26 באפריל 2024 8:14
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרשת בסוכות

מהו חג סוכות ומה עושים אם יש גשם בסוכות.

המצווה היא מדאורייתא שנאמר:

ויקרא פרק כג

לג וַיְדַבֵּר יְהוָה, אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר.  לד דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר:  בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם, לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה, חַג הַסֻּכּוֹת שִׁבְעַת יָמִים, לַיהוָה.  לה בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, מִקְרָא-קֹדֶשׁ; כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ.  לו שִׁבְעַת יָמִים, תַּקְרִיבוּ אִשֶּׁה לַיהוָה; בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי מִקְרָא-קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְהִקְרַבְתֶּם אִשֶּׁה לַיהוָה, עֲצֶרֶת הִוא–כָּל-מְלֶאכֶת עֲבֹדָה, לֹא תַעֲשׂוּ.  לז אֵלֶּה מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ:  לְהַקְרִיב אִשֶּׁה לַיהוָה, עֹלָה וּמִנְחָה זֶבַח וּנְסָכִים–דְּבַר-יוֹם בְּיוֹמוֹ.  לח מִלְּבַד, שַׁבְּתֹת יְהוָה; וּמִלְּבַד מַתְּנוֹתֵיכֶם, וּמִלְּבַד כָּל-נִדְרֵיכֶם וּמִלְּבַד כָּל-נִדְבֹתֵיכֶם, אֲשֶׁר תִּתְּנוּ, לַיהוָה.  לט אַךְ בַּחֲמִשָּׁה עָשָׂר יוֹם לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי, בְּאָסְפְּכֶם אֶת-תְּבוּאַת הָאָרֶץ, תָּחֹגּוּ אֶת-חַג-יְהוָה, שִׁבְעַת יָמִים; בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן שַׁבָּתוֹן, וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי שַׁבָּתוֹן.  מ וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן, פְּרִי עֵץ הָדָר כַּפֹּת תְּמָרִים, וַעֲנַף עֵץ-עָבֹת, וְעַרְבֵי-נָחַל; וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם–שִׁבְעַת יָמִים.  מא וְחַגֹּתֶם אֹתוֹ חַג לַיהוָה, שִׁבְעַת יָמִים בַּשָּׁנָה:  חֻקַּת עוֹלָם לְדֹרֹתֵיכֶם, בַּחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי תָּחֹגּוּ אֹתוֹ

ונשים לב ל:

בפרק כ"ג שבספר ויקרא (פס' מב-מג):

בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ, שִׁבְעַת יָמִים; כָּל-הָאֶזְרָח, בְּיִשְׂרָאֵל, יֵשְׁבוּ, בַּסֻּכֹּת.  מג לְמַעַן, יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם, כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם:  אֲנִי, יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם.  מד וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה, אֶת-מֹעֲדֵי יְהוָה, אֶל-בְּנֵי, יִשְׂרָאֵל.

זאת אומרת המצווה שהעביר משה לבני ישראל היא לשבת שבעה ימים בסוכה זו המצווה!

 

מצאתי דין בשיעור שקיבלתי מאת המרן הרב הגאון מרדכי אליהו שליט"א

ונאמר שם: " ירדו גשמים

אם יורד בליל ראשון של סוכות גשם מה הדין לענין ישיבה בסוכה? יש בזה מחלוקת:
השו"ע אומר: אם יורד גשם פטור מן הסוכה, ויקדש בביתו ויברך 'שהחיינו', אבל 'לישב בסוכה' אינו יכול לברך.
אומרהרמ"א: אם יורדים גשמים יקדש בסוכה ויברך 'שהחיינו' ו'לישב בסוכה' ויאכל כזית לחם.
שואלים הפוסקים: הרי אתה פטור אם יורד גשם?
ועונה הרמ"א: פטור בשאר ימי השבוע של החג, אבל בליל ראשון אתה חייב לאכול כזית בסוכה גם אם יורד גשם."

 

ומכאן לאגדה שלי:

מספרים על הרבי משטייפץ שהיה יושב בסוכה שבעת ימי החג גם בגשם גם בשלג וסופה. באו אליו תלמידיו ושאלוהו

 

 " רבי מדוע אינך נכנס לבית?"

ענה להם שהוא מקיים מצוות ישיבה בסוכה כהלכתה

אמרו לו " הרי בפלשתינה תנו רבנן כי אם יש גשם הרי פטור הוא רק יאכל לחם כזית ויקדש את החג"

ענה להם " ומצוות ישיבה בסוכה מנין באה? מפלשתינה או מהקב"ה למשה במדבר סיני?"

ענו לו "  מאוהל מועד ציווה הקב"ה על משה"

שאל " והיכן ישבו בני ישראל בסוכות שציוונו הקב"ה לשבת בהן"

ענו לו " במדבר סיני כבוד הרב " שנאמר  בתורה בספר במדבר " ה ויסעו בני-ישראל, מרעמסס; ויחנו, בסוכות.  ו ויסעו, מסוכות;"

שאל הרב" ובמדבר היה להם בית להיכנס אליו בגשם?"

ענו לו " אילו היה גשם לא היה זה מדבר רבי "

הביט בהם הרב ובכה כי לא זכו ללמוד תורה כהלכתה.

מה תלמוד לומר

האם צדק הרב בקיימו את מצוות האלוהים?

האם יש זכות  לרבנים וחכמי ישראל לשנות מצווה ברורה של אלוהים?

 

תלמוד לומר

עשה הכל בהתאם לזמן ולמקום.

שתפו את הפוסט!