27 באפריל 2024 1:07
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"הסטבאט מאטר" מאת דבוז'ק תחתום את הסדרה הליטורגית לעונת 2012-13

"הסטבאט מאטר" מאת דבוז'ק

Dvorak –"Stabat Mater"

 

קונצרט סיום העונה של הסדרה הליטורגית
באופרה הישראלית

 

בשיתוף עם התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור

 

יום ד' 12.6.13 תיאטרון ירושלים – אולם ע"ש הנרי קראון

יום ה' 13.6.13 בבית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה ת"א

האופרה הישראלית בשיתוף עם התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור, תחתום את הסדרה הליטורגית לעונת 2012-13 בקונצרט חגיגי ובו תבוצע היצירה" סטבאט מאטר " מאת דבוז'ק.

 

הקונצרטים יתקיימו ביום ה' ה-13.6.2013  בשעה 20:00 בבית אופרה-המשכן לאמנויות הבמה ת"א וביום ד' 12.6.13 באולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים.

על הקונצרטים ינצח אורי סגל וישתתפו בו התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור עם הסולנים: אירה ברטמן  (סופרן), סבטלנה סנדלר (מצו סופרן) מיכאיל אגפונוב (טנור) ולדימיר בראון ( בס בריטון), מקהלת הקיבוץ הארצי והמקהלה הקאמרית רמת גן.

אורי סגל, הוא זוכה הפרס הראשון בתחרות הבינלאומית לניצוח ע"ש מיטרופולוס בניו יורק. בשנת 2007 הוא התמנה למנצח בר כבוד של פסטיבל צ'אטקווה במדינת ניו יורק, פסטיבל שניהל במהלך שמונה עשרה שנים. סגל מנצח תדיר באירופה, יפן, ארצות הברית, קנדה וברזיל. באירופה ניצח בין היתר על הפילהרמונית של ברלין, התזמורת המלכותית קונצרטחבאו באמסטרדם, התזמורת הסימפונית והתזמורת הפילהרמונית של לונדון, תזמורת פילהרמונייה, תזמורת פריז, התזמורת הפילהרמונית של ורשה, התזמורת הפילהרמונית של שטוקהולם ,התזמורת הלאומית הספרדית ועוד.  אורי סגל מנצח על קונצרטים רבים עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור , באופרה הישראלית ניצח על האופרה "מאדאם בטרפליי " מאת פוצ'יני.

הטקסט של היצירה  "סטבאט מאטר" מתאר את צערה של האם הרואה את בנה המת על הצלב. לדבוז'ק היו סיבות משלו לסבול כאב כאשר הלחין יצירה זו. ב-21 בספטמבר 1875 יוספה, בתו בת היומיים של המלחין נפטרה. מספר חודשים לאחר מכן מצא דבוז'ק את הצורה הנכונה ביותר להביע את צערו כאשר החל להלחין את "הסטבאט מאטר". לאחר שסיים את הסקיצות הראשונות של היצירה הוא הניח אותה בצד והמשיך לעסוק ביצירות אחרות שהיה עליו לסיים בשל התחייבויות שונות, אבל שתי טרגדיות נוספות השיבו את דבוז'ק לקינה זו.

ב-13 באוגוסט 1877 רוז, בתו של דבוז'ק בת ה- 11 חודשים מתה לאחר שבלעה חומרים כימיים ששימשו לייצור גפרורים. פחות מחודש לאחר מכן, ביום הולדתו ה-36 של המלחין, אוטקר, בנו בן ה- 3  נפטר מאבעבועות. לדבוז'ק לא היו יותר ילדים. חודשיים לאחר מכן  הושלמה "הסטבאט מאטר" .

 היצירה בוצעה לראשונה ב-23 בדצמבר 1880 בפראג. על ההופעה השנייה של היצירה, בברנו ב-1882, ניצח המלחין לאוש ינאצ'ק ובשנת 1884 ניצח דבוז'ק עצמו על "הסטבאט מאטר" שלו בלונדון ועל ידי כך ביסס את ההצלחה הרבה שעתיד היה ליהנות ממנה בעולם האנגלו- סקסי. לאחר הבכורה של היצירה בלונדון הוא דיווח כי "מחיאות הכפיים היו כל כך עזות שהיה עלי לחזור ולהודות לקהל פעם אחר פעם. באותו הזמן התזמורת והמקהלות היממו אותי בתשואות הרמות ביותר שלהן. בקיצור זה היה הרבה יותר מוצלח משיכולתי לקוות." לאחר הביצוע השני של היצירה בלונדון, מספר חודשים מאוחר יותר, כתב דבוז'ק כי "בכל מקום בו אני נמצא, בין אם ברחוב או בבית, או אפילו כשאני הולך לקנות משהו באחת החנויות, אנשים מתגודדים סביבי ומבקשים את חתימתי. ישנן תמונות שלי בכל חנויות הספרים ואנשים קונים אותן רק בכדי שיהיה להם זיכרון כלשהו."

"הסטבאט מאטר" של דבוז'ק היא מסע רוחני המחפש אחר שלום בתוך נפשו של המלחין, מנסה להתמודד עם הכאב של המוות ולנצל את ניסיון החיים הנורא מכל שהורה יכול לעמוד בו.

 

יום ה' ה-13.6.13, בשעה 20:00

בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, שדרות שאול המלך 19, תל-אביב

מידע נוסף וכרטיסים: 6927777-03  www.israel-opera.co.il

מחירי כרטיסים :135/175/210 ₪

 

יום ד' ה-12.6.13, בשעה 20:00

התזמורת הסימפונית ירושלים – רשות השידור אולם הנרי קראון, ירושלים

מידע נוסף וכרטיסים: התזמורת הסימפונית ירושלים

 1-700-70-4000, www.jso.co.il

שתפו את הפוסט!