26 באפריל 2024 19:49
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חוויה מרגשת במרכז למורשת יהדות בבל באור יהודה

מבבל העתיקה עד סופה של גולה
צילום יהודה כץ

20190909_102330AA

האמת היא שהופתעתי לגלות באור יהודה את המקום הזה "המרכז למורשת יהדות בבל" בקיצור מורשת והיסטוריה מאז גלות בבל. אוצר בלתי ניתן לתיאור של מוצגים תצוגות אפילו סמטת רחוב מעירק של לפני העלייה, רגש עצום הקיף אותי, חוויה שלא ניתן לתאר או לשכוח. בעצם עם גירוש היהודים מארץ ישראל – גלות בבל בכל בית יתכן ויש נצר או שרש מדורות ששהו בבבל בעת כל שהיא.

מרכז מורשת יהדות בבל נוסד בשנת 1973 כמוסד ללא מטרותרווח, במטרה לתעד, לשמר ולהנציח את מורשת יהדות בבל. לשם כך הוקמו מוזאון, מכון מחקר, ספריה וארכיונים.מוזאון יהדות בבל מעניק למבקרים חוויה של מסע במנהרת הזמן אל עברה של המורשת המפוארת העתיקה בגלויות ומציגפרקים מתולדות יהודי בבל במשך למעלה מ- 2,600 שנה.

אני חושב שזה הרבה מעבר להנצחת מורשת יהדות עיראק שאולי המייסדים כמו שלמה הלל חשבו. זה מרכז רוחני חוויתי של פלח רחב מהיהדות ולא רק בעיראק.

??????????

??????????

??????????

אם לדבר על ציונות ועליה זה המקום לחוש, לשמוע אולי לנגוע כי הפרעות והרדיפות בעיראק את היהודים היו גורם דוחף לעליה שהייתה מלאת תלאות, אבל בזכות בן גוריון ואחרים זה הצליח מעבר למשוער, ניתן לומר שאין כיום יהודים בעיראק ואם קיים קומץ של 5 יהודים שכנראה אין להם זיקה למולדת או לדת.

המוזאון מציג את אורח חייהם של היהודים, המנהגים, ההוויוה תרבות וכן מארח תערוכות מתחלפות המתכתבות עםהמורשת והתרבות של יהודי בבל. מבנה המוזאון עוצב סביב מוטיב הבית היהודי המסורתי בעיראק, כשבליבו החצר הפנימית, כמו כן שוחזרו סמטה ברובע היהודי ובית הכנסת הגדול בבגדאד. באמצעות תערוכות הקבע, מוצגת תרומת ההנהגה הרוחנית של הישיבות הגדולות לקיום העם היהודי, כמו גם יחסי הקהילה עם השלטון והחברה הסובבת בתקופות השונות. התערוכות במוזאון מפנות זרקור לעבר הקהילות המרכיבות את יהדות בבל וכן למוסדות העצמאיים שהוקמו על ידן.

בית כנסת- צילום איילת שמש
בית כנסת- צילום איילת שמש

??????????

??????????

במוזאון תערוכות מיוחדות המוקדשות: לאירועים המרכזיים בחייהם של יהודי עיראק במאה ה 20-הפרהוד- פרעות חג השבועות תש"א, הקמת התנועה הציונית בגלוי ובמחתרת, העלייה ההמונית, המעברה וההשתלבות במדינת ישראל.גלותה של יהדות בבל הסתיימה אך מורשתה העשירה חיה ונושמת.

לצד התערוכות השונות מקיים המרכז הרצאות, אירועים, ימי עיון וכנסים במהלך השנה בנושאים שונים ומגוונים מתחום ההיסטוריה, התרבות והפולקלור של יהודי בבל.

 ??????????

??????????

סטנדאפיסטית בפעולה
סטנדאפיסטית בפעולה

הסתובבתי שם בסיור לתקשורת ופשוט התפעלתי וחוויתי חוויה רוחנית של כמיהה לימים וזמנים שחלפו במוצגים הנדירים, ההסברים העשירים והמעשירים ראויים לציון מיוחד.

