26 באפריל 2024 14:01

חוה"מ פסח לכל המשפחה

עד שלישי, י"ח בניסן, 17-19.4.22

צאו לטייל ולהנות מהטבע, הנוף, הצמחייה והפעילויות  בפסח בנאות קדומים

במהלך חוה"מ פסח מזמין פארק נאות קדומים את הקהל הרחב למגוון פעילויות המתאימות לכל המשפחה.

בפארק המצוי בשיא יופיו, יוכלו המבקרים להנות מפעילות קצת אחרת, להתנתק לכמה שעות מהמרדף היומי אחר הזמן ולגלות, איך בתקופה בה לא היו טלפונים ניידים, שעונים ויומנים; השמש והירח, פירות האילן ובעלי החיים הם אלו שהכתיבו את לוח הזמנים, את השעות, הימים, החודשים והשנים.

אז יצאנו ונהנינו מכל רגע, נכון היה קצת קשה וגם חם אבל שווה כל רגע, זאת ועוד זה חצי שעה מהמרכז ובלי פקקים. מה עוד תבקשו? הנה:

בפסח הזה החלטנו לשלב טיול פריחה עם אטרקציות מים לילדים עם נופי קדם והכל מתחבר לסיפור המקראי ולתקופת החג ולעונות השנה.

הקדמנו לצאת ביום הראשון של החופש והיום הראשון של הפעילות בפארק נאות קדומים שנמצא ממש בצמוד למצפה מודיעין כביש 443, יום ראשון בבוקר 25 דקות נסיעה מראשון לציון.

לאחר הכוונה מסודרת אל האתר והחנייה קבלת פנים ביער מרכזי עם עבודת יצירה לילדים שעון שמש מחמר שיתייבש ויחכה להם בסוף המסלול.

קיבלנו גם מפה שהילד מאוד נהנה לבחון ולחקור באמצעותה.

תחנה שנייה ממש על שפת אגם עם דגים וברווז, חיכתה לנו רכבת 2 מקומות אחרונים בהחלט לנסיעה מרתקת ברחבי השמורה, לפנינו שדות חיטה, פריחה של תורמוסים כלניות ושלל פרחים שהצטערתי שלא הכרתי את שמם.

נפתח מולנו חלון הצצה לעמק רחב ידיים ותצפית לנוף משגע שבהליכה רגלית וודאי שלא היינו מגיעים.

לאחר ירידה במקום בו עלינו, התחלנו הליכה באחד המסלולים מתוך בחירה של 2 מסלול אביב 1.5 ק"מ או העיתים 2.5 ק"מ.

פגשנו במדריכה שסיפרה לילדים על הגורן העתיק בתחנה, על עונות השנה, על משמעות של השמיטה ושנה מעוברת. והתנסינו בכלים עתיקים.

לאחר מכן פנינו הלאה לחוויה מיוחדת של משיכת חבל מתוך בור מים אמיתי הילדים זכו להשפרצה מרעננת ולחוויה נהדרת.

המשכנו בשביל שכולו פריחה וצמחי תבלין מטופחים זוטה זעתר אורגנו בר והכל בצל של עצים עתיקים עם שילוט על כל עץ שכולל מידע קצר כך המשכנו עד לאגם נוסף שבו התנסינו בהרמת מוט עץ שמוציא מים מהאגם בדלי, וסיבוב ושיתוף פעולה של הילדים בידיות עץ שמסובבות גלגל כדים שעובד על עיקרון של טחנת מים שאלו נשפכים לתוך צינור סלע ישר לידיים ולרגליים יחפות.

המשכנו הלאה לסדנה של תיפוף והכרת כלים אותנטיים כמו די'ג וכלים נוספים. הורים נחו ושתו קפה טורקי שהוגש חינם בעוד הילדים מאכילים כבשים ועזים בצל יש להדגיש.

לאחר מכן ניגשנו לעבודת לבני בוץ ובנייה חופשים וגם עמדות צילום מלך פרעה ודמויות מהתקופה.

עוד בדרך מגדל שבקומה הראשונה שלו כלי עץ משולב לשאיבת מים ובקומה התחתונה מתוך נקיק במערת סלע מושפרצים בלחץ המים הנשאבים לשמחה ולששון הילדים הנלהבים.

ריענון של ממש.

