26 באפריל 2024 19:16
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יאמטויה משלבת מנות ללא גלוטן בתפריט

 

זה מכבר ציינתי את התעצמות הענף הקולינרי בהוד השרון, לאחרונה קראתי ביקורות טובות כולל בעיתונות על מסעדת יאמטויה ולכן נענתי ברצון להזמנה להשקת התפריט ללא גלוטן שנערך יחד עם פיליס גלזר הכוהנת של אוכל בריא.

 

זה כבר ידוע ומוכר לכל שיש אנשים שרגישים לגלוטן בשל מחלת הצליאק ויש אנשים שנמנעים מגלוטן מסיבות בריאות והרזיה.

על כך מוסיפה ומסבירה היועצת רונית דוידוביץ  טכנולוגית מזון: גלוטן– חלבון המצוי העיקר בדגנים כגון: חיטה, שעורה, שיפון, שיבולת שועל וכוסמין.

מבחינה פונקציונלית הוא מאפשר את יצירת הבצק – במהלך הלישה נוצר מבנה תלת מימדי ואלסטי הלוכד את הגזים הנוצרים עקב פעילות השמרים והאנזימים, וכן את אדי המים המתהווים בתוך חללי הבצק עקב הטמפרטורה הגבוהה בזמן האפייה. מורכב מ-2 חלבונים- גליאדין וג'וטנין.

 

צליאק– מחלה אוטואימונית. תאי מערכת החיסון מזהים בטעות את הגליאדין שנספגו במעי הדק כגוף זר, פתוגני. הם תוקפים את תאי המעי וגורמים בכך להפרעה בספיגת מזון. ההערכות הן של 1%-2% חולי צליאק מכלל האוכלוסייה. רבים מהחולים לא מאובחנים , היות ותסמיני המחלה אינם ספציפים. ידוע שיש קשר גנטי. תסמיני המחלה: הפרעות בגדילה ומשקל נמוך בילדים. בטן נפוחה (כרסת), כאבי בטן, שלשולים וכ"ו. אנמיה- חוסר בברזל, אי פיריון בנשים ואפילו סרטן.

 

מסעדת יאמטויה בהוד השרון, מציגה את מטבח "האיזקאיה" היפני, מעין ביסטרו-בר המשלב הגשת מנות קטנות לצד ארוחות מורכבות יחד עם מבחר עשיר של משקאות אלכוהוליים וכל זאת באווירה משוחררת ובלתי מחייבת. ביפן, הסעודה באיזאקייה נערכת תוך ישיבה על מחצלות טאטאמי, שולחנות נמוכים או על הבר.

 איה אימטני, השפית והבעלים של המסעדה, מביאה עימה ניחוחות אותנטיים מהמטבח היפני המקורי.

 

בערב זה למעשה טעמנו רק מוצרים ומנות לא גלוטן ולא מתפריט הקבוע עליו קראתי, נכון בקבלת הפנים פתחנו במיני סושי שונים על הבר. אולם זה לא  נושא הכתבה.

 

גילוי נאות הייתי אורח המסעדה.

אורז הוא אחד התחליפים המזינים ביותר והקרובים לתרבות היפנית ולכן בעצם לדעתי כל המנות בערב זה הוגשו על בסיס מוצרים מקמח אורז.

 

על כך אומרת איה אימטני השפית:

 

 

פתחנו במתאבן מרענן העשוי מדפי אורז שמגלגלים בהם את המילוי נמה הרומאקי- עלי בייבי, מלפפון, גזר, בצל ירוק וצנוברים בתוספת אבוקדו או פילה דג (סלמון/ ספייסי טונה) עטופים בדף אורז, ברוטב פונזו או שמנת וואסבי.  (42/32/29 ₪ ) בהחלט מנה מרעננת וטעימה.

 

 

עוד מנה ראשונה מעניינת במגוון הטעמים שבה סלט אירי גומה- פסטה מסולסלת מקמח אורז ברוטב סורי גומה עם שעועית ירוקה, פטריות שמפיניון, עגבניות שרי ופטרוזיליה.) 42 ₪ ). שמן שומשום ושומשום שחור קלוי מעניקים טעם של טחינה במידה מסויימת למנה.

 

במנות עיקריות מנה מומלצת היא קומקו באטה איטמה עם שרימפס- אטריות פפרדלה מקמח אורז, עם שעועית ירוקה, פטריות שמפיניון, פטרוזילה ולימון מוקפץ בחמאה וסויה, בעיטור שמנת.( 72 ₪ ). המנה טעימה אולם אם גודלה ותכולתה כפי שהוגשה עם שרימפ אחד קשה לי להמליץ עליה, כדאי לבדוק במסעדה מה גודל במנה  לפני שמזמינים.

 

מנה מומלצת לילדים שאוהבים קטשופ היא: קומקו פנה עגבניות- פנה מקמח אורז עם חזה עוף, גמבה ופטריות שמפיניון מוקפץ בשמן זית ברוטב עגבניות ושום.  ( 59 ₪ ) מנה גדושה בעוף פסטה אורז ורוטב עגבניות מתקתק.

 

מנה שלדעתי הפסטה אורז כנראה מעומס במקום לא בושלה די לטעמי אולם היא מנה מעולה ועשירה לאוכלי פירות ים: קומקו סאקה איטמה עם פירות ים- אטריות פפרדלה מקמח אורז, בליווי ירקות מבושלים, ג'ינג'ר, סאקה  וסויה. בתוספת חזה עוף או מיקס פירות ים (סקאלופ, שרימפס, סרטן וטבעות קלמרי).( 98/69 ₪ ) ניתן לקבל גם עם עוף. פירות הים שהוגשו במנה היו קלמרי בלבד שהיה עשוי מדוייק.

 

מנה שלטעמי לא הייתי ממליץ היא הנסיון להכין ניוקי עם קמח אורז: קומקו גנוצ'י טונה וזיתים שחורים- ניוקי מתפוח אדמה וקמח אורז, מוגש ברוטב עגבניות עם עשבי תיבול ופילה טונה מוקפץ. ( 72 ₪ )   הניוקי לא היה נימוח  כפי שצפיתי אלא ספוגי משהו. הרוטב דווקא היה נפלא.

 

קינוח

לא היה קינוח ( למרות שקראתי רבות על קינוחים מעולים שם, אולי בגלל גלוטן?)

 

כפי שציינתי בימים אלה משיקה מסעדת "יאמטויה", בית תרבות יפני, המשלב אוכל יפני עם נגיעה מערבית. וחשוב מאוד שיש מסעדות שמנסות לתת מענה לאנשים שאסור להם או נמנעים מגלוטן.

מוצרים ללא גלוטן– באים לענות על צורך לא רק של החולים עצמם אלא גם של משפחותיהם. בנוסף בשנים האחרונות קיים טרנד של דיאטה ללא גלוטן וללא סוכר שמרחיבה את מעגל הצרכנים.

בימים אלו מוציאה לאור פיליס גלזר ספר חדש שיעסוק בנושא.

 

שתפו את הפוסט!