26 באפריל 2024 7:36
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מוסיקת עולם – סדרת מוסיקה בבית האופרה בייעוץ מוסיקלי של עידן רייכל

 

 

קרדיט צילום -ברצי גולדבלט, קייטלין בולדווין

הפרויקט של עידן ריכל מקבל מפנה עם קליפ חדש שהוא הפיק ועיבד לשיר או מוסיקה שנכתבה על ידי וויו פארקה טורה – SAY GOD

שיר זה יפתח את המופע " מוסיקת עולם" במשכן האופרה הישראלית ב 26 לנובמבר.

עידן אומר: כך מפגישה מקרית בשדה תעופה נפתח לנו צוהר להכיר מוסיקת עולם כפי שלא הכרנו. וזה הולך להיות מעולה.

 

עידן רייכל וחנה מוניץ מנכ"ל האופרה

 

במסיבת עיתונאים בה השתתפתי כבלוגר, אומרת חנה מוניץ מנכ"ל האופרה על הבחירה בעידן רייכל:

"בית האופרה מתמחה בסוגי מוסיקה רבים. השנה החלטנו לפתוח סדרה שבהגדרתה מציגה מוסיקת עולם בינלאומית. הבחירה בעידן רייכל הינה מתבקשת. רייכל הוא האמן הישראלי הבינלאומי הבולט ביותר שפועל בתחום זה. בחירותיו לסדרה הראשונה  שאנו משיקים הינן מרתקות ומסקרנות וחושפות לקהל הישראלי אמנים ויוצרים חשובים הזוכים להערכה גדולה מצד הקהל בעולם כולו". והוסיפה והגדרה אותו " האומן האולטימטיבי".

ואומר עידן ריכל:

"ההיענות מצד האמנים הייתה מרשימה ומרגשת. המשותף לכל האמנים שהוזמנו הם שורשיהם האפריקאים הבאים לידי ביטוי במגוון הסגנונות והז'אנרים: מוויו פארקה טורה ממאלי, דרך בויקה מספרד, ליידסמית' בלאק ממבזו ועד ריצ'רד בונה- כולם חצו  גבולות והצליחו, במוסיקה הייחודית שיצרו, לחצות את גבולות אפריקה ולהגיע למאזינים בכל העולם. אני בטוח שהקהל הישראלי יחבק אותם חיבוק גדול".

 

הנה מה שאומר עידן רייכל על מהות הסדרה ומוסיקת עולם:

 

 

בהפקת הסדרה הושעו כחצי מליון שקל אבל התמורה לציבור היא ההזדמנות להכיר מוסיקה אחרת, להצליח להביא קהל צעיר למשכן, לת לציבור את המגע עם מוסיקת נשמה מיוחדת, מוסיקה מרגשת, שונה לחלוטין מהפרויקט שלו. להרגיש את המקום ממנו יוצאת המוסיקה הזו. לצפות בטכניקות חדשות כמו פריטה על נבל אפריקני בשתי אצבעות..

מוסיקת עולם קשה להגדיר, הציבור לא מכיר ולא יודע מי האומנים האלו, הוא מביא את זה ממקום הכי נקי, לא חשיבות לרקורד של האומנים ועד כמה הם מוכרים בארצם שלהם, אבל הם מביאים את השורשים האמיתיים שלהם דרך המוסיקה, ובצורה אמיתית.

אולי הקשר הזה ייצור מעין תנועה של אומנים אולי סינרגיה עם האומנים שלנו,

MOVEMENT הוא קורא לתהליך הזה.

עידן רייכל מתייחס לתופעה שאומנים לא מגיעים לישראל, ומוצא לנכון לציין כי זה לא בא ממקום של האומן עצמו, אלא פוליטיקה של לחצים זרים לעולם המוסיקה. " לא קרלו סנטנה לא רצה לבוא, מנעו ממנו לבוא"

עידן עצמו אומר שהוא לא רוצה לכפות את עצמו על האומנים ועל הסדרה. אולי דרך הסדרה אומנים ישראלים יהיו שגרירי התרבות שלנו בעולם מתוך הקשרים.

נכון שהאומנים באים מאפריקה הוא אומר, אבל זו לא מוסיקה אפריקאית.ויש כאן ג'ז לצד מוסיקת נשמה או משהו קלסי

 

סיכמה חנה מוניץ את הפגישה המרגשת ב" לא אומרים שבחו של אדם בפניו" ואף על פי כו אני פגשתי אדם נעים, אישיות שאי אפשר לתאר. ההפקה עצמה מניבה סוג של מוצר חדש לקהל הישראלי, ומשלבת דברים שלא מכירים. היא לא רואה צורך לשלב מוסיקה קלאסית בתוך מוסיקת העולם, " חיבורים לא תמיד עובדים"

והבחירה ממש מצוינת, שמעתי אותם בקטעי וידאו במהלך מסיבת העיתונאים ומיד בבית ישבתי והקשבתי לעשרות קטעי יו טיוב שאי אפשר להפסיק.

