26 באפריל 2024 6:16
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תזמורת ירושלים מזרח ומערב אהוד בנאי – תחנות בזמן

תזמורת ירושלים מזרח ומערב אהוד בנאי – תחנות בזמן

 

האופרה הישראלית ממשיכה את הסדרה מזרח ומערב במסגרה צפינו במופע המרגש של אהוד  בנאי. באמת שהנגינה של תזמורת מזרח ומערב והעיבוד שהם עשו לשירים של אהוד בנאי עשו צביטה בלב, המאוולים האדירים, נגינת של כלי בשם 'נאי' – חליל הערבי, ועוד , הקאנון והדרבוקות השתלבו מצוין עם הגיטרות של בנאי, קלסית וחשמלית. זה היה מופע "קצר" של כמעט שעתיים ללא הפסקה שלא רציתם שיסתיים. זאת ועוד זמרת אורחת סמא שופאני שפתחה בשיר "בארץ אהבתי" והמשיכה בדואטים עם בנאי, גרמה לי ולקהל להתרגשות עד דמעות.

לקראת הסיום אהום בנאי נתן כמה שירי סולו אחד עם המנצח תום כהן במנדולינה שלו וגם מפוחית, החזיר אותנו לעיר מקלט כל מה שאנו מחפשים במופע אופרה בימים אלו – עיר מקלט מכל ההמולה.

והמנצח שלפי אהוד בנאי כעובדה כל פרק תהילים מתחיל ב"למנצח שיר מזמור" המנצח תום כהן זו פצצת מוזיקה ושירה מתקתקת (במובן הטוב) ברגע שהוא מרים את השרביט בתנועות התנופה שלו אתה שבוי!

אהוד בנאי, אחד מעמודי התווך של התרבות הישראלית בת זמננו, הטרובדור הכנעני שעיצב את ה- DNA של המוסיקה הישראלית, במופע משותף עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב, בו הוא יצא יחד עם התזמורת ועם הקהל למסע דרך תחנות בזמן: מהפיוט הפרסי שספג בבית אביו, דרך השפעות הרוק שהשאירו חותם על הצליל שלו, ההצלחה הראשונה והנסיקה לכתיבת להיטי הענק שמלווים את פסקול חיינו.

הוא פתח בפיוט

"שימו לב אל הנשמה:

לשם שבו ואחלמה

ואורה כאור החמה

שבעתיים לפנות בקר"

והמשיך  עם זמנך עבר.

הרפרטואר שלן עצום בין היתר הוא שר "בלוז כנעני", "טיפ טיפה", "עבודה שחורה", "דוד ושאול", "פלורנטין", "הילד בן שלושים", "הכוכב של מחוז גוש דן", "עיר מקלט", "ג'מלי פורוש" "יוצא לאור" "היברומן"  ואחרים.

השילוב והתיזמור למילים שלו ולתזמורת היה משהו נדיר שאם לא תמצאו עוד מופע כזה ( נדמה לי יש בהרצליה בינואר) לא תבינו. תזמור ומנגינה ויחד עם סמא שופוני לא יכול גם למנוע מחשבה שהתרבות (אחרי האוכל) חייבת הביא לדו קיום.

אהוד בנאי: "את תום כהן הכרתי בזכות העבודה המשותפת שלו עם כנסיית השכל שאליהם גם אני התחברתי ושיתפתי פעולה פעמים רבות. יש לי תחושה שקיים חיבור טבעי ולא מאולץ בין היצירה שלי לבין העולם המוסיקלי הרב גווני של תום ותזמורת ירושלים מזרח ומערב. גם אני כמוהם עומד על פרשת דרכים בצומת שבין טאר לגיטרה ובין מפוחית בלוז לסרנדה.
בקשר המתהווה עם התזמורת אני מרגיש שאני נכנס לתוך הרפתקה מוסיקלית מרתקת, ושזה בדיוק הזמן הנכון לזה.

בזמנים האלה המוסיקה היא גשר על מים סוערים, היא הקול האנושי שמבטא את עצמו באמצעות צלילים, שנותנים כנפיים למילים, הקול האנושי הבודד שמחפש את החברותא, את ההד, את המשותף והמאחד.

תום כהן, מנהל מוסיקלי, מנצח ומעבד: "כתזמורת ששמה לעצמה למטרה לנסח צליל ישראלי חדש ועתיק בו זמנית, כזה ששואף לבשר עתיד במקביל להיותו נטוע עמוק בעבר – אנחנו רואים חשיבות עליונה בהתעמקות ביצירתם של אמנים שיצירתם האישית השפיעה עמוקות ואף עיצבה את ה-DNA התרבותי של כולנו"

תזמורת ירושלים מזרח ומערב מורכבת ממוסיקאים משלוש הדתות, ממוזיקה קלאסית מערבית ומוסיקה מאזור המזרח התיכון, מצעירים וממבוגרים, מתזמורת המשלבת כלי מיתר, כלי נשיפה כלי נגינה ערביים וחטיבת קצב מלאה גרוב.

אומרים שהמוסיקה היא המחברת את הדו-קיום, יתרה מזאת תזמורת ירושלים מזרח מערב היא ממש הדו-קיום.

תגידו אתם זוכרים את האודישן הזה

https://www.youtube.com/watch?v=bkqUdQh-b1Y

סמא שופאני שרה מגיל 5 אבל הכרנו אותה דרך התכנית "The Voice" נחשבת למובילה בין הזמרות לגילה בעולם הערבי. למדה באקדמיה למוזיקה בירושלים, ושרה גם בעברית

זכינו, זכינו, זכינו לשמוע אותה

אחד מהקונצרטים הווקאלים המוצלחים שהאופרה מביאה לקדמת הבמה במיוחד עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב קונצרט שצובט בלב, חודר לנשמה ובראשו אהוד בנאי איש צנוע, עשיר במילים ולחנים שר מילים מהלב לנשמה.

שתפו את הפוסט!