוי המוסיקלית שלו.

היצירה בנויה משתי יחידות, הטוקטה וריאציות על שתי נושאים, אמנם זכינו לרגעי חסד של חלילנית הצד אבל כלי הנשיפה היו די צורמים, מאידך זכינו לכמה רגעי חסד של הכנר הראשי בדואט מול הכנרת השניה. יש בפתיחה הזו רגעים נעימים בחלק השני הפוגה בקולות המלודיים שבלטו שם הבסון הקלרניט והאבוב שסחפו את התזמורת כולה. חדשני ומעניין אבל לא מענג.

IMG_0139A

היצירה השניה בכיאנס ברזילייראס מס' 3 לפסנתר ולתזמורת של וילה לובוס.

יש כאן חיבור בין המוסיקה של באך לבין הקלסיקה הברזילאית שהושפעה מאירופה כמובן. זוהי סוויטה בת 4 פרקים.

הפסנתרן היה נמרץ לאורך כל היצירה, תווים לא היו נחוצים לו והקשר בינו לבין המנצח והתזמורת היה מעולה.

הפתיחה הפרלוד (Ponteio) עם אופי רצ'יטטיב ב -Adagio. הייתה נעימה ומלודית, מוסיקה קלילה שהפריטה על המיתרים לרקע של חלילים וכינורות אולי מביאה את המאפיין הקלאסי של ברזיל מהתקופה ההיא. הקודה לפרק זה עוצמתית.

הפרק השני פנטזיה, אלגרו מודרטו, נגינה נמרצת של הפסנתרן, אפילו עליזה עם צלילים קסומים, מלודית ועשירה.

הפרק השלישי האריה Modinha שיר אהבה מקומי בו בולט הקלרנית בסולו עדין שמקדים לפסנתר וגם הצ'לו והבס מוסיפים עומק לצלילים שמתפתחים למשהו עוצמתי.

הפרק האחרון הטוקטה Picapau בו בולט במיוחד הכסילופון, אבל מה שמרשים הוא התנועות המהירות של הפסנתרן בנגינה מהירה ומלאת הקשות שיחד עם כלי ההקשה והתזמורת מזכירים הקשה של ציפור הנקר על העץ. מוסיקה ברזילאית…

רחמנינוב סימפוניה מס' 1 בדו מינור אופ' 13,Rachmaninov Symphony no. 1

IMG_0145A

הסימפוניה מס' 1 של רחמנינוב לא זכתה לחסד, אפילו קבלת פנים קשה, מה שהביא אותו לעבד ולשכתב אותה עוד ועוד, דווקא בקונצ'רטות שלו הוא זכה להצלחה רבה. השמעת הבכורה שלה הייתה ב-1897 בסנט פטרסבורג והביצוע המתוקן שלה הושמע אחרי מותו ב- 1945 במוסקבה והתקבל בהערכה.

הפרק הראשון גראווה Grave – אלגרו מה נון טרופו (ברה מינור) החל בפתיחה עוצמתית, כלי נשיפה מול כלי הקשת ובתווך האבוב והקלרנית וגם הצ'לות.

החלק השני אלגרו animato (ברה מינור) שקט ועמום כשהוויולות והצ'לנים נותנים את הטון וגם חלילנית הצד וכלי נשיפה הצטרפו אבל אי אפשר שלא לציין את הכנר הראשי אקהרט על הביצוע שלו בחלק זה.

פרק הלרגטו Larghetto מלודי ויפהיפה, גם כאן בולטים הקלרניט וכלי הנשיפה ושוב הכנר הראשי בא לידי ביטוי.

הפרק האחרון אלגרו Fuoco קון (ברה מז'ור) המתחיל בתרועת חצוצרה מוביל לנושא מאופיין כמוסיקה רוסית, מהיר ונמרץ.

על המנצח

RobertoMinczuk1-Photo Credit-Cícero Rodrigues

רוברטו מינצ'וק, מנצח
למנצח הברזיליאי רוברטו מינצ'וק היסטוריה מרשימה שהחלה בסאו פאולו עיר הולדתו שם הופיע כבר כילד בן 13. שנה אחר כך התקבל לבית הספר ג'וליארד בניו יורק וכשהיה בן 16 היה לקרנן הראשי בתזמורת סאו פאולו ובאותן שנים נענה להזמנתו של קורט מזור והיה נגן אורח בתזמורת גוונדהאוז בלייפציג. הוא למד ניצוח בהדרכתם של אלעזר דה קרוואיו וג'והן נשלינג. לאורך שנות פעילותו זכה מינצ'וק בתארים רבים בהם תואר "המנצח הטוב" שמעניקה אגודת מבקרי האמנות בסאו פאולו ו"האישיות האמנותית של השנה"; פרסים על הקלטות משובחות, פרס ה"גראמי" למוסיקה לטינית לשנת 2004 על ביצוע סימפוני ליצירות ז'ובים, פרס "אמי" עבור תכנית מיצירות באלאנשין ב"סיטי בלט ניו יורק" וכן זכה בפרסים בתחום השיווק והפרסום של מיזמי מוסיקה קלאסית.

בשנת 1998 הופיע רוברטו מינצ'וק לראשונה בארה"ב וניצח על הפילהרמונית ניו יורק. ארבע שנים אחר כך הוזמן לשמש מנצח עמית באותה תזמורת. מינצ'וק ניצח על יותר מתשעים תזמורות בעולם בכללן תזמורות ניו יורק, לוס אנג'לס, פילדלפיה, סן פרנסיסקו, קליבלנד, דאלאס, טורונטו, לונדון, תזמורות הביביסי בוולס ובסקוטלנד, תזמורות ברצלונה, אוסלו, הלסינקי, רוטרדם, ליברפול ועוד. מינצ'וק ניצח גם על הפילהרמונית הישראלית ועל פילהרמונית טוקיו.

לצד היותו מנהלן המוסיקלי של התזמורת הסימפונית ברזיל בריו דה ז'ניירו ותזמורת סימפונית קלגרי בקנדה, הוא משמש גם כיועץ אמנותי לשלוחה הקנדית של תזמורות הנוער של יבשת אמריקה; הוא חבר המועצה של האגודה למוסיקה קאמרית בניו יורק. בעבר שימש בתפקידי ניהול שונים בתזמורות ובפסטיבלי מוסיקה בברזיל.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
נוסדה בשנת 1988 על-ידי עיריית ראשון לציון. בתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית.

שתפו את הפוסט!