27 באפריל 2024 6:42
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סטיב קיון "הקסם של סשה ארגוב" בערב ג'אז באופרה

יחצ

סטיב קיון Steve Kuhn הוא אחד מאומני ג'אז הגדולים של ימינו, הוא גדל על אותם אומני הג'אז שאני גדלתי, דיוק אלינגטון, בני גודמן , ארט טייטום, פאטס וולר ובאד פאוול. סשה- אלכסנדר ארגוב אחד מאבות הזמר הישראלי, הלחין יותר מ 1200 שירים ואני לא מאמין שיש מישהו ששמע זמר עברי שאינו מכיר את לחניו.

ניצן קרמר המנהל האמנותי של סדרת ג'אז במשכן הוא זה שהזמין את האומן  סטיב קיון לנגן לנו את שירי סשה ארגוב בעיבוד שלו וכמובן גם מיצירותיו.

קיון שנחשב כבר  למעלה מחמישה עשורים לאחד מפסנתרני העילית בעולם הג'אז החל את הקריירה המוסיקלית כנגן  במועדוני ג'אז בבוסטון ולאחר שסיים את לימודי המוזיקה באוניברסיטת הארוורד,  הקים הרכב טריו שליווה אומני ג'אז מפורסמים שהגיעו להופיע בבוסטון, בניהם קולמן האוקינס וצ'ט בייקר.

הטריו שלו בערב זה כלל:

Steve Kuhn – סטיב קיון – פסנתר

Billy Drummond – בילי דראמונד – תופים

David Wong –  דיוויד וונג – בס

ולשירים של סשה ארגוב בעיבודו הצטרפו האומנים:

Yeal Zamir –  יעל זמיר – אבוב וקרן אנגלית

Yael Barolsky –  יעל ברולסקי – כינור

Hen Shenhar – חן שנהר – כינור

Amit Landaou – עמית לנדאו – ויולה

Hila Karny – הילה קרני – צ'לו

המנצח הארגנטינאי בעל השם הבינלאומי Carlos Franzetti – קרלוס פראנזטי – אחראי לעיבודים ולניצוח.

המנצח קרלוס פראנזטי שיצר את העיבודים לקונצרט, נחשב לאחד  מהמוזיקאים החשובים הפועלים בניו יורק כיום. פראנזטי, יליד ארגנטינה, משלב אל תוך עיבודי הג'אז שלו את הידע הקלאסי הנרחב שלו ואת  אהבתו  למוזיקה לטינית. פארנזטי עבד עם נגני ג'אז ידועים ובהם: דיויד סאנשז, אדי גומז ופאקיטו דה-ריברה.

סטיב קיון שזו הופעתו הראשונה בארץ והוא בדיוק חוגג בימים אלו יום הולדתו ה 75, נתן כאן הופעה עם ההרכב המלא לעיבודים של סאשה ארגוב, ועם הטריו שלו ליצירותיו הוא ועוד יצירה משל סשה ארגוב, פשוט המם את הקהל.

אנחנו לא רגילים בארץ להופעה איכותית ברמה כזו ועוד במשכן האופרה עם היכולת האקוסטית המעולה. העיבודים של קרלוס פרזנטי יחד עם סטיב קיון לשירים של סשה ארגוב הפיחה בהם חיים חדשים וזו לא עבודה קלה על לחנים בסולם מינורי כזה.

העיבודים מיוחדים שיצר המנצח קרלוס פראנזטי ללחניו של סשה ארגוב ובהם: "החולמים אחר השמש", "השמלה הסגולה"," דוד שמש ואנטנה גם",  "הלילה הזה" "עד", "שיר משמר", "אם תרצי "ו"לפנות ערב" היו פשוט מדהימים, קלסיקה של הקלסיקה! לרגע היה לי חשק לעלות לבמה ולשיר את "לפנות ערב" אותו שרתי בהיותי במקהלה… פשוט אין מילים. המתופף בילי דראמונד נתן באחד השירים וגם בטריו קטע סולו שזכה לתשואות הקהל, מזמן לא שמעתי ביצועים כאלו. גם נגן קונטרה בס דיוויד וונג גם הוא הפליא בכמה קטעי סולו והחגיגה עצמה כמובן התעצמה על הפסנתר בו ניגן סטיב קיון.

סגנונו המוסיקאלי של קיון מושפע ממגוון רחב של סגנונות ג'אז, מסווינג ועד אוונגרד, מביצוע סטנדרטים ידועים ועיבודי ג'אז לקטעי מוזיקה קלאסית ועד ליצירותיו המקוריות והייחודיות. על נגינתו מעיד: "מוזיקה נוצרה כדי להעביר רגשות לאנשים, בין עם מדובר בכאב חד או בהתרוממות רוח, אני מנגן ע"פ תחושת הבטן, לגעת בליבו של המאזין זו עבורי השורה התחתונה".

בקיצור משהו נשגב ואיכותי היה במופע הזה ובאמת הקסם של החידוש וההתעוררות של שירי סשה ארגוב חיבר בין הקהל שמילא את המשכן לבין הבמה והעניק לנו מופע איכותי ביותר.

נ.ב כידוע בשל זכויות יוצרים לא ניתן להקליט במשכן וחבל, נקווה שיהו עם הזמן אי אילו הקלטות כי דברים כאלו שומעים פעם בחיים.

 

שתפו את הפוסט!