?????????? ?????????? ?????????? ?????????? ?????????? ??????????

במרכז אוסף עשיר של חפצי יודאיקה, אתנוגרפיה ואמנות כמו גם מסמכים ותצלומים מקוריים, שנתרמו או הושאלו במהלך השנים. כמו כן , במרכז קיים מכון מחקר העוסק בחקר ההיסטוריה והתרבות של יהודי בבל.הוא מספק מידע מחקרי לתערוכות המוזאון, מסייע לחוקרים, מוציא לאור ספרי מחקר ואת כתב העת "נהרדעא" בעברית ובאנגלית. כמו כן הוא מקיים קשרים עם מוסדות מחקר וחוקרים בכל רחבי העולם. ספריית המרכז אוצרת בקרבה אוסף גדול וייחודי העוסק בהיסטוריה ובתרבות של יהודי בבל מההגליות הראשונות ועד ימינו. האוסף מחולק לאוספי משנה של ספרים וכתבי עת, ספרי מחקר ותיעוד, יומנים, תעודות ומסמכים, תמונות, תיעוד בעל-פה, מוזיקה, סרטים וארכיונים אישיים וציבוריים.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

במקום מתקיימים אירועים רבים תרבותיים כמו גם קולינריים, נערכות חגיגות של בר מצווה, ואחרים, טעמתי גם כמה ממטעמי עיראק והיה נפלא, תשמעו מכבדים שלישי בשלייקס ויש סיורים לקבוצות. במרכז אוסף עשיר של חפצי יודאיקה, אתנוגרפיה ואמנות כמו גם מסמכים ותצלומים מקוריים, שנתרמו או הושאלו במהלך השנים. כמו כן  תוכלו אולי לפגוש את ענת אביעד שתפיל אתכם לקרשים

20190909_132430A

ערוק
ערוק
קובה
קובה
סמבוסק
סמבוסק

במהלך הסיור שמענו עדות ממקור ראשון מהעולה האחרון מעיראק עימאד לוי עלה ב 2010 בתקופה האחרונה הוא היה הרב, השוחט מורה ועוד, הוא ומשפחתו עברו את כל הפרעות והרדיפות הפארוד כפי שזה נקרא וגם את התקופה של סאדאם. הסיפור מרתק לא רק בפן האישי אלא כל ההיסטוריה שהוא חווה כילד וראה וכן על אופן עליית היהודים ארצה בדרכים שונות אם אפשר לקרוא לבריחה מעיראק עליה. תקופה מפחידה בה יהודים נעלמו, ניתלו, נרדפו וכולל את ימי מלחמת המפרץ וההפצצות. ב 1992 הוא סומן על ידי המודיעין העיראקי והחל מעקב עליו והאזנה. עם נפילת סאדאם האמריקאים הגיעו וכן מבקרים מישראל כמו איתי אנגל, רון בן ישי ואחרים. ב 2010 הוא עלה לארץ, הוא בן 54 נשוי לאוצרת של המוזיאון.

??????????

מקום מרגש לחגיגת ברית , בר מצווה או אפילו חתונה וימי הולדת.

יותר מכל מקום להתחבר לעבר ולמקורות של עם ישראל.

הקמתם ותפעולם של המרכז והמוזאון לא היו מתאפשריםללא תמיכתם הנדיבה של תורמים מישראל ומרחבי העולם ומצוות מתנדבים גדול המסייע בהפעלתו.

המרכז והמוזאון נגישים לנכים. במקום פועלת מעלית וניתן לשאול כיסא גלגלים

 

שעות פתיחת המוזאון

ימים ב‘, ד‘, ה‘ 09:00 – 15:00

יום ג‘ 09:00 – 19:00

יום ו‘ 10:00 – 13:00

ימי א‘, שבתות וחגים סגור

טל‘: 03-5339278

שד‘ מרדכי בן-פורת 83 , ת.ד. 151 אור יהודה 6022687

אתר המרכז: www.bjhc.org.il

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!