אז מי מגיע ומתי?

 

קונצרט ראשון

וויו פארקה טורה _(Vieux Farka Toure)

 

צילום מתוך האתר של האומן

 

יום שישי | 26/11/2010 | 22:00 | האופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה

 

וויו פארקה טורה הוא זמר וגיטריסט, מהמשפיעים והידועים ביותר ממאלי.  הוא משלב מוסיקה מאלית אפריקאית מסורתית עם מוסיקה מערבית הכוללת רוק'נ'רול, רגאיי, פופ וסלסה. אביו, עלי פארקה טורה, נחשב לאחד מגדולי הגיטריסטים המאליים הבינלאומיים ומי שהוכיח שאת הנשמה האמיתית של הבלוז ניתן למצוא במערב אפריקה. טורה הבן לעומתו, הצליח לצעוד אל מחוץ לצילו של אביו כאשר הגיע עם רעיון רדיקלי אפילו עוד יותר – שילוב של הצליל השורשי עם הסאונד חוצה הז'אנרים של להקות הג'אמים ומוסיקת הדאב מג'מייקה. זהו שילוב ייחודי של גיטרות וירטואזיות ושורשים צפון מאליים מסורתיים שהביאו מבקרי מוסיקה ומאזינים אדוקים לכנות את טורה "הג'ימי הנדריקס של הסהרה". לא בכדי זכה המוסיקאי בן ה-29 להופיע בפני מיליארד צופים בטקס פתיחת משחקי המונדיאל ביוהנסבורג, בהופעה שגם הוקלטה וראתה אור כאלבום.

 

טורה הוציא לאור עד כה ארבעה אלבומים (כולל אלבום ההופעה בטקס המונדיאל). אלבומו הראשון שיצא ב-2006, בו השתתף גם אביו המנוח בחלק מן הקטעים, זיכה אותו בתשומת לב בינלאומית ולתשבחות המבקרים. אלבומו האחרון של טורה, "פונדו", עליו עבד יחד עם המפיק ונגן הבס הישראלי יוסי פיין, נחשב ע"פ iTunes לאחד מאלבומי מוסיקת העולם הטובים ביותר לשנת 2009. נוסף על כך, נכנס האלבום ודורג גבוה ברשימות אלבומי השנה של מבקרי הוול סטריט ג'ורנל, ניו יורק טיימס, ה-BBC ועוד.

 

טורה יגיע לארץ במסגרת סדרת "מוסיקת העולם" של המשכן לאמנויות הבמה ויופיע בליווי אנסמבל של 5 נגנים: גיטרה אקוסטית, תופים, כלי הקשה וכלים אפריקאים מסורתיים.

http://www.vieuxfarkatoure.com

קונצרט שני

קונצ'ה בויקה (Concha Buika)

 

הזכויות והקרדיט לצילום לאתר של האומנית

 

יום שישי | 11/2/2011 | 22:00 | האופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה

 [קונצ'ה בויקה, זמרת פלמנקו ממיורקה אשר הייתה מועמדת בשנת 2008 בקטגורית אלבום השנה בתחרות הגראמי הלטיני. בויקה היא בעלת שורשים אפריקאיים והשפעות צועניות, והיא מבצעת מוסיקת פלמנקו בהשפעות מוסיקת נשמה אפריקאית וג'אז.

משפחתה במקור מגינאה המשוונית, קולוניה ספרדית לשעבר. אביה גורש מסיבות פוליטיות אך היא נולדה ב-1972 במיורקה, והרבה מהסגנון המוסיקלי שלה כרוך באוכלוסייה המגוונת שבמיורקה: מיליונרים אמריקאים, תיירים בריטים וגרמנים, וכן צוענים עניים ברובע שבו גדלה כנערה השחורה היחידה, ושמהם למדה את רזי הפלמנקו.