מכאן ממשיכים 10 דק' בעצם בהליכה ארוכה בעלייה וגם בהחלט היה חם לא פשוט אבל לפחות הגענו חזרה ליער קבלת הפנים נחנו נרגענו עם קרטיבים בפינות ישיבה.

ובדיוק היה לנו זמן לתפוס מקומות מצוינים להצגה על הזמן- שמלמדת את הילדים על המשמעות של ידיעת הזמן והבנתו על פי גורמי השמיים והטבע.

בהחלט היו עוד תחנות אבל לא עלה בידינו לאתר אותן אולי נצליח בפעם הבאה.

אינפורמציה חשובה:

ברוח חג הפסח מוזמנים המבקרים לעשות את כל מה שעשו האנשים בימים ההם: לצאת אל השדות הפורחים בשלל פרחים אביביים, לשמוע בגורן מדוע פסח תמיד באביב ואיך האביב הוא שלב בהבשלת החיטה ולאורך המסלולים גם לפתור כתבי חידה בכתב חרטומים.

לרשות המבקרים יעמדו 2 מסלולים המותאמים לכל המשפחה: מסלול ארוך (2.5 ק"מ) ומסלול קצר (1.5 ק"מ) המיועד גם לעגלות. לאורך המסלולים יוכלו המבקרים להנות מנקודות הדרכה, תצפיות נוף ומתקנים חקלאיים קדומים.

במסלול הארוך מוזמנים לבקר בגלגל פסיפס העיתים –  לוח שנה עגול וגדול שבעזרתו ניתן להבין מהם ההבדלים בין שנת ירח לשנת שמש ואיך חודש אחד עושה את כל ההבדל;  לעצור במעלות אחז – מתקן מדידת זמן עתיק הבנוי מגרמי מדרגות ומשוחזר על פי דגם שעון מצרי ולהנות מסיפור על מלך שעבורו הלך הזמן לאחור.

פסח בנאות קדומים צילם אלדד מאסטרו

המסלול הקצר כולל מגוון תחנות המסמלות את בוא האביב כמו התנסות בדליית מים מבור מים קדום, בתחנת שעון השמש – איך קובעים פגישה ומודדים זמן ללא שעון ומפגש בדיר עם טלאים וגדיים צעירים ומתוקים.

בנוסף, יתקיימו ברחבי הפארק מגוון פעילויות כיפיות כמו: סיור מרתק בתיורית – רכבת הפארק בין המתקנים החקלאיים הקדומים ונופי פריחת האביב (בתוספת תשלום), בנייה בלבני בוץ, הכנת שעון שמש אישי במתחם יצירה מהטבע, מופע מוסיקלי "מסע עולמי בעקבות הצלילים" מופע אינטראקטיבי לכל המשפחה (בכל שעה עגולה בין 11:30-16:30), הצגה מקורית "הזמן נשתנה" המספרת על כפר עברי קדום בו הזמן לא מתוזמן (כל שעה עגולה בין 11:30-16:30), בפינת הסלפי – מוזמנים הילדים להתחפש לרועי צאן עם תלבושות ברוח התקופה ולהצטלם בנופים תנ"כיים וגם עם מגוון דמויות קאט אאוט היישר מההגדה.

פארק נאות קדומים

חוויה תנ"כית בפנינת טבע קסומה הממוקמת על הדרך שבין תל אביב לירושלים (ע"י מודיעין). רק 20 דק נסיעה מהעיר הסואנת מוזמנים המבקרים למסע קדום אל ארץ התנ"ך. על פני 2500 דונם באזור יער בן שמן, נשתלו צמחי ארץ ישראל העתיקה, נחפרו ושוחזרו מתקנים חקלאיים קדומים – כרמי הגן והזית, בריכות המים, בעלי החיים והנופים המרהיבים הופכים את הביקור בנאות קדומים לחווייה קסומה לכל המשפחה בכל טווח הגילאים. במקום חניה חינם בשפע, מתחמים לפיקניק עצמאי, פינות מוצלות ומסלולים נגישים.

"סודות הזמן האבוד" – פארק נאות קדומים

חול המועד פסח, 17-19 באפריל, ט"ז-י"ח בניסן א'-ג', בין השעות 9:00-17:00 כניסה אחרונה בשעה 15:00

עלות: 50 ₪ למשתתף מגיל 3 , נסיעה בתיורית בתוספת 10 ₪ לאדם.