26 באפריל 2024 5:57
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלט גיור – הונגריה בהרצליה – The Ballet of Győr

??????????

 

2019 הוכרזה שנת התרבות הונגריה ישראל, זו הייתה הזדמנות להכרת התרבות, המוסיקה המחול ואף הקולינריה ההונגרית, זאת לציון 30 שנה לקריסת הקומוניזם בהונגריה ואירופה שהביאו לחידוש היחסים בין ישראל להונגריה לאחר ניתוק לא הוגן לדברי השגריר עם היסטוריה  מרוממת בין העמים ואף טראגית.

נספח התרבות
נספח התרבות

EMBASSY OF HUNGARY – LASZLO BERENYI

"גיור" – להקת הבלט החשובה והמובילה של עולם המחול ההונגרי העכשווי – הגיעה לישראל כחלק מאירועי שנת תרבות הונגריה בישראל החושפים את העשייה העכשווית ובועטת של תרבות הונגריה.

הלהקה  מבצעת רפרטואר מגוון הדורש מהרקדנים מיומנויות רבות- מבלט קלאסי ועד לריקוד עכשווי, מתיאטרון מחול ועד הפקות ילדים.

קשר מיוחד נוצר בין הונגריה באמצעות שגרירה ונספח התרבות שלה להרצליה ועל הפעילות הצפויה לנו עוד ידובר

הפעם בלט גיור הגיע להיכל אמנויות הבמה בהרצליה עם להקת הבלט גיור.

המחול הראשון  " הפסנתר"  של  הכוריאוגרף לאסלו ולקי למוזיקה של פרנץ ליסט ביצעה במיוחד לביקור בישראל מחול  עם הפסנתרן הבינלאומי, יאנוש באלאזש. זו הייתה הזדמנות להכיר את אחד הפסנתרנים הידועים באירופה.

??????????

??????????

למרות גילו הצעיר באלאזש, הוא אחד הפסנתרנים ההונגרים המצליחים והמוצלחים ביותר בתחום מוסיקה הקלאסית בימינו, ידוע בשל הופעותיו באולמות הקונצרטים היוקרתיים ביותר בעולם. הוא זוכה פרסים בינלאומיים רביים ומאז  2017 הוא חבר בחבר השופטים של תחרות  המוסיקה הקלאסית הטלוויזיונית המופקת על ידי הטלוויזיה ההונגרית. השנה הוא התמנה למנהל האמנותי של מרכז התרבות ע"ש ז'ורז 'צ'יפרה.

??????????

המחול הזה הוא הפגנת הכישרון של הרקדנים כאשר הגברים בלבוש תחתון מפגינים את השרירים וגבריותם וגם הנשים הפגינו את יכולתן זה החל בחשיכה לצלילי הפסנתר שניגן יצירות של ליסט כאשר הקבוצה הופכת לזוגות וליחידים ומה שמאפיין את המחול הזה זה סגנון מאוד קלסי הנוטה ברובו למודרני אבל נמצא בתווך בין הסגנונות. זה היה ממש בלט, לא מחול קלסי אלא ממש בלט עם התנועות המעודנות, האלגנטיות המושלמות עד כדי הרמוניה. ללא ספק הלהקה הפגינה כישרון עילי במחול. ראינו הרבה סצנות קצרות שהביעו אהבה, וסערה תוך המחול אפשר להבחין במשחק שבין הדמויות שראוי להערצה כי לא רק אהבה הייתה שם אלא משחקי כוחות הפגנת כח שרירים חיזור אולי דחיה ואפילו פציעה עד מוות, ושוב, התנועה על הבמה הייתה ממש מושלמת. זאת ועוד יש לציין את התפאורה המדהימה של שורשי העץ מהתקרה והתאורה המעולה וכמובן הפסנתרן שהיה ממש מעולה כצפוי.

??????????

??????????

??????????

??????????

