27 באפריל 2024 1:19
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ברוורס" תערוכה של המעצב והאדריכל הבינלאומי רון ארד

מוזיאון העיצוב חולון מציג:

"ברוורס"

תערוכה של המעצב והאדריכל הבינלאומי

רון ארד

התערוכה מתמקדת בעבודתו של ארד במתכת לאורך שלושה עשורים ובעבודה חדשה שיצר במיוחד לתערוכה בחולון, בחשיפה בינלאומית ראשונה

19.6.13 – 19.10.13

שלוש שנים לאחר פתיחת המבנה האייקוני שעיצב ותכנן, שב המעצב והאדריכל הבינלאומי רון ארד למוזיאון העיצוב חולון לפתיחת "ברוורס" (In Reverse), תערוכת יחיד חדשה. התערוכה נוצרה במיוחד למוזיאון העיצוב חולון ותוצג בין התאריכים 19.10.13-19.6.13.

התערוכה במוזיאון העיצוב חולון מתמקדת בעבודתו של ארד במתכת, החומר המועדף עליו, לאורך שלושה עשורים של יצירה במהלכן הציג תערוכות יחיד מוצלחות ברחבי העולם. שיאה של התערוכה בפרויקט חדש ומשמעותי של ארד, שייחשף בחשיפה בינלאומית ראשונה רק ביום פתיחת התערוכה ב-19.6.13.

אוצרת התערוכה לידיה יה: "כשהוא מתבסס על שלושה עשורים של עיצוב בחומר האהוב עליו – מתכת – ארד יצר גוף עבודות חדש ומרכזי עבור תערוכה זו, שגם מתקשר לנס שהתרחש בילדותו בתל אביב".

הכותרת שבחר לתערוכה שלו במוזיאון לעיצוב חולון "ברוורס" מציינת מגוון אופנים אפשריים להתייחס לעבר: לשאוב השראה ממנו, ללכת בכיוון המנוגד לו, או מטפורית, לנסוע לאחור –  צורות התייחסות שכולן רלוונטיות במקרה זה.

לדברי רון ארד: "במקום ליצור תערוכת חתך או רטרוספקטיבה, שבה אתה מציב אובייקטים ישנים על מעמדים ומצמיד להם תוויות, החלטתי לצאת למסע שאת סופו אפשר רק לנחש או לדמיין. מסע זה, שעשיתי יחד עם הצוות שלי ושותפים רבים אחרים שאספנו לאורך הדרך, היה מורט עצבים אך גם מענג. הסיבה שלא שחררתי עדיין דימויים מן התערוכה או יותר מדי פרטים על מה שיוצג בה, היא שאני לא רוצה להרוס את סוף הסיפור. אני רק יכול לומר שיש ענן ביוגרפי, לא רק שלי אלא רחב יותר, הקשור למעבר מהפיזי לדיגיטלי, מהממשי לווירטואלי ומהפונקציונאלי  אל הלא-פונקציונאלי".

"ברוורס" קוראת תיגר ומשנה את התפיסה המקובלת לגבי הדרך שבה יש לעצב תערוכות. כמו כן היא בוחנת את הדיאלוג המתפתח בין יצירותיו של ארד לבין המבנה האדריכלי הייחודי של המוזיאון אותו עיצב ותכנן. התערוכה היא סדרה של מיצבים תלויי מקום (site-specific), הכוללת עיצובים מקוריים פרי יצירתו של רון ארד ומבחר יצירות מוזמנות שיוצגו ברחבי חללי המוזיאון.

גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: "התערוכה

'ברוורס', היא ייחודית וחד פעמית, לא רק בזכות העובדה שבניין המוזיאון הוא

החפץ הגדול ביותר בה, אלה גם בזכות היותה כנה, ישירה ויחד עם זאת מורכבת ורבת רבדי קריאה, המציגה את שלבי העבודה לצד החפצים השלמים".

הנוסחה של ארד המגדיר את עבודת העיצוב כ"מעשה של כפייה מטעם המעצב על החומר כדי להקנות לו שימושיות" באה לידי ביטוי בתערוכה החל מעבודותיו המוקדמות בשנות ה-80 ועד עבודות חדשות יותר שלו שחולקות מאפיינים צורניים ואחרים עם אלה שקדמו להן:

עבודת העיצוב הראשונה שלו, 'כיסא רובר' (The Rover Chair, 1981), הבנוי ממושב עור של מכונית מדגם רובר שארד גאל ממגרש גרוטאות לונדוני והרכיב לאחר מכן על מסגרת מתכת מקומרת העשויה צינורות ומחברים; כיסאות רובר שיצר בעבודה יחידנית מן הכיסאות המפורקים שמצא עד שהידלדל המלאי;

כיסא "זאת ועוד" ( Moreover), מהדורה מוגבלת של כיסא הרובר בשני גימורים  של חלודה ושל כרום –  שהופקה ויוצרה בשיתוף עם חברת ויטרה;

מנורת "אנטנת אור" (ה-Aerial Light) מ-1981 הכוללת נורת הלוגן המחוברת לאנטנת מכונית וניתנת לכוונון בשלט רחוק;

'כיסא נפח' (Tinker Chair, 1988), כיסא העשוי יריעת פלדה שהמעצב חובט בה בפטיש גומי עד שהיא מקבלת מראה של מושב נוח – או במילותיו שלו, "עד שהיא מודה שהיא כיסא";

כורסה שופעת יתר על המידה בשם 'ביג איזי' (Big Easy, 1988) וה-'רולינג ווליום (Rolling Volume, 1989) ששולבה בו משקולת בחלקו האחורי על מנת להסיט את מרכז הכובד.

