26 באפריל 2024 22:45
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"תן למלים לעשות בך" במופע מחווה לדוד גרוסמן

 

 

חולון זה באמת לא קיסריה כפי שדמיינה לרגע אפרת בן צור, אבל חולון היא עיר התרבות והאומנות בנוסף להיותה עיר הילדים. ובצהרי יום שישי כפי שאומר וילוזנ'י שוחרי תרבות לא מחמיצים את המופעים האיכותיים הבלעדיים של החבורה הזאת "תן למילים לעשות בך" בהשתתפות: אפרת בן – צור, קרן טפרברג , יהלי סובול, קרני פוסטל, ערן צור, אסף רוט, שלומי שבן וכן עם שלושת הסטנדאפיסטים הגדולים: שמואל וילוז'ני, עידן אלתרמן וטל פרידמן. וכל זה כמחווה לסופר דוד גרוסמן לכבוד הוצאת ספרו החדש: "סוס אחד נכנס לְבָּר ".

דויד גרוסמן. שמואל וילוזני וטל פרידמן. קרדיט צילום בני גם זו לטובה
דויד גרוסמן. שמואל וילוזני וטל פרידמן. קרדיט צילום בני גם זו לטובה

"ערב טוב, ערב טוב, ער–ב טוב קיסריה!"
"הבמה עדיין ריקה. הצעקה מהדהדת מאחורי הקלעים. היושבים באולם משתתקים אט־אט ומחייכים בציפייה. איש דל גוף, נמוך וממושקף, מעופף לבמה מדלת צדדית כאילו הושלך משם או נבעט. הוא כושל עוד כמה צעדים על הבמה, כמעט נופל, בולם את עצמו ברצפת העץ בשתי ידיו, ואז, בתנועה חדה, הוא זוקר את עכוזו למעלה. צחוק פזור בקהל ומחיאות כפיים"…..כך מתחיל המופע.

אפרת בן צור
אפרת בן צור

המופע הזה כלל קטעי קריאה ושירה מפרי עטו של דוד גרוסמן וכמובן קטעי סטנד- אפ של שלושת הסטנדאפיסטים שמואל וילוז'ני, עידן אלתרמן וטל פרידמן.

החבורה הזאת שמעלה את המופע "תן למילים לעשות בך" כבר נמצאת במרכז חיי התרבות בחולון, כך אומר אלון ספן, מנכ"ל מתחם מדיטק חולון – תרבות יוצר ויוזם הסדרה:

"שש שנים לאחר שהשתתף במופע ייחודי במדיטק חולון במסגרת הסדרה "תן למילים לעשות בך", יש לנו הכבוד לשוב ולארח את אחד הסופרים האהובים והמוערכים בישראל – דויד גרוסמן. לרגל צאת ספרו "סוס אחד נכנס לבר", אשר בדומה לקודמיו גם בו מפגין גרוסמן כתיבה עשירה ומופלאה, בחרנו להביא בפני הקהל מופע מקורי ומלהיב המשלב סטנדאפ לצד שירה. "

??????????

באחד הקטעים אומר גרוסמן ומסביר מה מביא וגורם לסופר, משורר או יוצר לכתוב את הסיטואציה או כפי שהוא אומר "איך שיר נולד". איך אתה נמצא במקום הנכון בזמן הנכון ומחכה לרמז שידליק את הניצוץ שיביא ליצירה. הסיפור נסוב על נער בדרכו ללוויה שלא נמסרו לו הפרטים עליה ומרתק ומצמרר לשמוע את המילים והתהליך על במה שבסופו של דבר וילוז'ני יפיל את הקהל בצחוק אדיר.

שמואל וילוז'ני
שמואל וילוז'ני

כולם מזדהים עם תהליך היצירה הזה, ולא רק אלא שלכבוד האירוע אף נכתבו שיר או שניים על ידי החבורה הזו והולחנו וגם ניגנו ושרו אותם. חלק מהחבורה הזו כבר קבועים שם על הבמה, אותי הפתיעה לטובה קרן טפרברג גם על התופים וגם במילים "בא וקלף אותי", מסתבר שהבחורה הזו ממש "שאקלית" היא לפחות כבר הופיעה בקיסריה , ואולי היא מסתובבת בנתניה כדברי מי שאמר שם בלי שכפ"ץ (מתוך דובלה בספר).

