29 באפריל 2024 0:31
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התזמורת הסימפונית ראשון לציון – שחרזדה

 

קונצרט מס' 7 בעונה 2015 הוקדש ליצירה שחרזדה מאת המלחין ניקולאי רימסקי – קורסקוב.

בצעירותי קיבלתי טייפ סלילים גרונדיג, כזה ענק עם רמקולים מתפרקים וכמה סלילים מדוד שלי, כמתנת בר- מצווה. הייתי שם את הסליל של שחרזדה, מניח את הרמקולים על השטיח הפרסי של הורי ונשכב כשראשי ביניהם ומאזין ומפליג בדמיוני למסעות סינבד ושחרזדה….

זו יצירה חלומית!

תכנית הקונצרט גם היא מיוחדת מאוד:

אדוארד גריג  – פר גינט – סוויטה מס' 1 אופ' 46.
דורון טויסטר -קונצ'רטו לארבעה צ'לות ולתזמורת בכורה עולמית: שמים וארץ, ולס, בעקבות באך, כיסופים.
ניקולאי רימסקי-קורסקוב – "שחרזדה" סוויטה סימפונית בעקבות "אלף לילה ולילה"  אופ' 35 .

מנצח אמיל טבקוב

המנצח אמיל טבקוב. קרדיט יחצ.

יחצ

הקונצרט החל ביצירה שכל אחד אוהב, הסוויטה מס' 1 פר גינט של המלחין גריג.

סוויטה מס' 1 – אופוס 46

אווירת בוקר

מות אזה

ריקודה של אניטרה

בארמונו של מלך ההר

מחזה פיוטי של איבסן שנועד לבמה ואשר המלחין גריג חיבר לו מוסיקה. תיאור המסעות והנדודים של פר גינט למרוקו, מסע אחרי גורלו שבסופו יגיע חזרה לאהובתו הנאמנה שמחכה לו.

הקטעים כל כך מוכרים ובשל כך מסבים הנאה צרופה בעונג למאזין שכן התזמורת הסימפונית של ראשון לציון בניצוחו של אמיל טבקוב ממש הגישה לנו שי לחג את היצירה שחלקה הראשון אומץ לכמה סרטי הנפשה ומדיות אחרות.

https://www.youtube.com/watch?v=JBxBAXVP8IA

אווירת הבוקר היא מעוררת את כל החושים ויוצרת תחושה מאוד נעימה למאזין. ההמשך מות אזה, עצוב, דרמטי והתזמורת בהחלט מנגנת את הקטע מעולה. מחול אניטרה בו פר גינט חוטף צעירה בדוואית זה קטע מקסים כמו מקסם שווה במדבר, צלילי הפיציקאטו במיתרי הכינורות והשילוב עם התזמורת מדוייקים ומבוצעים כראוי. הקטע האחרון בארמונו של המלך מחזיר אותנו לנורווגיה ולטרולים, זהו קטע של מוסיקה שאומצה בסרטים.

 

היצירה השניה הפתעה מדהימה!! מדובר בדורון טויסטר הצ'לן הידוע של התזמורת שכתב והלחין יצירה לתפארת. מסתבר שדורון טויסטר הוא לא רק אחד הצ'לנים הבולטים בצ'לני ישראל אלא יש לו כישרון הלחנה וגם זכה בכמה פרסים על נגינתו. דורון ניגן כמה שנים בסימפונייטה הישראלית של באר -שבע והוא הצ'לן הראשי בסימפונית ראשון לציון. המפגש שלו עם רביעיית הצ'לנים " רסטרלי" לפני כמה שנים הביאה אותו לכתוב יצירה לרביעיית צ'לות.

היצירה ממש מדהימה!

קרדיט מייקל כהן.
קרדיט מייקל כהן.
יחצ
יחצ

הסולנים, רביעיית הצ'לנים רסטרלי היו מעולים, השליטה שלהם בכלי והחינניות בה ניגנו זה משהו שלא כל יום זוכים לו כאן על הבמה בראשון לציון, ואכן הקהל לא נתן להם לרדת מהבמה.

