26 באפריל 2024 15:56
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב צ'ילאג משיק את הקריניאן

 

 

הכי קרוב  הוא לפעמים הכי רחוק , אז הייתי ביקבים ביהודה, בגליל  העליון ובגולן אבל ביקב צ'ילאג ביהוד לא הזדמן לי להיות. אז הנה הגיעה ההזדמנות בדמות ההשקה של יין הקריניאן החדש במהדורה מוגבלת.

 

ענבי קריניאן הגיעו אלינו כנראה מצרפת דרך פקידיו של הברון רוטשילד שטיפח את גידול הגפנים ליין בארץ. הזן עצמו הוא זן שמוצאו בספרד.

לזן הזה לא הייתה הצלחה מאירת פנים, גידולו דורש משטר גידול ודילול ומי שמנסה להפיק את המירב מהחלקות ( אופייני לפקידי הברון ) מקבל ענבים באיכות גרועה וכך היין. לכן יצא לו שם רע, פשוט שם רע!

משנת 1999 החלו כרמים ויקבים לגדל נכון ולהפיק יין איכותי. כעת התור של אורנה צילאג מיקב צ'ילאג  להציגו:

 

ההשקה היתה פתוחה לקהל והפעם לא החמצתי.

 

יקב צ'ילאג הפיק בפעם הראשונה יין קריניאן זני במהדורה מוגבלת וממוספרת של 660 בקבוקים בלבד! (כל בקבוק ממוספר), הקריניאן הינו זן ותיק בישראל ורק בשנים האחרונות לאחר שהגפנים התבגרו והיבול ירד למינימום התחיל הקריניאן להראות את צידו האלגנטי.

יין הקרניאן של צ'ילאג הינו יין בעל גוף ועומק המתאים למאכלים האופייניים לאגן הים התיכון שימוש בבשר כבש וטלה שמן זית וצמחי תבלין טבעיים.  צ'ילאג קריניאן בציר  2009 מורכז מהזנים:  85% קריניאן   10% קברנה סוביניון 3% סירה ו-2% פטיט ורדו  והוא מיועד ליישון ארוך.

 

טעימה מהיין בעל צבע הארגמן מעלה יין בעל ריח נעים מאוד עם ארומה פירותית וחמיצות סבירה לחיך לגמתי ממנו ומאד אהבתי את טעמו , דומני שזו בכל פגישה ראשונה שלי עם הזן הזה.

צילום צ'ילאג

סיור בחדר החביות והסברים שקיבלתי מסביר את הטעמים שהחבית מעניקה ליין גם טעמי וניל וגם טעמי פירות כמו פטל.

יין הקריניאן של היקב נמכר תחת הסדרה סולו הוא מתיישן בחביות מובחרות מעץ אלון צרפתי ומתיישן לפחות 3 שנים לפני המכירה. היין שהושק הוא מבציר 2009 והוא די בשל וכמובן שהתיישנות נוספת תעצים את הטעמים.

 

לידו מאותה סדרה שכן קברנה סובניון 2007 כאן אתה מתחיל להבין את הערך של המושג יינות מתיישנים. אולם יתרה מכך היינות כולם שם אינם יינות 2010 כפי שהרבה יקבים אחרים מוציאים לשוק למכירה. נכון זה קשה כלכלית לשמור את היין שלך הרבה שנים לפני מכירה

אבל אצל אורנה צ'ילאג אין פשרות בבסיס חזון יקב צ'ילאג עומדת התפיסה כי יין טוב עושים לאט, נותנים לטבע לעשות את פעולתו ללא האצת תהליכים (Slow wine ) ומאפשרים לתהליכי ההבשלה והתסיסה להתנהל בזמנם.אורנה צ'ילאג–ייננית, מנכ"לית ובעלים של יקב צילאג, מאמינה בלעשות יין שלוקח את הזמן – יין העשוי בשיטות מסורתיות ומשקף את רוח המקום בו הוא מיוצר.

 

בסדרת ה VIVO   הוצגו :

סירה 2007 יין מיוחד בעל גוף וטעם שכל אחד יכול לאהוב

מרלו 2007 תאנינים ארוכים ריח פירותי וטעם חזק

בלנד 2007 קברנה סובניון מרלו וסירה , חמיצות נעימה אם כי מעט גבוהה לטעמי.

קברנה סובניון 2008 אישית לא התחברתי לגוף  שלו, הסיבה אינה קשורה ליין כנראה אלא לעובדה שקודם לכך טעמתי את היינות הכי משובחים של היקב בסדרת  הפרימו שהאפילו על הטעימה ( הלכתי בסדר הפוך).

סדרת הVIVO נחשבת לסדרה המשתלמת של היקב כל יין מתיישן 12 חודשים לפחות בחביות עץ אלון צרפתי ומתבגר בבקבוקים כשנתיים. למרות המחיר הסביר שלהם הם לא יוצאים לשוק טרם מלאו להם 3 שנים

 

לעומת זאת סדרת ה  PRIMO זה כבר סיפור אחר, כאן מדובר על יינות שהגפנים והחלקות נבחרו במיוחד ( כרם בן זמרה בגליל) היין בסדרה זו מתיישן 26 חודש בחביות עץ אלון צרפתי מובחרות ולאחר מכן היין מתבגר עוד שנתיים לפחות בבקבוקים.

 

אם לתת ציון לשבח ליין ( לא שאני בר סמכא גדול ) על פי מבחן הטעם שלי היין הכי טוב שלגמתי השנה בכלל ובהשקה בפרט היה הבלנד 2007 בסדרת הפרימו. הבלנד מורכב מ 50% קברנה סובניון, 30% ענבי סירה,20% ענבי מרלו. 4 שבועות תסיסה, השריה חודש, 26 חודש בחבית ועוד שנתיים בבקבוק ( הנה גיליתי את סודות המדינה ) מחיקו בהשקה היה 140 ₪  והמחיר לצרכן 168 ₪ כנראה.

היין השני שטעמתי מסדרת הפרימו ניצב באותה איכות ורמה הוא הקברנה סובניון 2007 גם הוא ראוי לציון לשבח כך הייתי רוצה לקבל את הקברנה סובניון במקומות שמגישים לי יין.               

 

אין לי ספק שהיקב ראוי להיות בין היקבים במקומות הראשונים.

ומלוא הערכתי לאורנה שזו פעם ראשונה לי לפגוש ולשוחח ולהבין משמעות העצמת נשים וקידום נשים בתעשייה ובייצור יין בפרט.

 

יקב צ'ילאג- יקב עולם ישן במתחם ייחודי, יושב באזור התעשייה של יהוד.  היקב החל פעילותו ב- 1999 לאחר שאורנה צ'ילאג-הייננית ובעלת היקב, חזרה לארץ מלימודי מאסטר בייננות באוניברסיטת מילאנו ולאחר סטאז'ביקב בולגרי של אנטינורי בטוסקנה. בשנת 2001 זכתה אורנה בתואר האבירות האיטלקי Castellana. בנוסף,אורנה צ'ילאג חברה בארגון Le Donne del Vino, ארגון הפועל לקידום יינניות בעולם. יקב צ'ילג הינו מהיקבים הבודדים בארץ בעלי אישורי משרד הבריאות ומשרד איכותהסביבה.

 

יקב צ'ילאג

שבזי 12 יהוד

( צמוד לאלקטרון צ'ילאג) לא להבהל…

 

שתפו את הפוסט!