27 באפריל 2024 7:51
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מזבוב ועכביש מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה

 

מעשה במלך אחד שהיו עליו כמה מלחמות כבדות ונצח בהן, כבש ארצות רבות ולקח שבויים הרבה. והיה המלך עושה סעודה גדולה. והיו עושים שם ענייני צחוק, וצווה המלך להביא לו הספר שהיה כתוב בו הנימוסים וההנהגה של כל אומה ואומה. ובכל מקום שהיה פותח את הספר, היה רואה שכתוב בו ההנהגה והנימוסים של האומה,כדרך שהיו עושים בעלי השחוק, ובתוך שהיה המלך יושב על הספר, ראה שהיה עכביש, ומצד השני היה עומד זבוב. מן הסתם להיכן הולך העכביש? אל הזבוב. ובתוך שהיה העכביש מרחש והולך אל הזבוב, בא רוח והרים את הדף מן הספר, ולא היה העכביש יכול לילך אל הזבוב. וחזרה לאחוריה, ועשתה עצמה בערמה כאלו היא חוזרת ואינה רוצה עוד לילך אל הזבוב. וחזר הדף למקומו. וחזרה העכביש לילך אל הזבוב…

 

אלו בעצם המילים והתוכן של המופע המיוחד של מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה על פי סיפור האגדה והמעשיה של  ר' נחמן מברסלב.

זהו מופע בינתחומי על הגבול הדק שבין פרפורמנס לבין אמנות חזותית אשר פורץ את גבולות המסגרת הבימתית המוכרת ומשתמש במשחק, טקסט, מחול, מוזיקה ושירה ליצירת התרחשות על הבמה. "מזבוב ועכביש" הינה עבודתה השנייה של "מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה" ששמה לעצמה למטרה לעסוק בתהליכי מחקר ויצירה. 7 יוצרים חוקרים, עוקבים ונסחפים לתוך מצבים של תנועה, קול וסיפור ו"נחלמים" בתוכו.

סיפור על מלך שניצח מלחמות רבות והוא חולם על מסע בעולם של צחוק וגיחוך דרך התבוננות בעכביש המנסה לצוד זבוב ודף של ספר המגן על הזבוב ובחלומו הוא רואה אנשים הרודפים אחריו ומשליכים כתרו לבוץ. ויש ומתקיים כאן דיאלוג.

המופע נוצר בהשראת סיפורו של ר' נחמן מברסלב 'מעשה מזבוב ועכביש'. הסיפור מתאר מלך אשר ניצח במלחמות רבות ובחלומו יוצא למסע שבסופו הוא רואה את סיפורה של נשמתו. זהו סיפור שאין בו סיום ובנוי כמעין מסע תודעתי בין דימויים אישיים ופילוסופיים.  את המעשה מתרגמת מעבדת פיס לתרבות ורטיגו למופע המתרחש באזור הדמדומים שבין ערות לחלום ובין מציאות לדמיון, ובא לידי ביטוי בתנועה, בקול, ובתיאטרון סיפור. היצירה כוללת טקסטים נוספים מאת: פרננדו פסואה, רילקה, ט.ס אליוט, אדמונד ז'אבס וכן כתיבה אישית אשר נולדה במהלך העבודה.

זהו אינו מופע מחול במושגים שאנו מכירים, גם לא הצגת תיאטרון במושגים שאנו מכירים, זהו אינו ערב הקראה של סיפור במושגים שאנו מכירים. זהו אוסף של כל אלו במצבים מעוררי גיחוך והשתאות, מעין ערפל וטשטוש של הסיפור והדמויות, חלום שלא הסתיים על מלך שכבש ארצות והחלומות מתערבלים בדמויות ובמחשבות שנעות על הבמה, ספק הצגה, ספק ריקוד, ספק סיפור המעשיה.

DSCN3601

יש כאן מחול אולם הוא אינו מקושר ממש, יש שתיים שלש רקדניות שיודעות את המלאכה, אולם הצופה ישתאה כיצד הן מתחברות לסיפורו של המלך.