 

המחול השני בולרו,  למוסיקה של ראוול יצר הכוריאוגרף אנדרס לוקאש במקור עבור להקת המחול הלאומית של וינה בשנת 2012  הוא מעיד על היצירה: "נגשתי בזהירות למוסיקה המפוארת של ראוול, כי הבולרו הוא יצירה המנוגנת בכבדות ועמוסה בקלישאות. רבים כבר יצרו למוסיקה הזאת, כולל כמה קלאסיקות בלתי נשכחות.  הבולרו שלי הוא יצירה ללא שום עלילה, המיועדת לעשר רקדניות ועשרה רקדנים, אשר רוקדים בתלבושות אחידות, בגלימות שחורות ענקיות ומנסים לתת את האשליהשל סלון נשפים מונומנטלי אפל עם נימה קרה".

??????????

??????????

??????????

??????????

כאן אכן התנועה והשילובים על הבמה ניחנו בהרמוניה המשתלבת עם המוסיקה המדהימה

בולרו" מאת מוריס רוול היא אחת היצירות המוסיקליות הפופולריות ביותר בעולם, שהפכו לאתגר לכוריאוגרפים. "בולרו" אחת היצירות המפורסמות ביותר לא רק רוול, אלא גם את כל האמנות האירופית של המאה העשרים.

זהו מחול מלא חושניות ותנועה תרצו תדמיינו ריקוד חיזור של פרפרים, כולם הרקדנים והרקדניות בשמלות שחורות מתנופפות זה מחזה אדיר. . "בולרו" הוא מפגש של היפנוזה מוסיקלית, חזרה על קצב, אריגה איטית של נושא אוריינטלי מסתורי. ושיא גדול. כוריאוגרפיה אדירה.

 

בלט גיור נוסד בשנת 1979 על ידי קבוצת רקדנים בוגרי מכון הבלט ההונגרי כשבראשם עמד  איוון מרקו, שנפרד אז מלהקת מוריס בזאר לטובת המהלך.  תחת הנהגתו נוצרו כוריאוגרפיות של מחול מודרני ובעצם הלהקה שתפסה מקום מרכזי בחיים האמנותיים בהונגריה, לימדה את הקהל שפת מחול חדשה ומודרנית. בשנת 1991, עם עזיבתו  של איוואן מרקו התמנה יאנוש קיס (János Kiss) למנהל הלהקה. בהנהגתו, החל עידן חדש בתולדות הלהקה כאשר היא ממשיכה לשמור על אלמנטים מסורתיים של תיאטרון מחול תוך אימוץ מגוון רחב יותר של סגנונות והרחבת שיתופי פעולה אמנותיים עם  אמנים, מלחינים, מעצבי במה ,סופרים וכוריאוגרפים בעלי שם עולמי ובהם רוברט נורת', ליבור ואקוליק, מארי ברולין-תני, גינתר פיק, רוברט קוהאן, אלכסנדר שניידר-רוסמי לצד עבודה עם הכוריאוגרפים של הלהקה – ויליאם פומין, ברברה בומביץ ואוטו דמקאץ'.

כיום מופיעה הלהקה על הבמות החשובות בעולם ובהן:תיאטרון ג'ויס בניו יורק, אולם המלכה אליזבת בלונדון, סקאלה במילאנו, ובמדינות וערים רבות כמו:  אוסטריה , אתונה, פריז, אמריקה, יפן, סין, הודו, רוסיה, דנמרק וערים רבות נוספות.

מנהלה האמנותי של הלהקה  לאסלו ולקי,  יליד 1978, את דרכו בעולם המחול החל כשהיה בן 10 , למד ריקודים סלוניים ולאחר מכן סיים את הכשרתו כרקדן בבית ספר לאמנויות בפס Pécs)). לבלט גיור הצטרף בשנת 1997, שנתיים לאחר מכן הפך לסולן הלהקה  ו מ 2015 למנהלה האמנותי של הלהקה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!