26 באפריל 2024 22:21
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סביונים סרט מקסים

סביונים סרטה של קארין טארדיו על פי הרומן והקומיקס מאת הסופרת רפאל מוספריר, הוא אחד הסרטים המקסימים ביותר שראיתי לאחרונה.

עצם המלה " סביונים" כבר מכניסה אותך כקורא או צופה לתוך עולם מתוק שכזה.

זהו סיפור רגיש על ידידות בין שתי ילדות בנות תשע , שתיהן לא מהמקובלות בכיתה, שמצאו זו את בזו את הנפש התאומה יש כאן גם סיפור על מערכת יחסים שבין ההורים שלהן. הבנות משחקות בטבעיות ובחן, הדמויות בסרט נחשפות לעולם המבוגרים כשהן עדין לא מוכנות זה וגם לא ממש מבינות אותו. יש כאן הרבה הומור, צחוק ודמעה, עצב, ושמחה. סרט שמשאיר אחריו משקעים ומחשבה גם אחרי שהוא נגמר

זהו סרט על רשל בת ה -9 תקועה בין האהבה שמעריפים עליה הוריה לבין המריבות התמידיות ביניהם. רשל סופרת את הדקות שיחלפו עד שתוכל להשתחרר מהם ולזכות בחופש שלה, עד לרגע שדרכה מצטלבת עם ולרי, חברה מבית הספר.

וזה נכון שילדים גונבים את ההצגה למרות שגם למבוגרים יש כאן חלק לא מבוטל בעלילה.

הסרט Le Vent de me Mollets הוצג ב- 13 פסטיבלים שונים ברחבי העולם.

שחקנים:

קולט גולדשטיין : אנייס ג'אוי

מישל גולדשטיין: דני פודלידה

קתרין: איזבל קארה

מדם טרבלה: איזבלה רוסליני

הסבתא : ג'ודית מגרה

רשל: ג'ולייט גומבר

ולרי: אנה למרשן

צרפת 2012, 89 דקות, צרפתית תרגום לעברית ואנגלית.

עוד על הסרט

ראיון עם הבמאית קארין טארדיו

ש:איך עלה הרעיון לעבד את ספר הקומיקס של רפאל מוספריר?

ת: ב- 2009 חברה ספרנית נתנה לי את הספר הזה. נכנסתי מיד לעולם שמופיע בספר הזה. הרגשתי שכאילו כתבתי אותו בעצמי. חודש אחרי הוזמנתי לסלון ספרותי לספרי נעורים לכבוד הספר שכתבתי  "על עוף ועל עוגות", אותו באתי לקדם. התיישבתי לצידה של רפאל מוספריר. אמרתי לה שמאד אהבתי את הספר שלה. היא שאלה אותי: "את קארין? קבלתי פנייה ממפיקים שרוצים להפיק סרט על פי הספר הזה והזכירו את שמך". אמרתי לה שיש עדיין סיכוי שזה יקרה ומיד דברנו על שיתוף פעולה

נשארנו עוד יומיים באותו סלון, אחרי זה קראתי את גרסת הרומן של הספר, והתחברתי אליו עוד יותר, גיליתי שיש לנו מה לעשות ביחד. כמו בחיים דברים שנעשים ביחד לעיתים קרובות יוצאים טוב יותר.

אנחנו כמו שתי אחיות, שונות מאד ודומות מאד, אנחנו חולקות את אותו סוג הומור, יש לנו תכונות נירוטיות ילדותיות דומות, חיבה מסוימת לחלומות, היינו שתי בנות חרדתיות שגדלו כילדות סנדוויץ אצל הורים שרצו כנראה רק טוב, אבל עשו כמו תמיד בדיוק ההפך.

איך עבדתן ביחד?

כמו שאמרתי יש לנו הרבה במשותף, אנחנו מאד שונות אבל הכי חשוב היה שכל אחת מצאה את מקומה בכתיבה, למעשה אנחנו משלימות אחת את השנייה להפליא.

עבודת ההסתגלות הייתה מרתקת, לקח לנו רק כמה חודשים להגיע לגרסה הראשונה. נפגשנו בכל יום בביסטרו אחר, היו דיונים ארוכים שהובילו אותנו לדון גם במשפחות שלנו ולבעיות שלנו מן הילדות. גם המפיקים שלנו ליוו אותנו בצורה נעימה בתקופה הזו. עברנו דרך ארוכה עד שהגענו למסגרת של הסרט. האתגר היה להביא את הצופה אל הסיפור של הסרט. לבנות סיפור מלא עם התחלה אמצע וסוף ולצלול לסיפור של חניכה. לאחר שמצאתי את המבנה, כתבתי את הטיוטה הראשונה. ורפאל עברה עליו. לי יש את היכולת לצור מבנה טוב ולהביא את הראייה הכוללת, רפאל מביאה הרבה הומור, עידון ביחסים בין הדמויות. בסופו של דבר קצת קשה לדעת מי כתב מה, התסריט הוא תערובת מלאה של שתינו.

ש: האם המשכתן לעבוד גם לפני הצילומים?

ת: בהחלט, לא היה מצב שהצעתי שחקן מסוים לתפקיד כזה או אחר מבלי להתייעץ עם רפאל. רפאל היא שחקנית ששיחקה לבדה על הבמה, היא גילמה בהצגת יחיד את כל התפקידים, אמא, אבא, רשל והסבתא.