ביצירה שהיא קונצ'רטו לארבעה צ'לות ותזמורת ארבעה קטעים (20 דקות),היא נוגנה בבכורה עולמית והיא מהווה תקדים ראשון בהיסטוריה, קונצ'רטו לארבעה צ'לות.

שמים וארץ – המוסיקה מכניסה אותך לעולם קסום עם מאפיינים של מוסיקה יהודית אבל לא בהבלטה וגם הפיכת הקטע לדרמטי משהו על ידי נגינת הסולנים.

ולס – על הקטע הזה כמו על כל היצירה כאחת רשמתי לי שצריך רק למצוא במאי שיאמץ את היצירה לסרט, קטע כביר.

בעקבות באך – זה קטע מדהים בחיוניות שלו בצלילים ובקצב, אולי זה קצב רוקוקו, קשה לי להחליט. יש ביצירה כאן מעין דו -שיח בין הכלים, מרתק, כפיים.

כיסופים – כאן הרגשתי מוטיב של מוסיקה יהודית באופן מובלט יחד עם השפעות אולי של גרשווין ומחזות זמר. הרמוניה של כל הכלים.

רביעיית ראסטררלי מגישה את הביצועים הנשגבים ביותר שאפשר לקבל מצ'לנים רוסים בני זמננו (שלושה הגיעו מסנט פטרסבורג).

מחיאות כפיים למלחין דורון טויסטר ולצ'לנים זה היה משהו שאני מזמן לא זוכר בהיכל בראשון לציון.

בסיום הגישה הרביעייה שני הדרנים Saint Luis Blues ושיר יהודי רוסי, כפיים!

 

שחרזדה זו יצירה קלסית שכולם מכירים, יצירה שקבעה בין היתר את מעמדו והכרתו של המלחין הרוסי רימסקי-קורסקוב. כאן בא לביטוי הז'אנר הרוסי, הנעים והקל לשמיעה. היצירה עמוסה בעיבודים מהעולם האיסלמי כיאות לסיפור שחרזדה שדחתה את מותה בסיפורי אלף לילה ולילה שריתקו את המלך ומנעו את הוצאתה להורג כמו 3000 בתולות שקדמו לה. זו מוסיקה שמספרת סיפור מהעולם הפרסי והערבי, מוסיקה מרתקת.

פרק ראשון – הים וספינתו של סינבד ( פרלוד) – הצגת הנושאים והכנר הראשי אקרט לורנצן מפליא בצלילי שחרזדה בכינורו, תזמורת במלוא הכלים והביצועים.

פרק שני – הנסיך קלנדאר הקצב עולה והמוטיב של שחרזדה חוזר על עצמו (בלדה).

פרק שלישי (אדג'ו) סיפור על נסיך צעיר ונסיכה צעירה – פרק איטי ורומנטי, הכינורות   בולטים בביצוע ולאחר מכן הכלים הנוספים מצטרפים.

פרק אחרון (פינאלה)– חגיגה בבגדד והספינה המתנפצת אל סלע בים. המוטיב שחרזדה בכינור חוזר והעוצמות משתנות.

רימסקי קורסקוב קרא לפרקים בשמות ולא בערך המוסיקלי. הוא ראה חשיבות ביצירת תמונה שהיא אוסף של הדימויים מתוך האגדה ולהעביר את הסיפור הפיוטי למוסיקה. הדימיון של המאזין כמו הדימיון שלי כנער בן 13 שהאזין לראשונה ליצירה זו שכאן התזמורת הסימפונית ראשון לציון הגישה כמתנת חג לקהל הנאמן שלה.

https://www.youtube.com/watch?v=SQNymNaTr-Y

התזמורת הסימפונית ראשון לציון אינה מקליטה ואינה מרשה להקליט את הקונצרטים שלה כדרך תזמורות רבות וחבל, אני רק תקווה שהבכורה הבלתי נשכחת של הקונצ'רטו של דורון טויסטר הוקלטה (יו טיוב) לדורות הבאים וגם לנו.

שתפו את הפוסט!