26 באפריל 2024 19:32
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אגם הברבורים מתיו בורן הגרסה העכשווית

 

העולם הולך ומשתנה היציאה מהארון כמו נישואים חד מיניים הופכים לנורמה מקובלת, היצירה הקלאסית הולכת ומקבלת ממד חדש, בורן בכוריאוגרפיה שלו לאגם הברבורים הקלאסי של צ'ייקובסקי המיר את אהבת הנסיך לברבורה באהבת ברבור זכר. היציאה מהארון כאן ביצירה בעיצומה ויש גם אצבע מאשימה – המלכה האם השרלילה שמונעת ממנו את אהבתו לנערת סוהו נערה פשוטה חסרת קודים של התנהגות מקובלת ומציגה לו כמובן נערות מהקלאסה שלו שיתאימו לבית המלכות.

זו הפקה מיוחדת ונדירה, חוש ההומור של בורן לא חוסך שבטו מהעלילה, הקהל מגחך חושש לפרוץ בצחוק והעלילה הכואבת הזו חולפת מבלי שתכאיב עד הסוף המר, והסוף כואב ומר!

ההתחלה היא הסיוט של הנסיך הצעיר זיגפריד הישן שנת סיוטים על מיטתו הענקית המלכותית. הדרך היחידה של המלכה לבדוק את מצבו היא לבדוק אם יש לו עם היד.

אבל ה" הצגה " מתחילה עם טקס ההתעוררות וקימת הנסיך והלבשתו על ידי המשרתות והשירות של המשרתים, כאן מתחיל הגיחוך והצחוק המאופק ובמיוחד תנועות ה" חמדלך" של המשרתות לצעיר.

SwanLake027

בארמונות וחצרות מלוכה מה שממלא את האולמות זה הטקסים והריקודים עם האורחים המכובדים. כאן מפגינה המלכה את יכולתה לשלוט בגברים ולנסות לפנק את בנה הנסיך החוגג את התבגרותו גיל 21 , והנה בחורה ממש לא " נחמדה" מגיעה, היא אינה מהאצולה ותנועותיה וולגריות וגסות, אולם היא שמה עצמה מטרה – הנסיך למורת רוחה של המלכה שמעוניינת להציגו בפני בנות אצולה מתאימות.

אחד הקטעים שמפגינים את הפער בין התנהגות אצילית תרבותית. לבין התרבות הגסה של הנערה היא בצפייה בבלט מהתא המלכותי, שני דברים שקורים כן מדהימים את הצופים, האחד היא מקבלת שיחת טלפון סלולרי באמצע הבלט, לרע נדמה לך שמישהו בקהל שכח לכבות את הטלפון אבל לא! זה קורה על הבמה. וזה מפתיע ומדגים את ביקורתו של בורן על החברה המודרנית. והאירוע השני הו הארנק שנפל לבחורה על במת המחול. שני דברים אלו יריקו אותה ממנו כיוון שאינה מתאימה לאם המלכה.

הפער הזה הוא הגורם למריבה בין הנסיך למלכה מה שיגרום לו לעזוב את הבית ולהתנחם באלכוהול עד שכרון חושים אשר יסתיים בקטטת שיכורים, מכות והשלכתו לרחוב.

המצוקה שלו, הכאב על השפלתו המפגש שלו עם החיים מחוץ לארמון מקצינים את התנהגותו ואת הבנתו עד כמה חייו אומללים, עד שהוא מביט במחול הברבורים, כאן חל שינו מה בחייו ותפיסתו את העולם.

כאן בגן בו הברבורים רוקדים הוא חש הזדהות עם נטיותיו ומתאהב בברבור הזכר.

SwanLake110

בארמון כמו בארמון הנשפים ממשיכים, והמלכה ממשיכה בניסיונות לזווג לנסיך נשים צעירות מתאימות, אבל נפשו נתונה לאורח , פון רות'בארט הצעיר המזכיר לו את הברבור ונפשו נקרעת בין הנערה מהסוהו לבחור שמשתולל ושולט באורחים, המלכה מתעלסת עם פון רות'בארט הצעיר והנסיך נסער והוא משתולל ואז מתפתחת דרמה סוערת שבסופה הנסיך שולף אקדח ויורה ובשוגג הורג את הנערה, מכאן ועד גרירתו משם לבידוד במאסר או בית משוגעים מתפתחת בו שוב ההזיה כשהוא שוכב במיטתו וכל הברבורים יוצאים מכלל עבר ופגישתו עם הברבור שלוקח אותו לעולם דמיוני בלתי אפשרי דבר שמביא אותו לשים קץ לחייו.

 

מתיו בורן נטל את הסיפור המקורי על הברבורה והפך אותו לסיפורו של הנסיך. הנסיך הוא גיבור הנאבק על חירותו ועל מקומו ומנסה להגשים את עצמו באמצעות האהבה לברבור גבר. בורן העז להפוך את סיפור האהבה הנצחי הזה בין גבר לאישה לסיפור אהבה מרגש בין שני גברים. בורן אף הצדיק את הבחירה שלו להציג חבורת ברבורים גברים על הבמה בכך שדווקא הגברים מייצגים נכון יותר את כוחו ועוצמתו של הברבור, הרבה יותר מאשר בלרינה בשמלת טוטו. עם זאת, הקפיד לשמור ביצירתו על הנושאים בהם מטפל הבלט המקורי, המתכתבים עם חייו של המלחין צ'ייקובסקי, אהבה אסורה, רצון לחופש ושחרור ועוד. היצירה היא גם אמירה על בית המלוכה הבריטי, ולמרות הביקורת הסמויה על בית המלוכה הוזמנו רקדני המופע לא פעם לרקוד במופעי גאלה מלכותיים, ובורן עצמו הוזמן לסעוד בארמון באקינגהאם.

הביצוע אדיר, הרקדנים עושים את המיטב על הבמה, למרות שלפעמים נראה לי שיש חוסר קורדינציה ותיאום אבל אולי זו הכוריאוגרפיה. "אגם הברבורים", בגרסתו המיוחדת של הכוריאוגרף מתיו בורן, הפך ליצירת המחול המצליחה ביותר בעולם. מאז הפרמיירה בשנת 1995, הוצגה היצירה בכל רחבי העולם ועל הבמות הגדולות והחשובות ביותר, מאולם הסדלרס וולס בלונדון, בו הוצגה לראשונה, ועד לבמות ברודווי בניו יורק והווסט אנד בלונדון.

 IMG_6722AA

גרסתו המודרנית של הכוריאוגרף מתיו בורן הייתה פריצת דרך בעולם המחול. בורן הפך את היצירה הקלאסית האהובה על פניה והגיש לקהל יצירה חדשה, רעננה נועזת ובועטת. היצירה זכתה ביותר מ-30 פרסי תיאטרון ומחול בינלאומיים, ובהם שלושה פרסי טוני ופרס לורנס אולבייה ליצירת המחול הטובה ביותר בלונדון. היום נחשבת גרסתו של בורן לאגם הברבורים לקלאסיקה מודרנית. בורן החליף את הברבורות הענוגות ביצירה הקלאסית בחבורת ברבורים גברים ויצר מופע שהוא תערובת של מחול, הומור, תיאטרון, תפאורה ותלבושות מרהיבות. למעלה מארבעים רקדנים וצוות טכני גדול היו שותפים להפקה זו.

מוסיקה – צ'ייקובסקי

כוריאוגרפיה מתיו בורן

עיצוב לז ברות'רסטון

 

שתפו את הפוסט!