את הקריירה שלה התחילה בויקה באי הבילויים איביזה השכן. היא אף ניסתה את מזלה בלאס וגאס, אולם רק עם צאת אלבומה השני "מי נינה לולה" (Mi Niña Lola) ב-2006 אשר הפך  לסנסציה בספרד, היא התפרסמה וקצרה שבחים רבים. אלבומה השלישי "נינה דה פווגו" (Niña de Fuego) שיצא ב-2008 היה מועמד לפרס הגראמי הלטיני בקטגורית אלבום השנה. רומנים סוערים ומתוקשרים שלה עם שני צידי המגדר הוסיפו הילה וסקרנות לדמותה בספרד.

http://buika.casalimon.tv/

קונצרט שלישי

ריצ'רד בונה (Richard Bona)

 

הקרדיט והזכויות לצילום לאתר האומן

 

יום שישי | 22/4/2011 | 22:00 | האופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה

ריצ'רד בונה, בסיסט וזמר מפורסם מקמרון, המבצע ג'אז בהשפעות מוסיקה ברזילאית ואפריקאית. שיריו של בונה עוסקים לרוב בסוגיות חברתיות בוערות והוא היה מועמד לגראמי בקטגוריית מוסיקת עולם עכשווית. בונה, יליד 1967, נולד למשפחה של מוסיקאים. כבר בגיל ארבע החל לנגן על הבלאפון (כלי הקשה מערב אפריקאי), ובבגיל חמש הופיע בכנסיית הכפר. משום שהגיע ממשפחה ענייה, נאלץ בהרבה מקרים לייצר את כלי הנגינה בעצמו. בגיל 11 למד לנגן על הגיטרה ובגיל 13 יזם הרכב נגנים והופיע איתו במועדון הג'אז הצרפתי בעיר דאולה. בהשראת נגן הבס האגדי ג'קו פסטוריוס עבר להתמקד בנגינה על גיטרת הבס.

בגיל 22 היגר בונה לגרמניה ולאחר מכן לצרפת שם המשיך להשקיע את זמנו בפיתוח המוסיקה. בצרפת הופיע בין היתר לצד אמנים דוגמת מאנו דיבאנגו, סאליף קייטה, דידייה לוקווד ועוד.

ב-1995 עבר מצרפת והתבסס בניו יורק, הוא הופיע לצד דמויות כמו לארי קורייל, מייקל ברקר, מייק סטרן וסטיב גאד. ב-1999 שיחרר את אלבומו הראשון והשתתף באופן בולט באלבומי הביג בנד של ג'קו פסטוריוס. ב-2002 יצא לסיבוב הופעות עם ה"פט מת'יני גרופ" כווקליסט ומקישן. מ-1999 ועד היום הוא שחרר שמונה אלבומים, חלקם יצאו בחברת ההקלטות קולומביה וחלקם ביוניברסל. באלבומו הרביעי שיתף פעולה באחד הקטעים עם הזמר המפורסם ג'ון לג'נד.

במאמר שהתפרסם בלוס אנג'לס טיימס ב-2001 נכתב: "דמיינו אמן עם הוירטואזיות של ג'קו פסטוריוס, זרימה ווקלית של ג'ורג' בנסון, רגש והרמוניות של ז'או ז'ילברטו, הכל מעורבב היטב עם מסורת אפריקאית, אנחנו מציגים בפניכם את ריצרד בונה!"

http://www.bonatology.com/

http://www.bonatology.com/index_02.html

 

והקונצרט הרביעי והאחרון לסדרה זו:

 

קרדיט צילום לאתר האומן

 

ליידי סמית' בלאק ממבזו (Ladysmith Black Mambazo)

יום שישי | 24/6/2011 | 22:00 | האופרה הישראלית – המשכן לאמנויות הבמה

להקת הגברים מדרום אפריקה המוכרת בעיקר כלהקה שהקליטה עם פול סיימון את התקליט זוכה הגראמי "גרייסלנד". בנוסף זכתה הלהקה בפרסי גראמי נוספים.

ההרכב נוסד ב-1960 על ידי ז'וסף שאבאללה והפך לאחד ההרכבים הפעילים והמוכרים ביותר ביבשת בפרט ובעולם בכלל. ההרכב פועל כיום גם כאקדמיה ניידת, המלמדת אנשים אודות התרבות הדרום אפריקאית.

על פי שאבאללה נולדה היוזמה להקמת ההרכב בעקבות סדרת חלומות שחלם ובהן שמע הרמוניות  isicathamiya(המוסיקה המסורתית של שבט הזולו). לאחר שהצליחו מאוד בחתונות ומאורעות דומים, רשם שאבאללה את ההרכב לתחרות של מוסיקת ה- isicathamiya. באופן אירוני, הם היו "כל כך טובים" עד שנאסר עליהם להשתתף בתחרות. ב-1973 הם הוציאו לאור את אלבומם הראשון "אמאבוטו" (Amabutho). האלבום, כמו אלבומים רבים נוספים שלהם, זכה להפוך לאלבום זהב. שיתוף הפעולה שלהם עם פול סיימון ב-1986 סלל את דרכם אל שוק המוסיקה הבינלאומי והביא אותם לידיעתם של מאזינים רבים בכל העולם.

http://www.mambazo.com/

 

 

נתראה בבית האופרה….

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!