קרן טפרברג
קרן טפרברג

קשה לי כמי שמתרשם ורושם וחווה לאסוף את כל המילים ולרשום אותן בחושך תוך צפייה אבל היו שם סטנדאפיסטים שמסוגלים לקחת רגע שחור של כאב ולהפוך אותו לנגיש לקהל ולהביא בהומור שלהם את המציאות הכואבת .

כך אולי ניסה טל פרידמן להצחיק בקטע על ערבים (לדעתי האישית לא כל כך הצליח) אבל זו גדולתו של הקטע אולי, שכן על זה בדיוק הספר מדבר, הציפיה של אנשים לקבל משהו אחר במופע סטנד-אפ שהקהל אולי היה קם ועוזב אבל הם נמשכים למה שיש על הבמה ולא יכולים לקום ולצאת.

??????????טל פרידמן

"סוס אחד נכנס לבר" מדבר בעצם על מופע סטנד-אפ, אבל הסגנון של הספר כבד מצד אחד, גס ומצחיק מצד שני ומיטלטל את הקורא, וכן מסופר שם על הסטנדאפייסט דובל'ה ג'י , על התבוננות ומעורבות במופע ועל ילד שבדרכו למחנה גדנ"ע מתבשר על לוויה של בן משפחה שלא אומרים לו מי הוא… מדובר על הופעת סטנד-אפ במרתף בנתניה שהולכת ומשתבשת , בין אם הערב נשמט מידיו של הסטנדאפיסט הוותיק דוֹבָלה גִ'י ובין אם תוכנן מראש להיות כזה. הקהל שבא לבלות ולצחוק נדהם לקבל הופעה מסוג אחר לגמרי… ספר על יחסים, בגידות, אהבה, ואומן שנקרע בין עצמו לבין מה שקורה על הבמה. ומתוך תוכן הספר הזה שהוא שונה ממה שאנחנו מורגלים, ולכן חלק מהתכנים שהוקראו וגם שרו קצת קשים וקטעים אחרים מתוך יצירות של גרוסמן גם הם דורשים מחשבה.

בסופו של דבר (קטע שהושמט בעריכה) ואולי במיוחד בחיבור הזה של גרוסמן, כשהוא מדבר על רגל קרושה והניסיון לתת לה שמות אחרים יש במאפיין הזה של רגל קרושה המון מהחומר שרועד ורוטט ויש מי שאוהבים (יש??? ) ויש מי שבוחלים ויש מי שזה מצחיק אותם ויש מי שזה מעיק עליהם.

דויד גרוסמן הינו אחד הקולות הבולטים, הדומיננטיים והמשמעותיים בספרות הישראלית, ספריו תורגמו לשפות רבות ופורסמו ברחבי העולם. בשנת 1984 זכה בפרס ראש הממשלה ליצירה, ובשנת 2007 זכה בפרס א.מ.ת. על ספרו "מישהו לרוץ איתו" זכה בפרס ספיר לשנת 2001. כמו כן, זכה גרוסמן בפרס אלבטרוס (גרמניה) בשנת 2009 עבור ספרו "אישה בורחת מבשורה". באחרונה יצא בהוצאת "הספרייה חדשה" ספרו "סוס אחד נכנס לבר".

בסיום המופע בנוסף לקטע הקריאה והסטנד-אפ שלו , שר עידן אלטרמן I started the joke.

עידן אלטרמן
עידן אלטרמן

אין ספק שדוד גרוסמן שזכה בהרבה פרסים על יצירותיו היה בהחלט ראוי למופע מחווה זה, והמופע עצמו היה יחיד ומיוחד.

סדרת המופעים "תן למלים לעשות בך" מתקיימת במדיטק חולון החל משנת 2007. כל מופע מהווה אנתולוגיה בימתית חיה על נושא מיוחד או עוסק בסופר/ת ומשורר/ת. כל מופע הוא חד-פעמי.

במופעים הייחודיים נפגשים על במה אחת שירה וספרות, שחקנים ומוסיקאים, סופרים, סופרות, משוררים ומשוררות ומציגים ביצועים מקוריים, לחנים חדשים לטקסטים ספרותיים על פי נושא המופע.

 

 

??????????

 

 

שתפו את הפוסט!