שבעה אומנים חברו יחד מתוך קבוצת מעבדת ורטיגו מרכז היצירה הבין תחומי והגישו יצירה שונה מכל מה שאתם מכירים: מחול, משחק מוסיקה, שירה ותיאטרון. וכפי שר' נחמן אומר לחסידיו: "תאמרו שאספר הכל ותוכלו להבין?" כך כל מה שאכתוב על המופע איני יודע אם תוכלו להבין ולא רק מפני שהמופע נע על חודם של דפים, ובין הדפים ומעל הספרים ועל הבמה, אלא כי השילוב הבינתחומי הזה, היצירה מטרתה כנראה לגרום לכם לחשוב במשך כמה ימים על שראיתם, לעורר סקרנות גם על הפעילות של להקת ורטיגו , המעבדה וגם על הכפר האקולוגי וכן גם על ר' נחמן מברסלב. ואם באתם, ראיתם וחשבתם כנראה הושגה המטרה.

מזבוב ועכביש.  צילום אלעד דבי 1

צילום אלעד דבי

מזבוב ועכביש.  צילום אלעד דבי 2

היצירה הוצגה באולם נחמני 4 בתל אביב, האקוסטיקה, אולי ההגברה, גרמו לקולות להשמע ולא להשמע ברור וחבל!

 

לראות או לא איני יכול להמליץ, צריך שתהיו שוחרי אמנות על מנת שהמופע יעניק לכם את התוכן,  כי אם חובבי מחול אתם שמחפשים את רֶשִימו Reshimo זאת לא תמצאו כאן על הבמה . זה שונה זו לא להקת ורטיגו אלא מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה השוכנת באותו הכפר.

 

שותפים ליצירה:

מנהל אמנותי, יוצר ובמאי:                          ברוך ברנר

מנהלת כללית ושותפה אמנותית: רנה ורטהיים

יוצרת, עיצוב חפצים וניהול מוסיקלי:        מירב בן דוד

יוצר, מוסיקה:                                               מאיר יניגר

יוצר, משחק:                                                 שיר שנער

יוצרות, רקדניות:                                          ג'ין פלוטקין, אלכס שמורק

עיצוב תלבושות:                                            רוזי כנען

עיצוב תאורה:                                                דני פישוף

משך המופע : 50 דקות ללא הפסקה

מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה העלתה את המופע "מזבוב ועכביש" בבכורה במסגרת פסטיבל ישראל.

 

מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה

"מעבדת פיס לתרבות ורטיגו מטה יהודה" הינה מרכז מחקר ויצירה בינתחומי. המעבדה קמה מתוך מטרה להוות מקום למחקר ויצירה בתחום האמנות, מתוך רצון לאפשר מפגשים בין אמנים בעלי ניסיון ייחודי מתחומים שונים, למפגשים בתנאי מעבדה במרחב הכפרי ולעבור תהליך של לימוד יצירתי ושיח בית מדרשי אשר מטרתו להוביל לתוצרים אמנותיים. המעבדה מונה קבוצת אמנים ייחודית הבאים מתחומים שונים. כל אמן הינו יוצר עצמאי ובעבודה משותפת נבנית ונוצרת היצירה. את מעבדת התרבות בכפר האקולוגי ורטיגו מובילים ברוך ברנר כבמאי ומנהל אמנותי ורנה ורטהיים כמנכ"לית ושותפה אומנותית.

מעבדת פיס תרבות ורטיגו מטה יהודה, הוקמה ביוזמת מפעל הפיס במסגרת פרויקט מעבדות תרבות בשנת 2011 כמרכז למחקר ויצירה בינתחומית הפועלת כחלק מכפר אמנות אקולוגי ורטיגו בקיבוץ נתיב הל"ה.

 

 

 

ורטיגו כפר אמנות אקולוגי

ורטיגו כפר אמנות אקולוגי, הינו מרכז תרבות כפרי הלומד ומלמד את הקשר שבין אמנות ותרבות לאדמה ולחברה ומציע מודל לחיים אלטרנטיביים. קהילה בת קיימא של אמנים ואנשי סביבה הקימה את כפר האמנות האקולוגי בעמק האלה, במטרה לעורר מודעות אמנותית וסביבתית ולהגביר את המעורבות החברתית מתוך אחריות לשלום כדור הארץ. הכפר מאפשר הכשרה אמנותית וסביבתית לכלל האוכלוסייה בכל גיל, מארץ ומחו"ל באמצעות סדנאות, אימונים מרוכזים, הופעות ופסטיבלים.

הכפר פתוח לקהל ומאפשר לו לפגוש דרך הגוף והמחול את הנושא הסביבתי-אקולוגי באמצעות הופעות, סדנאות, פסטיבלים ומפגשי מחול-סביבה. קבוצות וגורמים מהארץ ומתוכניות שונות בחו"ל מגיעות להתארח בכפר האמנות האקולוגי.

 

 

שתפו את הפוסט!