זה הסיפור שלה, סיפור שהיא סוחבת איתה כבר הרבה שנים. אבל לא היה לה הרבה מה לעשות על הסט. אמנם רציתי שהיא תהיה, אבל גם חששתי שהיא תגלה שאולי אנחנו לא עושים את הסרט שהיא חלמה עליו. אני מודה שכל פעם שהיא באה לבקר על הסרט הנוכחות שלה קצת ערערה אותי. בנדיבותה הרבה היא הסכימה לא לבוא בתחילת הצילומים, כדי שנוכל להפוך את הסיפור הזה לסרט – הסרט שלי.

ש: נראה שרשל הגיבורה הקטנה נרדפת על ידי המוות.

ת: לא ממש, היא ילדה שישנה עם הסבתא שלה בחדר אחד אפופה בתמונות של מתים, לאביה יש אובססיה עם השואה, ואמה מבועתת מן הרעיון שמשהו רע יקרה לה. איך אפשר לחיות עם לחץ ומתח כזה? זהו לחץ שמעולם לא עוזב אותך שאתה חי איתו כל היום והלילה.

ש: יש לך משיכה לפסיכואנליזה? גם בסרט הקודם עסקת בנושא.

ת: ביליתי כמה שנים על הספה, כשזה היה נכון ונחוץ.  ואני רוצה שרשל תמצא את הדרך שלה להתמודד, שתוכל לפרוש כנפיים ולשחרר. בסיפור הזה המבוגרים פוחדים מן המוות, לא רשל. הם חיים עם הפחדים שלהם ופועלים לפיהם ולא עושים מאמץ להשתחרר מהם. רשל אמנם מוקסמת מן המוות וזה יוצר סיטואציות מצחיקות. לפחד מן המוות אומר כנראה שהבן אדם מאד רוצה לחיות, האם לא כך?

ש: לגבי ההתייחסות לשואה ולאושוויץ כפי שהיא מופיעה בסרט?

ת: היה חשוב לרפאל ולי להראות איך ילד מנקודת המבט הפשוטה שלו יכול להציג ולהתמודד עם אימה. רשל כנראה הדחיקה את כל השיחות ששמעה ולא נותנת לפחד להשתלט עליה.

הכנסתי הומור בטיפול בנושא הזה כי היה לי חיוני שהאווירה תהיה עליזה. להכניס אור לסרט הזה.

ש: הסרט מתרחש בשנות ה-80, האם זו תקופה שאהובה עלייך במיוחד?

ת: בעקבות הדמות של האב שהיה ילד שגורש למחנות אי אפשר היה למקם את הסרט אלא בתקופה הזו. אבל זה נכון, יש לי יחס חם מאד לתקופה הזו , זו הילדות שלי, נעוריי, יש בי געגועים לקלילות מסוימת. שאולי נגמרה כשהגיעו הטלפונים הניידים.

קארין טארדיו – סופרת, תסריטאית ובמאית.

פרסמה ארבעה ספרים לבני נוער , ביימה שני סרטים קצרים, לפני "סביונים" ביימה את הסרט "הראש של אמה" בכיכובה של קארין ויאר.

ובנוסף כתבה תסריטים לשתי סדרות טלוויזיה.

אנייס ג'אוי -שחקנית, תסריטאית ובמאית.

שיחקה במספר סרטים את חלקם גם כתבה או ביימה.

בין הסרטים בהם שיחקה:"עניינים משפחתיים", "החיים הם שיר", "על אהבה וטעמים אחרים", "תסתכלו עלי","הבית של נינה","24 שעות בחיי אישה", ולאחרונה "אומנות הפוגה".

כתבה תסריטים למספר סרטים חלקם בשיתוף עם השחקן ובן זוגה ז'אן פייר בכרי: "תסתכלו עלי", "על אהבה וטעמים אחרים", "מעשן לא מעשן", "החיים הם שיר", "דבר איתי על הגשם".

ביימה ארבעה סרטים: "על אהבה וטעמים אחרים", "תסתכלו עלי", "דבר איתי על הגשם" וסרט חדש שיצא לאחרונה בצרפת a bout de conte" "

זכתה בכמה פרסי סזאר: בשנת 1994 על התסריט "למעשן לא מעשן" של אלן רנה, בשנת 1997 על התסריט ל"עניינים משפחתיים", עיבוד של המחזה אותו כתבה עם ז'אן פייר בכרי, בשנת 1998 על התסריט ל"החיים הם שיר" של אלן רנה ופרס שחקנית המשנה, ובשנת 2001 על הסרט והתסריט ל"אהבה וטעמים אחרים".

זכתה ביחד עם ז'אן פייר בכרי בפרס התסריט בפסטיבל קאן בשנת 2004 על "תסתכלו עלי" ובפרס הקולנוע האירופאי. על הסרט "על אהבה וטעמים אחרים" זכתה בשלל פרסים נוספים ביניהם פרס דויד דונטלו באיטליה, פרס הלומייר בצרפת- פרס התקשורת הבינלאומית ופרס הקולנוע האירופאי.

בשנים האחרונות החלה לשיר והוציאה מספר דיסקים וגם מופיעה בקונצרטים רבים.

דני פודלידס -שחקן תיאטרון וקולנוע

נמנה על צוות השחקנים של תיאטרון הקומדי פרנסס.

לאחרונה נראה בארץ בסרטו של אלן רנה "עוד לא ראיתם כלום". הופיע בעשרות סרטים בהם גם בסרט "קוד דה וינצ'י".

איזבל קארה -הופיעה במספר רב של סרטים, בארץ נראתה בסרטים "אהבה ושוקולד", "גי'גולו צרפתי","לולה הקדושה","פרש על הגג", "אוהבת לא אוהבת".

 

איזבלה רוסליני -הופיעה בסרטים אמריקאים ואירופאים רבים

בהם "קטיפה כחולה", "לילות לבנים", "המוות יאה לה", "שתי אהבות" ועוד.

שתפו את הפוסט!