26 באפריל 2024 12:26
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"אגם הברבורים" – בלט על הקרח בביצוע האימפריאל אייס סטארז


זו לא אגדה, אולם פעם לפני שבתי-הספר לימדו בשביל ציונים, למדנו גם מוסיקה, כן קצת תרבות. במסגרת לימודי המוסיקה תמיד נחשפנו ליצירות האגדיות של צ'ייקובסקי: " מפצח האגוזים" ו- " אגם הברבורים". אלו יצירות בנות אלמוות שנחקקו בתודעה שלנו לכל החיים.

מי יכול לוותר על מופע בלט על הקרח ליצירה זו? נכון זה שונה מבלט קלאסי, אולי אפילו קצת קרקס אולם זו הופעה מדהימה!

האופרה הישראלית אירחה את רקדני האימפריאל אייס סטארז שמציגים  את יצירת המופת הקלאסית הזו, וכן לדעתי לראשונה בלט על הקרח מוצג בהיכל האופרה הישראלית בתל אביב. הבמה כוסתה בקרח לקראת ההופעה של כוכבי IMPERIAL ICE STARS ביצירת הבלט הפופולארית והאהובה ביותר בכל הזמנים – אגם הברבורים – למוסיקה הסוחפת של צ'ייקובסקי. להקת הבלט נוסדה ב 2004 והמנהל האמנותי של הלהקה והכוריאוגרף שלה הוא טוני מרסר, אחד מהכוריאוגרפים המובילים בעולם המחול על הקרח. ב-17 השנים האחרונות הוצגו הפקותיו בכל העולם בהצלחה רבה. כבוגר לימודי דרמה במנצ'סטר החל את הקריירה שלו כמעצב תאורה בעל שם עולמי.

רקדני הבלט  מעולים ולא לשווא הם עטורי מדליות. חלקם אף אלופי עולם באליפויות החלקה על הקרח. בכלל אוסף כזה של רקדנים בעלי שם עולמי מי שלא זכה לראות הפסיד.

המחול על הבמה שכוסתה בקרח עוצר נשימה, הם סחפו את הקהל לתשואות והדהימו בביצועים מרהיבים, חלקם ממש אקרובטיים, וקשה להאמין בכושר הגופני של הרקדנים שלפעמים נושאים רקדנית או שתיים תוך כדי החלקה על הקרח.

גם התפאורה הייתה מעולה, מתאימה ומתחלפת בהתאם לפרקי הסיפור והתלבושות מרהיבות. מורגשת יד מקצועית ביותר מהרמה הכי גבוהה שהושקעה במופע זה.

זהו סיפור מתקופה שבה היה מקובל להציג נשים כברבורים וברבורים כנשים (או גברים), וגם על מכשף רשע שהפך את הנסיכה אודט לברבור(ה) שכל היום מעופפת בחברת נערותיה הברבורות, ורק בשעות הלילה היא נוחתת על שפת האגם וחוזרת להיות אישה. לפי הסיפור רק אם גבר צעיר יישבע לאהוב אותה לנצח וישא אותה לאישה, היא תשוחרר מהכישוף ותהפוך בחזרה לנסיכה בשר ודם. אך אם הנסיך יבגוד בה לאחר שיישבע לה אמונים, הנסיכה תמות.

הנסיך אמנם מתאהב בנסיכה-הברבור, אבל המכשף מפתה אותו להפר את שבועתו ולהסב את אהבתו לאודיל – ברבור שחור מהפנטת ביופייה הדומה כשתי טיפות מים לברבור הלבן (אודט) שיצר המכשף.

הנסיך נכבש על ידי אודיל ונשבע לה אמונים, אודט מוכנה למותה, וכאשר מנסה הנסיך להציל אותה, הוא טובע באגם ביחד איתה. באהבתם המשותפת הם מבטלים את כוחו של המכשף. כמובן שבמופע זה יש שינויים מהסיפור הקלאסי והוא די מפתיע אבל ההצגה על הבמה נפלאה וזוכה לתשואות.

זהו אחד מהמופעים הווירטואוזים והמפתיעים שנראו על הבמה. במערכה הראשונה מתוארת חצר הארמון בקבלת אורחים וכניסה מלכותית בה אנו זוכים להכיר את הנסיך זיגפריד ואת אודיל וכמובן את הרוזן פון רוטברט (הרע).

לאחר מכן תמונת האגם במנגינה הקלאסית המוכרת ואהובה כאשר הברבורות רוקדות על האגם הקפוא. כאן במפגש האוהבים בין הנסיך לברבורה אודט מתחיל הקרקס במעוף הרקדנית למרומי הבמה (קשורה לחבל דקיק) אבל קרקס או לא, הקהל נשבה בביצוע המהמם. אבל לא נקפח את הרוזן שמסיים את הסצנה כשהוא חורט עיגול אש על הקרח כשהוא עומד בתוכו. מדהים כבר אמרתי?

המערכה השניה מחזירה אותנו לארמון לרוזן הרע וליום הולדתו של הנסיך והנשף והמחולות. ממש מקסים. הנסיכות נכנסות לאולם הנשפים ואנו צופים במחולות הספרדיים, באיריים, באיטלקיים, ברוסי, ובהונגרי. שלל תלבושות ורקדניות מהממות.

המערכה האחרונה בה אודט מתעמתת עם הרוזן ובסופה הזמנה לד קרב חרבות בין הנסיך לרוזן רוטברט והסיום.

סך הכל 14 תמונות, סצנות שלא נשכח הרבה זמן.

פס הקול המוקלט בביצוע התזמורת הסימפונית של מנצ'סטר בניצוח טום דאנקן  היה איכותי וצלול.

אז קרקס או בלט על הקרח, כל מה שצריך לבקש מהגברת חנה מוניץ שתמשיך לעשות לנו שמח כי ללהקה הזו יש את הביצוע למפצח האגוזים, ועוד….

שתפו את הפוסט!