27 באפריל 2024 6:19
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלט בוריס אייפמן – ג'יזל האדומה

evgeny_matveev_sbpr
evgeny_matveev_sbpr

כשמדובר בבלט ובמיוחד בלט קלאסי, זה ברור שלהקות בלט מרוסיה ובמיוחד הוותיקות שבהן הן הטופ של הטופ, ואכן כך.

בלט בוריס אייפמן להקת תיאטרון המחול של סט. פטרבורג המחול חוזרה לארץ עם שתי עבודות. האחת "Up & Down" (ענוג הוא הלילה) שזכתה להצלחה אדירה בביקור הקודם של הלהקה בארץ והעבודה השנייה גרסה מחודשת לאחת היצירות הבולטות של בוריס אייפמן "ג'יזל האדומה". עם יצירה זו החל סיפור האהבה של הקהל הישראלי עם עבודותיו של בוריס אייפמן. דרכה גילה הקהל הישראלי את יכולתו של היוצר לספר סיפור מרתק במחול. להכנס באמצעות התנועה לנבכי נשמתם של גיבוריו.

הכוריאוגרף בוריס אייפמן, אחד הכוריאוגרפים הגדולים הפועלים היום בעולם המחול, פועל כבר שנים רבות בסנט פטרבורג, אבל שמעו יצא ברחבי העולם ולהקתו מופיעה על הבמות היוקרתיות ביותר. הלהקה מופיעה מדי שנה בניו יורק, בלונדון, בפריז ובשאר בירות העולם. כמו שהופעות הלהקה ברחבי העולם הפכו לאירוע שנתי או דו שנתי כך גם בישראל. הלהקה הופיעה במסגרת הסדרה מחול במשכן פעמים רבות, ומציינת השנה את הביקור ה- 13 שלה בארץ.

redgiselle_1163_evgeny_matveev_sbpr

זהו מופע בלט פנטזיה המנציח את זכרה של הבלרינה הרוסייה הנודעת אולגה ספיסויצבהרקדנית גדולה עם גורל טרגי ומצער שנקלעה בעל כורחה לגל הטרור המהפכני לאחר 1917. ספיסויצבה היתה רקדנית בעלת יכולת משחק אדירה שהייתה אהובה ואהודה על הקהל והמבקרים, והוכתרה לאחת הבלרינות הגדולות של המאה ה-20. הרקדנית הוגלתה ונדרשה למאבק אישי ממושך שהוביל לסופה הטראגי. היא בילתה 20 שנה מחייה כלואה בבית חולים לחולי נפש, ליד ניו יורק. ספיסויצבההזדהתה כל כך עם דמותה של ג'יזל הנערה שדעתה נטרפת ולא יכלה לעיתים להפריד בינה לבין הדמות אותה גילמה. ההגירה הכפויה לארצות הברית הייתה כשלון אישי ומקצועי ומילאה את חייה בטרגדיה אחר טרגדיה שהובילו בסופו של דבר למותה.

אייפמן מעביר את הסיפור באמצעות שפת מחול ייחודית בשילוב של תאורה חדשנית, במה שבעיניו נחשב לאחת מפסגות קריירת המחול שלו.

זו הגרסה המחודשת של "ג'יזל האדומה"  הקודמת בוצעה  לפני 20 שנה, במשך הזמן הזה, אומר הכוריאוגרף, להקתי ואני עברנו דרך ארוכה וגילינו אפשרויות חדשות בתחום הבלט הפסיכולוגי. כעת אנו מציגים את היצירה חדשה ומעודכנת שמשקפת את ההתפתחות האמנותית של הלהקה.

הבלט אינו תיאור של חייה של ספיסויצבה אלה ניסיון לנתח את גורלם של אמנים רבים שנאלצו לעזוב את רוסיה וחייהם השתבשו באופן טראגי".

בשיתוף פעולה עם מעצב התיאטרון ויאצי'לסב אורנוב עודכנה התפאורה של הבלט ועודכנו התלבושות. על הבמה יופיעו רקדנים שרקדו ביצירה בעבר בצד רקדנים צעירים שרוקדים לראשונה את הבלט.

ניכר על הבמה ( באופרה) שניצבו לפנינו רקדנים ורקדניות מהשורה הראשונה בעלות נתוני גמישות ותנועה מדוייקת בלתי מתפשרת. המחול שהחל בשיעור בלט לרקדניות ממחיש את המשמעת והאימונים שהרקדניות הרוסיות עוברות ( כך גם לגבי רקדנים).

בסיפור הזה של המחול אנו נחשפים קודם כל לבלרינה לא רק בהבט המחול אלא ביכולת להעביר רגשות במחול, בעצם כל הבלט שבוריס אייפמן הוא הכוריאוגרף זו מחווה לרקדנית אולגה ספסיבצבה וגורלה הטראגי והכוריאוגרף מציב לפנינו עולם יצרי של תשוקות ואלימות שגורמים לחיבור עם הקהל, במיוחד סצנות ההשתלטות של הבולשביקים על התיאטרון וגירוש המורה ובתווך הרומן בין הבלרינה לקמיסאר והסבל שנגרם לבלרינה. בכוריאוגרף תופר סיפור  שהקהל יאהב.

evgeny_matveev_sbpr
evgeny_matveev_sbpr

כמובן שהריקוד ובמיוחד הקטעים הקבוצתיים המדהימים ועוצרי הנשימה

https://www.youtube.com/watch?v=DZlFTvyxbz0

https://www.youtube.com/watch?v=K7-eMk3WkF8

החלק השני שונה, כאן הרקדנית שמגיעה לבית האופרה בפריז נפגשת עם סגנונות שונים של המחול ועם אנשים אחרים שפחות דוגלים במחול הקלאסי שהוא מקור הידע שלה, וגם הפגישה שלה עם הכוריאוגרף והמורה שלה באופרה  יוצר רומן שלא ממומש כפי שהיא מצפה וההתרסקות הזו עם כל המעבר יוצר משבר המוביל לטירוף.

מוסיקה: צ'ייקובסקי, ביזה ושניטקה.

ג'יזל האדומה

בגרסה מחודשת

ו- Up & Down

בעקבות ספרו של סקוט פיצג'רלד (ענוג הוא הלילה)

בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

שש הופעות החל מתאריך 25 באוקטובר

הופעה נוספת של "ג'יזל האדומה" בבאר שבע ב- 30 באוקטובר

 

 

שתפו את הפוסט!