כמו כן, יוצג מבחר מעבודותיו של ארד מהעת האחרונה וביניהן סדרה של צורות פיסוליות שעוצבו בעזרת טכנולוגיה דיגיטלית.

בתערוכה יוצגו סרטים ותצלומים בהם  תיעד ארד את עבודתו לאורך השנים – לא רק את המוצרים המוגמרים אלא גם את תהליך הניסוי, הטעייה והייצור שהוביל אליהם.

רון ארד, הנחשב לאחד המעצבים הבולטים ומעוררי העניין בעולם, השפיע ב-40 השנים האחרונות השפעה עצומה על תחומי האמנות, העיצוב והאדריכלות. הוא פרץ לתודעה הבינלאומית בזכות כיסא הרובר ומדף תולעת הספרים שעיצב, ומאז שיתף פעולה עם מותגים מובילים כגון אלסי, ויטרה, סברובסקי וקנזו. כמו כן עיצב פרויקטים שזכו לשבחים נלהבים ברחבי העולם, ביניהם חנות הדגל של יוז'י ימאמוטו בטוקיו, והציג תערוכות יחיד מצליחות במוזיאונים ידועי שם כמרכז פומפידו בפריז, מוזיאון מומה בניו יורק ומרכז ברביקן בלונדון.

בשנים האחרונות מתואר ארד לפעמים כאדריכל, לפעמים כאמן ולפעמים כמעצב. עבודתו מצויה בין לבין באופן שמקשה על סיווג פשוט שלה. עבודות בעיצובו מצויות כיום בחללים ציבוריים גדולים כמו גם באוספים פרטיים. בעשור האחרון החל לקבל הזמנות לתכנון של פרויקטים בקנה מידה רחב והבולטת שבהן היא מאת מוזיאון העיצוב חולון שהפך לאייקון בינלאומי.

בשנת 2011 זכה ארז במדליית העיצוב של לונדון. על זכייתו אמר יושב הראש של הפסטיבל: "המדליה מסמלת מצוינות, כישורים והישגים יוצאי דופן של מעצב שמעניק השראה לאנשים בכל העולם".

בשנת 2010  קיבל ארד תואר ד"ר לשם כבוד מטעם אוניברסיטת תל-אביב, "לאות הוקרה על תרומתו הייחודית לאדריכלות ולעיצוב התעשייתי; על יצירותיו החדשניות, המאתגרות מוסכמות".

מגזין התיירות הנחשב "Conda Nest Traveler" בחר במוזיאון העיצוב בחולון כאחד מפלאי תבל החדשים. בשנת 2010, טרם השלמת בנייתו של מוזיאון העיצוב חולון העניק המגזין את פרס החדשנות והעיצוב השנתי.

את התערוכה תלווה סדרת מפגשי עיצוב. בין המפגשים:

עיצוב הורס– design, distortion 

על הקשר המעגלי שבין הרס ויצירה

מנחה: אודי שרבני, משורר, עיתונאי ותסריטאי.

שלישי, 9.7.2013 , 19:00-21:00

מה יש במכוניות שכל כך עושה לנו את זה? 

כל האמת על גברים ומכוניות

מנחה: דני פורמצ'נקו, עורך ומו"ל של מגזין "אוטו"

שלישי, 6.8.2013 , 19:00-21:00

אגו, יצירתיות ויצר 

מניעים גלויים ונסתרים בדרך אל האושר

מנחה: גל גאון, אדריכל

שלישי, 3.9.2013 , 19:00-21:00

איפה הכסף?

דיבור צפוף על עיצוב, מכירות ועסקים

מנחה: שוקי שוורץ- מנכ"ל ושותף בחברת טולמנ'ס

שלישי, 1.10.2013 , 19:00-21:00

כמו כן יתקיימו מגוון סדנאות עיצוב לכל המשפחה וכן פעילויות "שישי משפחתי" חווית עיצוב משותפת להורים ולילדים בכרטיס אחד. ימי שישי משפחתי יכללו סיורים בלשיים בתערוכה וסדנאות עיצוב פעילות לילדים מגיל 7 ומעלה בליווי ההורים, ויתקיימו בכל יום שישי בחודשים יולי-אוגוסט.

*תוכנית החינוך המלווה את התערוכה תצא בהודעה נפרדת*

שתפו את הפוסט!