27 באפריל 2024 4:45
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

רשימו, להקת מחול ורטיגו

צילום-מעיין-חותם

הרושם של המחול שנותר בנו פנימה, התנועות, גמישות הגוף, הניתורים, המחול לא נעלמים! רושם שהמחול של להקת ורטיגו הוא ללא גבולות של יכולת אנושית ויחד עם זאת הוא אנושי מאוד, מדבר אל הצופה, לא נותן לו ל"נשום" בין סשן לסשן בין תנועה לתנועה אשר ממלאת את הבמה בהמון קצב, ריתמיקה, ואור גדול.

להקת המחול ורטיגו הציגה את הבכורה לעבודתה החדשה של נעה ורטהיים, 'רֶשִימוֹ'  Reshimo צפיתי במחול באולם סוזן דלל.

 

קצת על המחול והלהקה

רֶשִימוֹ – רושם של הדבר, שנותר בנו פנימה, לאחר הסתלקותו.  מושג קבלי שמהותו הינה: רושם האור – הקו הדק המשוך על הכלי, שנותר עם הסתלקות האורות.  ההתגלות של מה שנותר בחלל הפנוי.  המסע בחלל הפנוי הוא הזמן בו הנפש מזומנת לכל.  הרשימו מעורר את התשוקה למצב העתידי.

בעבודתה החדשה עוסקת הכוריאוגרפית נעה ורטהיים במעברים בין התנועה האינסופית, הכאוטית, המופשטת, לרגע הקונקרטי.  מתחקה אחר היש הראשוני, הנסתר, ומעוררת מתוכו תשוקה אל מה שתחום בזמן ובמקום.  היא מכלילה את המרווח וההמתנה כמהות חיה בתהליך בריאה.  במקצב מלא חיות ומשחק היא מתבוננת מחדש במצטבר והרוחש בקרבה של השהות.  מייצרת חלל פנוי מחוקיות בתוך ההוויה, המשמש מגנט לחיפוש אחר רגש, ידע ויצירה. 

המחול עצמו נע בין תנועות שכיבה ותנועה על הבמה באמצעות הנעת האגן הירכיים בפיתול שלא ראינו על  במה, עד להתרוממות ותנועה מעגלית והיפרדות לזוגות ובודדים תוך תנועה המדגישה לא רק את ביכולת והגמישות אלא נותנת ביטוי לתוך של האדם לנפש, ובכך היא נוגעת בכל אחד ואחד מהצופים, ממש מהפנטת.

לכל אחד ואחד מהרקדנים או הרקדניות, שמונה במספר, יש ייחודיות משלה על הבמה, נכון יש בולטים יותר ובולטים פחות אבל כולם  ממש מעולים. אני חושב שהיה זה איל ויזנר שהפגין בקטע סולו את היכולת לשלוט ( ולהפגין ) את שרירי הגוף ואפילו קטע מחול סולו זה היה מהפנט.

תומר נבות היה מבחינתי כצופה המאזן והמעניק משהו רוחני מיוחד למחול

מריה סלבק, ויעל ציבולסקי  האש על הבמה, איזו יכולת אדירה. ואם איני טועה בזהויות אמי וילונסקי היא החושניות והשקט שחודר עמוק.

וכפי שציינתי כולם יחד יצרו כאן שעה של מחול אדיר.

צילום מעיין חותם

קטע הסיום הוא חוויה נפשית שנותנת ביטוי עמוק למקום ממנו באו הרקדנים והמהות של להקת ורטיגו. זהו מחול שבו עלי שלכת נושרים והרקדנים מתמזגים עם האדמה ואחד עם השני , לפעמים הדרך בה הרקדניות מרפות את כל גופן המונח על הרקדן המניף אותן מעללה והן ממש מתמזגות עימו  היא מדהימה.

להקת המחול ורטיגו נוסדה על ידי נעה ורטהיים ועדי שעל בירושלים בשנת 1992.  הלהקה זוכה להכרה וביקורת מצוינת בקרב אנשי מקצוע והקהל הרחב, ואף זכתה להוקרה ופרסים על יצירותיה וביצועיה.

להקת המחול ורטיגו רואה בעצמה יוצרת אמנות הבאה במגע עם הנוף התרבותי-חברתי בתוכו היא פועלת.  ורטיגו יוצרת שפה אמנותית תנועתית כאמצעי ליצירת מגע בין אנשים, קבוצות, קהילות ומעגלי חברה בכל העולם.

הלהקה מייצגת את ישראל בפסטיבלים החשובים בעולם, יוצרת קופרודוקציות עם מיטב להקות המחול בארץ ובחו"ל ומשמשת כסוג של שגרירה המייצגת את האמנות הישראלית במיטבה. 

המחול הזה עם עלי השלכת מחבר בין אחד המסרים העיקריים של להקת ורטיגו לחברה: כפר האמנות האקולוגי הינו מרכז תרבות כפרי הלומד ומלמד את הקשר שבין תנועה לאדמה ומציע מודל לחיים אלטרנטיביים: מרכז שנבנה באדמה, פועל באמצעות אנרגיה חלופיות, מחויב למחזור זבל, שירותי קומפוסט וכד'. 

אלפי מבקרים מהארץ ומהעולם עוברים מדי שנה השתלמויות וסדנאות בכפר בנושא בנייה אקולוגית, קיימות ותנועה.

המופע הוא בכורה חדשה שהינה שיאה של שנה פוריה במיוחד בה חגגו הלהקה ומייסדיה 20 שנות פעילות, ופתיחתה של שנה רווית עשייה בה תסייר הלהקה ברחבי הארץ עם המופע החדש, ובקיץ תתכבד הלהקה לפתוח שלושה פסטיבלים חשובים בתחום התרבות: פסטיבל מרסיי בצרפת,American Dance Festival  בארצות הברית ופסטיבל נאפולי באיטליה.

https://www.youtube.com/watch?v=etXZfgFZsys

לאחרונה אף זכתה הלהקה בפרס שרת התרבות לביצוע של להקה במחול אמנותי לשנת 2013.

 

לאחר מופעי הבכורה ירושלים ותל אביב, תצא הלהקה לסיבוב הופעות ברחבי הארץ עם המופע "רשימו".

עדיין יש מופעי בכורה שתוגלו לחזות

  • עמק יזרעאל –  יום ד', 19.3.2014, בשעה 20:30 אולם תרבות עמק יזרעאל
  • כרמיאל – יום ה', 20.3.2014, בשעה 20:30, היכל התרבות
  • חוף הכרמל –  יום ב', 24.3.2014, בשעה 20:30, אולם התרבות חוף הכרמל
  • מודיעין – יום ג', 29.4.2014, בשעה 20:30, היכל התרבות במודיעין
  • גני תקווה – יום ה', 1.5.2014, בשעה 20:30, היכל התרבות מרכז הבמה

 

כוריאוגרפיה:                                    נעה ורטהיים

ע. כוריאוגרפית, יוצרת שותפה:        רינה ורטהיים-קורן

רקדנים ושותפים ליצירה:                שון אולס, איל ויזנר, אמי וילונסקי, יובל לב,
תומר נבות, מריה סלבק, מיכה עמוס, יעל ציבולסקי 

מוסיקה:                                           רן בגנו

עיצוב  תלבושות:                רוזי כנען

עיצוב במה ותאורה:                          דני פישוף – מג'נטה

אורך המופע:                                     כשעה

לפרטים ורכישת הכרטיסים:   www.vertigo.org.il

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!