26 באפריל 2024 19:52
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הרקוויאם של מוצארט במשכן אומנויות הבמה

באופן מוזר יצא שמוצארט החל בכתיבה של הרקוויאם חודשים מועטים לפני מותו שלו לפי הזמנה של הרוזן פון ואלזג שטופך אשר רצה להנציח את מותה של אשתו.

אולם הרוזן שילם עבור היצירה ואין איש יודע למה התכוון, יש הסוברים שלצורך האדרת שמו עצמו. כך הוא נהג לעשות ,לרכוש יצירות ממלחינים ולהוציא לאור בשמו כאילו הוא חיבר אותן.

מוצארט לא הספיק להשלים את ההלחנה והכתיבה, הוא רשם את הפתיחה (Requiem aeternam) ואת  " הקיריה" או חלקה, ואת התפקידים הווקאליים של רוב הפרקים. וכמה פרקים לחלק מהכלים. אולם היצירה לא הושלמה. מאחר והתקבל התשלום קונסטנצה רעייתו פנתה לפי המשוער לזיסמאייר להשלמת היצירה באוםן שלא יהיו עדויות וסימנים לכך בגוף היצירה. כיום יש עדויות ברורות על פי שני העתקים שהשתמרו אלו מן החלקים מוצארט כתב ואילו זיסמאייר.

איך שלא יהיה יצאה לנו יצירת מופת גאונית.

הרקוויאם מוסיקה ליטורגית נוגנה על ידי התזמורת הסימפונית ירושלים במשכן לאומנויות הבמה  האופרה בתל אביב.


יואב תלמי, מנצח
אלה וסילביצקי, סופרן
נעמה גולדמן, מצו-סופרן
נמרוד גרינבוים, טנור
נח בריגר, בריטון
המקהלות
האנסמבל הקולי החדש, מקהלת עדי ומקהלת שחר

ביצירה 7 חלקים

הפתיחה Requiem aeternam בביצוע מקהלה וסופרן

Kyrie בביצוע המקהלה

Sequentia בביצוע מקהלה וזמרים

OffertoriumDomine Jesu Christe מקהלה וסולנים

Sanctus & Benedictus  ביצוע מדהים של המקהלות והסולנים

Agnus Dei  מקהלות בביצוע מדהים

Communio הסיום מקהלות

 

אין ספק שמדובר בביצוע מדהים של המקהלות והסולנים, אבל כמי שמבין קצת במקהלות מי רק יכול לשבח את כח העמידה ( שעה ) ואת הביצוע המושלם שראוי לכל השבחים.

מקהלת עדי היא מקהלה צעירה הוקמה ב 2006 על ידי ישי שטקלר וגוני בר סלע ובה 25 זמרים צעירים. כיום בניצוחו של עודד שומרוני בוגר תואר שני למוסיקה ומחול באקדמיה למוסיקה ירושלים, למד גם אצל מנדי רודן ז"ל. הציגו יכולת מופלאה. המקהלה מבצעת מגוון יצירות מתקופת הרנסנס ועד ימיו ומציגה בראש שירת א-קפלה. המקהלה השתתפה בקונצרטים בארץ ובחו"ל.

 

מקהלת " שחר"   מקהלה גדולה עם כ 30 זמרים וזמרות המקפידים על מצויינות בשירה ומקצוענות עם רפרטואר מתקופת הבארוק, הרנסנס ומוסיקה מודרנית בת זמננו. המנצחת גילה בריל  בוגרת האקדמיה למוסיקה בתל אביב מובילה את המקהלה ואכו למקהלה היו הופעות מצוינות באבו גוש ובדומציון וזכו לתשואות ושבחים.

הזמרים והזמרות היו מעולים

יש לציין את הסופרן אלה ויסלביצקי  ילידת רוסיה זוכת פרסים רבים והופיעה בקונצרטים ורסיטלים בעולם . הפיעה בארץ בכמה אופרות בתפקידים שונים, בין היתר בדון ג'ובני, הנזל וגרטל, נישואי פיגרו חליל הקסם ועוד.

נעמה גולדמן מצו סופרן ילידת הארץ היא זו שכאשר השתבשה ההופעה של כרמן למרגלות המצדה ביצעה את תפקיד כרמן בהתראה קצרה וקצרה את תשואות הקהל!  הופיעה במגוון

אופרות כמו, קולריה רוסטיקנה, לוצ'יה די למרמור, ריגולטו, לואיזה מילר, טבעת החנק, חליל הקסם ועוד ועוד. הופיע בקונצרטים עם רוב התזמורות בארץ וגם כסולנית בקונצרטים בעולם. כבוד!

 

נמרוד גרינבוים טנור מוכשר יליד הארץ הופיעה עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית וביצע תפקידים מגוונים במספר רב של אופרות וקונצרטים. הופיע בפסטיבל ישראל , זכה במלגות ועוד.

 

נח בריגר  בריטון מרשים, גם הוא יליד ארץ הופיע בארץ עם כל התזמורות לרבות הפילהרמונית הישראלית בניצוח זובין מהטה. גם בסימפונית ראשון לציון , תזמורת רשות השידור ועוד.ביצע תפקידים ברפרטואר ליטורגי ומגוון קונצרטים . זכה בפרסים ומלגות. נח בריגר ביצה עשרות תפקידים באופרה בהם במאדם בטרפליי , לה בוהם, כרמן, הילד החולם, טוסקה ועוד

 

בקונצרט נוגנה גם היצירה:


תלמי –ממעמקים בבכורה ישראלית, היצירה יותר מוכרת בעולם הליטורגי בשמה הלטיני De Profundis


למרות שזו יצירה בהלחנה ישראלית מאוד נהניתי במיוחד עקב התרומה המוצלחת של המקהלות

 

השירים

אלי אלי למה עזבתני ( תהילים כב' )

 

Deus, Deus meus  respice me

 

קינה של אריאנה מאת מונטוורדי

 

שירה של לאה גולדברג מחלומי זועקת הצפירה

 

שירה של רחל אל ארצי

 

השיר ממעמקים ( המרשים כיוון שחלק מהמקהלה שר מאחורי הקלעים)

 

 

הנה ראיון שנערך עם המלחין יואב תלמי טרם הקונצרט

https://www.youtube.com/watch?v=9szHEnR788I

וקטע שמצאתי ביו טיוב שהוקלט להבנתי בקוויבק קנדה ב 2012

 

https://www.youtube.com/watch?v=qFne_tcrEZM

 

אחד המלחינים והמנצחים שהרשימו אותי בתנועה ובניצוח על הבמה לאחרונה.

 

תשואות!

שתפו את הפוסט!